Beste forumleden ,
Op 07 juni heb ik mijn F16 gevechtsbijen gesplitst zoals sprake was in de rubriek "luie bijen op de vliegplank..
Deze namiddag hen ik de beide kasten aan een uitgebreide inspectie onderworpen en ik versta er geen bal meer van..
Ik was in de mening en alle symptomen waren er dat de beide volken moerloos waren..
Groot was mijn verbazing dat de ene kast tjokvol bijen zat en er een broednest met aaneengesloten gesloten broed over 6 ramen aanwezig was.
Ik heb de koningin gezocht met de bedoeling een nieuwe moer in te voeren maar niet gevonden.
Weinig darren en geen koninginnecellen.
De tweede kast waar ik tot nu toe geenenkele bij zag uitvliegen verbaasde mij nog meer ...3 ramen gesloten broed en 4 koninginnecellen en met een mooie voorraad honing....die zullen 's nachts werken (grapje)
Mijn vraag is nu : mssn wel een domme vraag :
Moest er een leggende werkbij aan het werk zijn zou ik dan ganse platen mooi aaneengesloten broed kunnen vinden ?..
Passen minidarren perfect in een werkstercel want ik zie geen bulten ?
m.v.g.
Herman(i)
werksterbroed ?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: werksterbroed ?
Zonder kennis te nemen van al het voorgaande wil ik het volgende opmerken: Het lijkt erop dat het volk niet moerloos was toen je het splitste.
Op 7 juni volk gesplitst in twee. De eitjes die toen aanwezig waren, zijn inmiddels (12 dagen later) gesloten broed. Dus je constatering dat er veel gesloten broed is, verbaast me niet, het zou veel gekker zijn als dat niet het geval was.
In de tweede kast zitten 4 moerdoppen, dus dat zal de moerloze kast zijn. Morgen zal daar hoogstwaarschijnlijk de eerste tutende moer uitlopen. Van eierleggende werkbijen is natuurlijk helemaal geen sprake, het volk is nog geen twee weken moerloos en heeft inmiddels voorzien in nieuwe moeren.
Het enige dat ik mis in je relaas is, of er in de eerste kast ook open broed aanwezig is. Dat moet wel het geval zijn, want naar alle waarschijnlijkheid zal daar de moer in zitten. Omdat je het volk gesplitst hebt, is er geen zwermneiging, daarom zitten daar ook geen doppen in.
Op 7 juni volk gesplitst in twee. De eitjes die toen aanwezig waren, zijn inmiddels (12 dagen later) gesloten broed. Dus je constatering dat er veel gesloten broed is, verbaast me niet, het zou veel gekker zijn als dat niet het geval was.
In de tweede kast zitten 4 moerdoppen, dus dat zal de moerloze kast zijn. Morgen zal daar hoogstwaarschijnlijk de eerste tutende moer uitlopen. Van eierleggende werkbijen is natuurlijk helemaal geen sprake, het volk is nog geen twee weken moerloos en heeft inmiddels voorzien in nieuwe moeren.
Het enige dat ik mis in je relaas is, of er in de eerste kast ook open broed aanwezig is. Dat moet wel het geval zijn, want naar alle waarschijnlijkheid zal daar de moer in zitten. Omdat je het volk gesplitst hebt, is er geen zwermneiging, daarom zitten daar ook geen doppen in.
Re: werksterbroed ?
Hartelijk dank Eddy voor de verhelderende uitleg ..
m.v.g.
Herman(i)
m.v.g.
Herman(i)