darrenbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

thijsenceeslammers
Berichten:2
Lid geworden op:zo 08 jul 2012, 12:09
Contacteer:
darrenbroed

Bericht door thijsenceeslammers » zo 08 jul 2012, 13:41

Ik ben een beginnende hobby imker en ik heb een vraag.
Sinds 5 weken heb ik een nieuw volk, plus minus 3 weken geleden in de kast gekeken en zag geen moer en geen broed, wel liepen er een paar darren rond en er is veel honing en stuifmeel. weer 2 weken gewacht en zaterdag 7 juli gekeken en wat zie ik : volgens mij veel darren broed ( bultbroed) maar ook zie ik larfje`s , een paar darren maar geen moer gezien.
Boven op de kast heb ik 10 honingramen hangen en tot mijn verbazing zie ik daar broed in zitten.
Ook zag ik een grote moerdop en aan de onderkant was het een beetje open en zag ik wat wits ( ik denk een nieuwe koningin)_ Wie wil mij advies geven wat ik nu moet doen???

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 08 jul 2012, 13:59

Het lijkt mij dat het volk niet blij is met de koningin en een nieuwe dop heeft gemaakt om haar te vervangen. Dan zou er ook wat werksterbroed moeten zijn.

Imker Rutger
Berichten:8
Lid geworden op:di 26 jun 2012, 21:34
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door Imker Rutger » zo 08 jul 2012, 14:02

Alhoewel ik zelf ook beginnend imker ben probeer ik antwoord te geven. Als de koningin ontbreekt of darrenbroedig is kunnen werksters eitjes gaan leggen. Je ziet dan bultbroed. Zij leggen vaak zelfs meerdere eitjes in een cel, dat doet een koningin niet. Als je een moerrooster tussen de broedkamer en de honingkamer hebt geplaatst, zou dat ook de verklaring kunnen zijn waarom er toch broed in de honingkamer zit. Een redcel kan ook worden opgetrokken op een cel met een darrenlarve, deze redcel zou een stuk langer zijn.

Aan wat je nog kunt doen hangt er vanaf of de koningin vervangen moet worden of de koningin ontbreekt en hoelang deze al ontbreekt en of er sprake is van eierleggende werksters.

thijsenceeslammers
Berichten:2
Lid geworden op:zo 08 jul 2012, 12:09
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door thijsenceeslammers » zo 08 jul 2012, 14:26

Alvast dank voor jullie reactie maar kan je ook zeggen wat werksterbroed is en hoe ziet dat eruit?

Ik heb bij het kijken er maar 3 raampjes uitgehaald en bij een raampje zag ik dus de moerdop, vraag : is het verstandig om meer raampjes te controleren??

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door Wim Joosten » ma 09 jul 2012, 09:38

Met vriendelijke groet,
Wim

Jannes

Re: darrenbroed

Bericht door Jannes » ma 09 jul 2012, 10:28

Niet om 't een of ander, maar een nieuw volk, aan een beginner die niet weet hoe werksterbroed er ui ziet? Koninginnedop met witte pap??
Zou je mentor vragen, of die imker die ze geleverd heeft om eens mee te kijken.
Heb je een beginnerscursus gehad/gedaan?
Het gaat heel snel mis als je de verkeerde beslissing neemt. Dan loop je weken achter of je volk raakt wél moerloos.
Als je er maar één hebt, ben je de sigaar.

Probeer een mentor te vinden, of zoek hulp bij de lokale vereniging.

Jannes

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door semar » ma 09 jul 2012, 11:23

Imker Rutger schreef:Alhoewel ik zelf ook beginnend imker ben probeer ik antwoord te geven. Als de koningin ontbreekt of darrenbroedig is kunnen werksters eitjes gaan leggen. Je ziet dan bultbroed. Zij leggen vaak zelfs meerdere eitjes in een cel, dat doet een koningin niet. Als je een moerrooster tussen de broedkamer en de honingkamer hebt geplaatst, zou dat ook de verklaring kunnen zijn waarom er toch broed in de honingkamer zit. Een redcel kan ook worden opgetrokken op een cel met een darrenlarve, deze redcel zou een stuk langer zijn.

Aan wat je nog kunt doen hangt er vanaf of de koningin vervangen moet worden of de koningin ontbreekt en hoelang deze al ontbreekt en of er sprake is van eierleggende werksters.

zolang er een moer aanwezig is zullen er GEEN eierlegende werksters zijn.
het feromoon dat de moer afscheid voorkomt dat. het onderdrukt de seksuele ontwikkeling van haar werksters.
ze kunnen wel een andere moer opkweken.

eierleggende werkster krijg je pas na een poaar weken ontbreken van het koningineferomoon.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Imker Rutger
Berichten:8
Lid geworden op:di 26 jun 2012, 21:34
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door Imker Rutger » ma 09 jul 2012, 22:09

semar schreef:
Imker Rutger schreef:Alhoewel ik zelf ook beginnend imker ben probeer ik antwoord te geven. Als de koningin ontbreekt of darrenbroedig is kunnen werksters eitjes gaan leggen. Je ziet dan bultbroed. Zij leggen vaak zelfs meerdere eitjes in een cel, dat doet een koningin niet. Als je een moerrooster tussen de broedkamer en de honingkamer hebt geplaatst, zou dat ook de verklaring kunnen zijn waarom er toch broed in de honingkamer zit. Een redcel kan ook worden opgetrokken op een cel met een darrenlarve, deze redcel zou een stuk langer zijn.

Aan wat je nog kunt doen hangt er vanaf of de koningin vervangen moet worden of de koningin ontbreekt en hoelang deze al ontbreekt en of er sprake is van eierleggende werksters.

zolang er een moer aanwezig is zullen er GEEN eierlegende werksters zijn.
het feromoon dat de moer afscheid voorkomt dat. het onderdrukt de seksuele ontwikkeling van haar werksters.
ze kunnen wel een andere moer opkweken.

eierleggende werkster krijg je pas na een poaar weken ontbreken van het koningineferomoon.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ik had de tweede zin in mijn reactie ongelukkig geformuleerd. Deze had moeten zijn 'Als de koningin ontbreekt en werksters eitjes gaan leggen of als de koningin darrenbroedig is, zie je bultbroed.'

Dank voor de correctie.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door semar » di 10 jul 2012, 10:16

tussen deze twee situaties kun je wel verschil merken.

bij een darrebroedige moer heb je een regelmatig legpatroon en meestal maar een eitje per cel
(hoewel pas begingende onervaren moeren in hun entiousame (?) wel eens 2-3 eitjes per cel leggen, dit vedwijnt weer na korte tijd als ´madame´het vak onder de knie krijgt) :wink:

bij eierlegende werksters liggen er vaak veel meer eitjes in een cel (tot 20) de eitjes worden ook kriskras in de cel gelegt vaak tegen de wanden aan (kort achterlijf) en zonder enige vorm van regelmaat in het legpatroon.

hopenlijk is deze info behulpzaam.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 32 gasten