Na mijn zwerm vandaag leek mijn anders zo rustig afleggertje plots zo zenuwachtig en werkzaam!
Als ik goed keek vlogen de bijen van de kast ernaast (donor voor de aflegger) heen en weer naar de buren...
Ze waren aan het stelen als de raven!
Volgens mijn vriend instructeur wordt dit ingeleid door de vliegbijen die terugkeren naar de donorkast en daar wat publiciteit maken.
het de beroofde kast dan bij hem op een paar km verder gaan plaatsen. Toen de deur openging floepten de bijen zeer zenuwachtig naar buiten...
Is het dan beter om de afleggers verder te plaatsen? Hoe ver en hoe lang doet men dit dan?
Donorvolk rooft aflegger
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Donorvolk rooft aflegger
Een paar Km verplaatsen is voldoende. Ik verplaast mijn vegers maar 800 mrt. komt hooguit 100 bijen terug.
Hoe lang, de vliegbijen werken 3 weken als haalbij. Het is drie weken totdat je de aflegger op je eigen stand terug kunt zetten.
Even een vraagje je schrijft: rustig afleggertje wat verstaat je daaronder?
1. Een paar raten met bijen en broed in alle stadia in een nieuw kastje de bijen moeten zelf hun moer opkweken.
2. Een paar raten met bijen en broed in alle stadia in een nieuw kastje met een dop.
3. Een paar raten met bijen en broed in alle stadia in een nieuw kastje met een jonge nog niet bevruchte moer.
Hoe lang, de vliegbijen werken 3 weken als haalbij. Het is drie weken totdat je de aflegger op je eigen stand terug kunt zetten.
Even een vraagje je schrijft: rustig afleggertje wat verstaat je daaronder?
1. Een paar raten met bijen en broed in alle stadia in een nieuw kastje de bijen moeten zelf hun moer opkweken.
2. Een paar raten met bijen en broed in alle stadia in een nieuw kastje met een dop.
3. Een paar raten met bijen en broed in alle stadia in een nieuw kastje met een jonge nog niet bevruchte moer.
!Hans.
Het was optie 3 Hans.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Eem paar raten broed met bijen en jonge moer. Wanneer openbroed aanwezig is wordt de jonge moer niet geacepteerd, vandaar waarschijnlijk dat roven.jomme schreef:Het was optie 3 Hans.
ad staals
Oei
Inderdaad Ad,
ik heb me vergist, de jonge moer is wel degelijk afkomstig van een raam met zwermdoppen die uit de kast ernaast kwam.
Dus optie 2

Inderdaad Ad,
ik heb me vergist, de jonge moer is wel degelijk afkomstig van een raam met zwermdoppen die uit de kast ernaast kwam.
Dus optie 2

- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ad dit is geen roven dit is winkelen bij familie. De grote kast en de aflegger hebben nog de zelfde geur. Neem aan dat er geen "bloed" vloeide. - geen lijkjes voor de kast.Hans van der Post. schreef:A.A. Staals schreef:Eem paar raten broed met bijen en jonge moer. Wanneer openbroed aanwezig is wordt de jonge moer niet geacepteerd, vandaar waarschijnlijk dat roven.jomme schreef:Het was optie 3 Hans.
ad staals
Open broed? kan toch niet als op de zelfde raat een uitlopende - uitgelopen dop zit/is?

Ik heb jou en Jomme op het verkeerde been gezet!

3. Een paar raten met bijen en broed in een nieuw kastje met een jonge nog niet bevruchte moer.
!Hans.
Haha Hans, nu sla ik alles door elkaar
Feit is dat ik het beroofde volkje nu een aantal km verplaatst heb en een pak deeg gegeven heb. Ze waren rustig en bezetten reeds een 8-tal ramen.
Ik had woensdag een zwerm van het rovende volk, ik dacht dat het een voorzwerm was van een andere kast maar het was wel degelijk een nazwerm ...
(op 2 doppen gezet maar blijkbaar is de eerste uitgekomen queen toch vertrokken...)
Misschien is dan het roven van de buren met dezelfde nestgeur begonnen, ze profiteren van de animo om bij de familie langs te gaan zoals je zegt
En inderdaad geen gevechten op de vliegplank, iedereen mocht zonder problemen over de vloer komen...
Nu ik toch bezig ben over die zwerm... had deze in een kast geklopt met een boel op te werken raten en vandaag bleek 75% van de bijen weer verdwenen....
Ze zijn niet teruggekeerd naar het oorspronkelijke volk daar ik nu enkel bijen in de 2 broedbakken zie en niemand in de honingzolder...
Na met een aantal mensen gesproken te hebben en zelf een beetje nagedacht te hebben met de middelen die ik heb ben ik tot een paar mogelijkheden gekomen:
-Het volk waaruit de voorzwerm afkwam hadden we voor de zekerheid op 2 doppen gelaten , misschien was het beter om ze op 1 dop te laten dan zou er geen nazwerm gekomen zijn...
-Misschien zijn de 2 doppen uitgelopen en zijn de 2 koninginnen met de nazwerm vertrokken? In dit geval zit er misschien nog 1 in de balk en is de tweede er weer op uit getrokken?
-Misschien is de koningin op bruidsvlucht gegaan en is er een zwerm meegegaan?
In ieder geval hebben we bij de resteren de bijen een raam open broed gehangen om te zien of er nog ene koningin aanwezig is...
Laat maar zoemen die bijen! En ik die dacht dat mijn hond lastig was! Hij verdient een of andere nobelprijs!

Feit is dat ik het beroofde volkje nu een aantal km verplaatst heb en een pak deeg gegeven heb. Ze waren rustig en bezetten reeds een 8-tal ramen.
Ik had woensdag een zwerm van het rovende volk, ik dacht dat het een voorzwerm was van een andere kast maar het was wel degelijk een nazwerm ...
(op 2 doppen gezet maar blijkbaar is de eerste uitgekomen queen toch vertrokken...)
Misschien is dan het roven van de buren met dezelfde nestgeur begonnen, ze profiteren van de animo om bij de familie langs te gaan zoals je zegt

En inderdaad geen gevechten op de vliegplank, iedereen mocht zonder problemen over de vloer komen...
Nu ik toch bezig ben over die zwerm... had deze in een kast geklopt met een boel op te werken raten en vandaag bleek 75% van de bijen weer verdwenen....
Ze zijn niet teruggekeerd naar het oorspronkelijke volk daar ik nu enkel bijen in de 2 broedbakken zie en niemand in de honingzolder...
Na met een aantal mensen gesproken te hebben en zelf een beetje nagedacht te hebben met de middelen die ik heb ben ik tot een paar mogelijkheden gekomen:
-Het volk waaruit de voorzwerm afkwam hadden we voor de zekerheid op 2 doppen gelaten , misschien was het beter om ze op 1 dop te laten dan zou er geen nazwerm gekomen zijn...
-Misschien zijn de 2 doppen uitgelopen en zijn de 2 koninginnen met de nazwerm vertrokken? In dit geval zit er misschien nog 1 in de balk en is de tweede er weer op uit getrokken?
-Misschien is de koningin op bruidsvlucht gegaan en is er een zwerm meegegaan?
In ieder geval hebben we bij de resteren de bijen een raam open broed gehangen om te zien of er nog ene koningin aanwezig is...
Laat maar zoemen die bijen! En ik die dacht dat mijn hond lastig was! Hij verdient een of andere nobelprijs!