Op 23 mei heb ik een veger gemaakt. De oude moer is goed aan de leg. Het hoofdvolk is moerloos (bruidsvlucht mislukt, te wild doppen gebroken?)
Kan ik nu het hoofdvolk met de veger verenigen of is dit te snel? Ik dacht dan de oude koningin met ongeveer 4 bezette ramen onderop te plaatsen en dan de krant met 2 broedbakken en 2 honingkamers er bovenop. Of is de verhouding dan zoek? Wat doe ik met de vliegopening bij het verenigen?
weer verenigen van aflegger/ veger met het hoofdvolk
Moderator: Hans van der Post.
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: weer verenigen van aflegger/ veger met het hoofdvolk
Kan je geen brias raam overhangen uit het volk van de oude moer (veger) ? Maken ze toch weer nieuwe koninginnen doppen als het goed is. 

- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Ik had 3 koninginnen op 4 juni geboren dus 21/22? mei aflegger gemaakt.
(sorry boekhouding in het hoofd)
1 koningin daarvan is nog maar 2 dagen aan de leg en die andere 2 nog geen ei gezien terwijl ik ze wel buiten heb gezien.
Pas maar op met verenigen zou ik zeggen want voor hetzelfde zit er wel een koningin in je hoofdvolk en dan heb je weer een koningin minder.
Onbevruchte koninginnen zie ik snel over het hoofd,omdat ze nog klein zijn,de werksters nog niet echt op haar reageren als koningin en ze nog niet gemerkt zijn bij mij.
Ik zou eerst inderdaad ook 1e dags larfjes of eitjes overzetten om te kijken of er redcellen worden aangezet of niet.
Daarna pas verder pielen zou ik zeggen.
Hey, I'm only a beginner
(sorry boekhouding in het hoofd)
1 koningin daarvan is nog maar 2 dagen aan de leg en die andere 2 nog geen ei gezien terwijl ik ze wel buiten heb gezien.
Pas maar op met verenigen zou ik zeggen want voor hetzelfde zit er wel een koningin in je hoofdvolk en dan heb je weer een koningin minder.
Onbevruchte koninginnen zie ik snel over het hoofd,omdat ze nog klein zijn,de werksters nog niet echt op haar reageren als koningin en ze nog niet gemerkt zijn bij mij.
Ik zou eerst inderdaad ook 1e dags larfjes of eitjes overzetten om te kijken of er redcellen worden aangezet of niet.
Daarna pas verder pielen zou ik zeggen.
Hey, I'm only a beginner

- alfa vulgaris
Zojuist nog om 16:11u een koningin die op 4 juni is uitgelopen buiten gezien.
Je zou zeggen:"Bruidsvlucht het kan nog steeds"
Alfa
Je zou zeggen:"Bruidsvlucht het kan nog steeds"
Alfa
Bedankt, ik heb naar aanleiding van jullie advies brias ingehangen, ik ben benieuwd.
- alfa vulgaris
Zelf ook verrast,
Koningin van 4 juni,dat is 36 dagen na het maken van een aflegger,vandaag op haar 23e levensdag dus weer buiten gezien.
Ik denk zelf dat het er ook vast mee te maken heeft dat het de laatste tijd ook vaak hard waait waardoor de actieradius van de koninginnen wordt verkleind wat natuurlijk in mijn beleving kans op goede bevruchting verkleind.
Phina,
Indien je hoofdvolk moerloos is zal het volgensmij al heel snel redcellen maken en moet je dat dus binnen 2 dagen goed kunnen zien anders zal er vast nog een koningin in zitten.
Ik moet toegeven veel ervaring heb ik zelf met dit soort dingen nog niet.
Alfa
Koningin van 4 juni,dat is 36 dagen na het maken van een aflegger,vandaag op haar 23e levensdag dus weer buiten gezien.
Ik denk zelf dat het er ook vast mee te maken heeft dat het de laatste tijd ook vaak hard waait waardoor de actieradius van de koninginnen wordt verkleind wat natuurlijk in mijn beleving kans op goede bevruchting verkleind.
Phina,
Indien je hoofdvolk moerloos is zal het volgensmij al heel snel redcellen maken en moet je dat dus binnen 2 dagen goed kunnen zien anders zal er vast nog een koningin in zitten.
Ik moet toegeven veel ervaring heb ik zelf met dit soort dingen nog niet.
Alfa