Moderator: Hans van der Post.
Arnold schreef:@jack broedraam brias wil niet vanuit een broedkamerbak naar honingkamerbak andersom wel :PArnold
Alle zwermen die tot nu toe uit mijn kasten vertrokken zijn zijn te wijten aan hetzelfde probleem als dat van belrgerbal: honingzolder met enkel waswafels (bij gebrek aan uitgebouwde ramen) werd weigerachtig aangenomen waardoor de broedbakken binnen de kortste keren knoertvol honing zaten, moeder overste had onvoldoende plaats om te leggen en na een maand trekken ze de wijde wereld in. In maart, begin april, toen de honingzolders er pas op stonden zag ik bij enkele kasten de bui al hangen en op 17 en 19 mei (eerste dagen met warm weer na de voorjaarsdracht) zijn die kasten gezwermd zoals ik het had verwacht. Vorig jaar overkwam mij identiek hetzelfde. Prioriteit is voor mij dus op deze moment zo veel mogelijk waswafels laten uitbouwen zodat ik volgend jaar álle honingzolders kan voorzien van uitgebouwde ramen.Arnold schreef:waarschijnlijk zijn ze nog niet toe aan de honingbak, en gezien het weer de afgelopen dagen zullen ze ook vrij weinig gebouwd hebben tenzij het mooi weer was natuurlijk.. hier in drenthe niet teminste. kan ook zijn dat ze in de broedbak nog plenty ruimte hebben waardoor ze de honingbak niet aanpakken. de werksters kunnen gewoon door het koninginnenrooster heen dat zal het probleem dus niet zijn. gewoon paar dagen afwachten en kijken wat het doet, lijkt mij..
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten