Vandaag dacht ik dat er weer een zwerm zou komen van mijn hoofdvolk. ik had al een veger gemaakt op koninginnendag en 10 dagen later doppen gebroken het zwermpje gevangen maar ze vlogen direct weer de kast in na het scheppen. er zat geen moer bij in de 6 ramer. Was het dan toch een bruidsvlucht? De zwaluwen hadden ook een goede dag er waren er genoeg.
somige volken raken helemaal over hun toeren bij een bruidsvlucht.
er is altijd tijdens de bruidsvlucht veel meer opwinding bij de ingang veel stretselen en na wat lagere tijd wordt iedere binnekomende bij ook even snel ´besnuffeld´. als madame dan weer thuiskomt is alles binnen 3 minuten weer normaal.
dat is nu (met de buckfast)
ik kan me van mijn 25 eerste jaren met de hollandse bij wel herineren dat je dan af en toe bruidszwermen had.
dan raakt het volk zo door het dolle dat een groep de koningin volgt en gaat zitten in een kluit.
soms met de koningin erin, soms zonder.
zit ze er niet bij dan lost de kluit weer op en alles komt weer in orde als de moer weer thuiskomt.
wel altijd sheppen, want zit de jonge moer in de kluit dan zal deze niet meer terugkeren,
je kunt dan het zwermpje weer bij het moedervolk doen.
volgens mij heeft een en ander met factoren als overbevolking en met name zwermdrift veel met het fenomeen te maken.