IK heb een sterk volk op 2 broedkamers en 3 Honingkamers en ze halen lekker. Helaas is de moer gesneuveld.
Ik heb ook nog een zwak volkje dat wegens roverij en muizen nog ver achter is. Staan op 1 BK.
Ik wil deze nu verenigen.
Hoe kan ik dat het beste doen? Het kleine volkje met moer boven op de broedkamers van het sterke volk met krant er tussen en daarboven de van bijen ontdane honingkamers? Of juist moer goede volkje helemaal onderop met krant en daarboven het moerloze volk?
Verenigen
Moderator: Hans van der Post.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Verenigen
Als vliegbijen huiswaarts keren en merken een onbekende moer op, is het risico van afsteken erg groot. Beter dus niet bij verenigen van moerloos met moergoed de moergoede onderop zetten. Als er in het moerloze volk nog eendaagslarfjes zijn, zou ik ze doppen laten aanzetten. een deel appart nemen om het moergoede volk te versterken en ook daar t.z.t. een nieuwe moer laten aanzetten. reden: 1 de goede moer lijkt toch niet zo'n beste gezien de staat van het volkje. 2 nu aan het al reusachtige volk nog een broedkamer toevoegen om een minder suksesvol moertje alles te laten overnemen is riscant.
Mogelijk mis ik gegevens, die deze analyse minder goed maken; altijd lastig op afstand.

Mogelijk mis ik gegevens, die deze analyse minder goed maken; altijd lastig op afstand.