Onbevrucht eitje of opgedroogd sperma?
Moderator: Hans van der Post.
Onbevrucht eitje of opgedroogd sperma?
In de cursus van Dhr Desmadryl lees ik twee verschillende zaken...
Enigszins wordt gesproken over het leggen van onbevruchte en bevruchte eitjes die dan respectievelijk in darren of werksterbijen resulteren (ok de laatste ook in koninginnen)... maar op pagina 12 voor de mensen die het ding in hun bezit hebben staat het volgende:
''Bij ieder eitje dat de koningin legt voegt ze wat sperma in de opening van het eitje.
Onmiddellijk nadat een eitje gelegd is in een cel, sluit een werkster de opening van het eitje af met speeksel zodat het sperma niet kan opdrogen. De eitjes echter die in grotere cellen (darrencellen) gelegd zijn worden niet bezocht door de bijen, het sperma droogt op en het eitje wordt niet bevrucht....''
Zo krijgen we twee soorten eitjes.... de rest van het verhaal is gekend....'
In alle andere lectuur die ik tot op heden onder de loep nam stond hetzelfde verhaal als in Wikipedia nl:
''De koningin kan een eitje - al dan niet - bevruchten doordat het eitje onderweg van de eierstok naar de vagina de uitgang van de spermatheca passeert. Daar wordt dan - al dan niet - een zaadcel aan het eitje toegevoegd.''
Wie heeft gelijk in dit verhaal?????
Enigszins wordt gesproken over het leggen van onbevruchte en bevruchte eitjes die dan respectievelijk in darren of werksterbijen resulteren (ok de laatste ook in koninginnen)... maar op pagina 12 voor de mensen die het ding in hun bezit hebben staat het volgende:
''Bij ieder eitje dat de koningin legt voegt ze wat sperma in de opening van het eitje.
Onmiddellijk nadat een eitje gelegd is in een cel, sluit een werkster de opening van het eitje af met speeksel zodat het sperma niet kan opdrogen. De eitjes echter die in grotere cellen (darrencellen) gelegd zijn worden niet bezocht door de bijen, het sperma droogt op en het eitje wordt niet bevrucht....''
Zo krijgen we twee soorten eitjes.... de rest van het verhaal is gekend....'
In alle andere lectuur die ik tot op heden onder de loep nam stond hetzelfde verhaal als in Wikipedia nl:
''De koningin kan een eitje - al dan niet - bevruchten doordat het eitje onderweg van de eierstok naar de vagina de uitgang van de spermatheca passeert. Daar wordt dan - al dan niet - een zaadcel aan het eitje toegevoegd.''
Wie heeft gelijk in dit verhaal?????
- Albert Stoter
- Contacteer:
Re: Onbevrucht eitje of opgedroogd sperma?
je bedoelt natuurlijk het onderwerp Eitjes op Imkerpedia (niet Wikipedia).jomme schreef:In alle andere lectuur die ik tot op heden onder de loep nam stond hetzelfde verhaal als in Wikipedia nl
Bij mijn weten is er geen sprake van een opening in het eitje, maar van spermacellen die stoffen afscheiden waardoor de wand van het eitje plaatselijk doorlaatbaar wordt. Zodra het eerste spermacelletje binnen is verandert de celwand van het eitje zodanig dat andere spermacellen geen toegang meer krijgen (zo gaat het overigens ook bij de mens).
Uiteraard Imkerpedia Albert!!
-
- Contacteer:
De vaststelling van opgedoogd sperma is al meer dan 10 jaar vastgesteld geweest, maar blijkbaar bij de meeste imkers niet gekend.
In het Maandblad van de Vlaamse Imkersbond (januari 2002) is hierover een artikel verschenen.
Beste groeten,
Dirk Desmadryl
In het Maandblad van de Vlaamse Imkersbond (januari 2002) is hierover een artikel verschenen.
Beste groeten,
Dirk Desmadryl
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
bij mijn weten is het verhaal;
de koningin meet met haar voorpoten de diameter van de cel en aan de hand daarvan wordt er drupje sperma doorgelaten uit de spermatheek of niet.
het speeksel verhaal komt mij als erg ongeloofwaardig over. zou dat na tien jaar niet algemaan bekend zijn in de internationale imkerwereld????????
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
de koningin meet met haar voorpoten de diameter van de cel en aan de hand daarvan wordt er drupje sperma doorgelaten uit de spermatheek of niet.
het speeksel verhaal komt mij als erg ongeloofwaardig over. zou dat na tien jaar niet algemaan bekend zijn in de internationale imkerwereld????????

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Albert Stoter
- Contacteer:
Wat mij betreft is er geen discussie over opgedroogd sperma, want de koningin doet inderdaad gemiddeld 3 spermacellen (maar er zijn ook uitschieters tot 10) per eitje, waarvan er slecht 1 de "winnaar" is. De andere spermacellen verdrogen (maar zijn nog waarneembaar - niet met het blote oog uiteraard).Dirk Desmadryl schreef:De vaststelling van opgedoogd sperma is al meer dan 10 jaar vastgesteld geweest, maar blijkbaar bij de meeste imkers niet gekend.
Wat mij betreft is er echter wel discussie over een opening in het eitje waar de koningin het sperma in doet, en dat de werksters dat al dan niet zouden afdichten met hun speeksel, en dat dat "al dan niet afdichten" zou leiden tot werkbijen of darren.
Kan ik daar nog aankomen? (ik ben benieuwd naar de bronnen van dat artikel - als dat tenminste ook gaat over die opening en dat speeksel)In het Maandblad van de Vlaamse Imkersbond (januari 2002) is hierover een artikel verschenen.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
het eitje wordt zover ik weet in het lichaam van de moer bevrucht.
als ze daarna gaatjes afdichten 0f niet heeft dat geen effect meer op het geslacht van het ei.
de bevruchting heeft dan wel-of juist niet plaatsgevonden.
van bevruchting van het ei in de cel zelf geloof ik persoonlijk geen snars van.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
als ze daarna gaatjes afdichten 0f niet heeft dat geen effect meer op het geslacht van het ei.
de bevruchting heeft dan wel-of juist niet plaatsgevonden.
van bevruchting van het ei in de cel zelf geloof ik persoonlijk geen snars van.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Contacteer:
In bijlage het artikel over de geslachtsbeplaing.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
-
- Contacteer:
In bijlage deel 1. In vorig bericht stond deel 2.