EWK leeggevlogen bruidszwerm?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jomme
Contacteer:

EWK leeggevlogen bruidszwerm?

Bericht door jomme »

Wijn 2 EWK's waren gisteren leeg, ik vermoed dat de bijen ook gisteren vertrokken zijn door de plotse warme dag. :be9:
Vanavond stond ik tegen de buurman te kletsen die droogweg wist te melden dat ik weer eens een zwermpje had en inderdaad er hing een klomp bijen aan de paal.
Ik heb een EWKtje genomen en een beetje ruimte in gemaakt (een deel raat weggesneden die reeds was opgebouwd door een eerdere poging).
Bij het afstrijken van de bijen heb ik de moer gezien en volgens mij is ze ook in het bakje gevallen, de bijen stonden te stertselen aan de ingang van het kastje.
Hoe grot is de kans nu dat deze moer bevrucht is? Zou de koningin gewoon neergestreken zijn of bestaat er een kans dat ze bevrucht teruggekeerd is en dat de bijen erbij bleven? ik heb het EWK'tje op klein gat gezet... Wat doe ik nu best? (afwachten dacht ik dan of zet ik het terug op groot gat???) :think:
Ervaringen?
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: EWK leeggevlogen bruidszwerm?

Bericht door alfa vulgaris »

???

Als je niet weet of ze bevrucht is dan toch op het "grote gat"
anders kan je haar toch beletten om om bruidsvlucht te gaan,dat kan toch niet de bedoeling zijn?

en zo te horen is je buurman al wat aan jouw imkeren gewend :D
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

jomme schreef:Wijn 2 EWK's waren gisteren leeg, ik vermoed dat de bijen ook gisteren vertrokken zijn door de plotse warme dag. :be9:
Jomme

Mogelijk honger zwermpje. Vraag: Zat er voer in de raatjes? Zo niet is het voer in het voerbakje mogelijk te droog.

ad staals
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Hallo Ad,

Nee er zat geen voer meer in de raten, ik dacht dat ze dit meegenomen hebben om te zwermen...
oei en ze zitten weer in het bakje met hetzelfde voer...
Ik zal vanavond misschien een beetje vochtiger voer geven... het is gemaakt met honing en poedersuiker dus normaal gezien droogt dit toch niet snel op?
Plaats reactie