Doppen breken met slecht weer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Doppen breken met slecht weer

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Aanstaande zondag is de 13e dag na het maken van de aflegger, dus moet ik doppen breken. De bijen hebben 10 tot 15 doppen gemaakt. De weersvoorspelling voor zondag is niet best: regen en onweer. Je zult natuurlijk net zien dat het eind van de middag gaat onweren. Wat te doen? Ze morgen of zaterdag al op 1 dop zetten? Hoe herken ik dan een goede dop en hoe een slechte?
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Re: Doppen breken met slecht weer

Bericht door Freek »

Santtu,

Je weet nooit wat er in die ene dop zit, misschien wel een dode pop waar geen goede koningin uit komt, dus dat is niet de goede weg want een volk op een dop zetten is nooit de goede weg (een niet veilige methode).
Beste is denk ik, de gok te nemen en zondag's desnoods niet na 17:00 uur maar net wat eerder op de dag om het onweer te mijden, bijv. na 16:00 uur die doppen te breken.

M.vr.Groet,

Freek
Inca

Bericht door Inca »

Santtu,

Met de wetenschap dat het zondag echt heel slecht is, zaterdag NAmiddag doen, je koninginnen in laten lopen, dus doppen breken.
Nooit 1 dop laten zitten in de hoop dat die wel uit zal lopen. :naughty:
Ik heb het ook wel eens een dag eerder moeten doen, je loopt dan het risico dat een flink aantal doppen niet volgroeid zijn.
Maar houdt de weer berichten goed in de gaten, het kan zomaar nog veranderen! :lol:
wilgenroosje
Contacteer:

Bericht door wilgenroosje »

Wat is het probleem om gewoon zondag doppen te breken?
Of sta je zonder afdak in de open lucht met je kasten?

Ik zou persoonlijk niet zo snel een dag eerder gaan breken. De kans op geen rijpe moeren lijkt mij heel groot. De afgelopen dagen heb ik zelf op twee standen doppen gebroken op de dertiende dag en het hield al niet over wat rijpe doppen betreft (in enkele volken alles onrijp hoewel het toch echt de dertiende dag was). Een verklaring heb ik niet (toch meer tijd nodig door het relatief koude weer van de laatste weken??), maar met breken op de twaalfde dag neem je volgens mij een extra risico op onrijpe moeren.
Jannes

Bericht door Jannes »

Of de 13e dag het juiste moment is, hangt erg af van de eitjes/larfjes die de bijen gebruikt hebben.
Heb vorig jaar ook de 15e dag pas rijpe moeren gehad. op de 13e alleen witte moeren, dus daar kun je dan niets mee.
Luisteren op de avond er voor is volgens mij het best. hoewel je dan ook nét te laat kunt zijn....

Er is géén eenduidend antwoordt, de 13e dag is een aanwijzing, geen vast gesteld moment waar géén afwijking op mogelijk is.
Dit is vorig jaar ook al besproken dacht ik?

Jannes
Inca

Bericht door Inca »

wilgenroosje schreef:Wat is het probleem om gewoon zondag doppen te breken?
Of sta je zonder afdak in de open lucht met je kasten?

Ik zou persoonlijk niet zo snel een dag eerder gaan breken. De kans op geen rijpe moeren lijkt mij heel groot. De afgelopen dagen heb ik zelf op twee standen doppen gebroken op de dertiende dag en het hield al niet over wat rijpe doppen betreft (in enkele volken alles onrijp hoewel het toch echt de dertiende dag was). Een verklaring heb ik niet (toch meer tijd nodig door het relatief koude weer van de laatste weken??), maar met breken op de twaalfde dag neem je volgens mij een extra risico op onrijpe moeren.

Het probleem is, zoals wordt aangegeven de te verwachte stortbui met onweer.
De keuze is dus geen keuze. En zelfs op de elfde dag kun je al goeie doppen hebben.
Als jij last had met onrijpe doppen waren dat afleggers van de na-middag.

Het is allemaal geen wet, maar soms regel!!
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Mijn kasten staan onder een dakje, waar ik zelf niet onder kan staan. Niet heel erg, maar de bijen zullen naar verwachting heel erg prikkelbaar zijn als ik met een onweersbui doppen ga breken. Naast het feit dat ik er zelf ook niet op zit te wachten qua veiligheid om met een onweersbui onder bomen te staan.
Gisteren heb ik in de kast gekeken en per ongeluk een dop kapot gemaakt. De pop hierin was al aan het kleuren, dus ik vermoed dat ik zondag wel rijpe doppen heb. Wachten tot maandag is wegens werk niet echt een optie.

Als beginner moet je je in eerste instantie toch aan de "regels" houden en al doende het vak leren.
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Afgelopen woensdag had ik tuters in drie volken. Van twee heb ik nog de doppen gebroken, maar voor de laatste was het weer toch echt te koud geworden, en er was nog regen ook. Van het laatste volk heb ik donderdagmorgen om een uur of tien de doppen gebroken. Eerst een moerrooster voor de vliegopening geplaatst, daarna doppen gebroken en kast weer gesloten. Ik haal vrijdagmorgen het rooster weer weg. Tsja, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan....
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo,
In het geval van verwacht slecht weer op de 13e dag zou ik als volgt handelen:
De 11e of 12e dag zou ik het volk heel goed nakijken en alle doppen breken behalve op één raam met mooie doppen.
Deze doppen moeten beginnen donker te verkleuren.
Dit raam merken met een punaise.
Bij de inspectie de ramen gedeeltelijk afslaan zodat je goed kan zien dat je geen enkele dop overslaat.
De 13e dag behoef je het hele volk niet meer om te spitten maar alleen dat ene raam te inspecteren, dan wel voorzichtig zijn.
Eerst kijken of er een dop uitgelopen is.
Is dit zo dan kan je verder nog één of twee koninginnen in laten lopen.
Is er nog geen koningin uitgelopen dan kan je beter de kast weer dicht maken en het morgen nog eens proberen.

Je kan dit toepassen 8 dagen nadat de koningin verwijderd is.
Dan behoef je de 13e of 14 e dag alleen het gemerkte raam te controleren

De 13e dag is geen wet ik heb vaak de 12e dag in de broedstoof al koninginnen die uitlopen(met heel jonge larfjes bij het omlarven) maar het kan ook anders en dat de koninginnen laat uitlopen.
Ik denk dat de volken van vroeguitlopende koninginnen minder last hebben van varroa maar weet dat niet zeker.
Het zijn wel vaak hele gezonde volken.

Groeten dirk.
dertiende
Willem de Jong
Contacteer:

Bericht door Willem de Jong »

Broeder Adam zei ooit: "Wat moet , dat moet."
Plaats reactie