halve honingzolder zonder koninginnerooster wat nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
roosje2012
Contacteer:

halve honingzolder zonder koninginnerooster wat nu?

Bericht door roosje2012 »

Hallo,
Ik heb een fout gedaan en kom dus nog eens kloppen aan jullie deur.
Ik heb een halve honingzolder geplaatst op mijn simplex kast, maar ben vergeten het koninginnerooster ertussen te steken. Onderaan zitten nu larven en bovenaan zijn er al 2 raampjes eitjes in de halve honingzolder.
Kan ik deze kast nu zo inwinteren of moet ik de rompen omdraaien? Met dank voor het licht in de duisternis. :be8:
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: halve honingzolder zonder koninginnerooster wat nu?

Bericht door petro »

Alsnog moerrooster plaatsen,moer niet vergeten onder het rooster in de broedkamer te plaatsen.
Het draaien van de rompen heeft in deze tijd van het jaar geen meerwaarde.
Petro
roosje2012 schreef:Hallo,
Ik heb een fout gedaan en kom dus nog eens kloppen aan jullie deur.
Ik heb een halve honingzolder geplaatst op mijn simplex kast, maar ben vergeten het koninginnerooster ertussen te steken. Onderaan zitten nu larven en bovenaan zijn er al 2 raampjes eitjes in de halve honingzolder.
Kan ik deze kast nu zo inwinteren of moet ik de rompen omdraaien? Met dank voor het licht in de duisternis. :be8:
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Het hangt ervan af wat je bedoeling is.

Als er geen dracht meer is bij jou kan je ook geen honing meer winnen en zou je het kunnen laten zoals het is, een volk kan prima op 1 BK en HK overwinteren. Het enige is wel dat de HK niet extra geplaatst kan worden in het voorjaar, hij staat er al op, dus je zal ramen met voer moeten vervangen volgend jaar april. En dan een rooster leggen zodat er geen nieuw broed meer in komt.

Als er wel dracht is en je wilt die winnen dan moet je alsnog een rooster leggen. Dan loopt het broed uit en honing in als je geluk hebt. Maar je moet dan zeker weten dat er echt ueberhaupt dracht is anders hebben je bijen honger, moet je voeren en komt er voer in je HK boven het rooster. En dan is het zinloos deze alsnog weg te halen of een rooster te leggen.

Makkelijkst is de HK te laten staan en je bijen langzaam te gaan voeren zodat ze mooi groot groeien en wintervoer gaan opslaan. In april 2013 kan je dan gaan zien wat je met je HK gaat doen.

In wat voor omgeving zit jij? Wat groeit er zoal bij jou?

Lennard
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Ik voor mij plaats ieder jaar in de loop van de zomer, als er geen te slingeren honing meer kan worden verwacht, een honingkamer op de broedkamer en zodra deze belegd is, plaats ik deze honingkamer onder de broedkamer en laat het aldus gedurende de winter. Voordeel: er ontstaat enige overruimte tijdens het inwinteren; het broednest komt onderop, zoals bijen dat doen als zij de winter in gaan; in de loop van de winter zijn zij beter beschermd tegen de koude winterstormen; omdat zij zich naar boven begeven zal de honingkamer langzaam leeg raken; voedsel zit bovenin in de broedkamer. Na de winter draai ik de bakken weer om (de honingkamer wordt nu de echte honingkamer voor de voorjaarsdracht) of ik verwijder de lege honingkamer. Ik doe dit derhalve al jaren als methode en het bevalt mij best en gezien de resultaten mijn bijen ook.
n.b. Als je de honingkamer bovenop laat staan, zal het wintervoer niet goed aaneengesloten zijn (bovenvoer in de honingkamer benedenvoer in de broedkamer) met als risico dat de bijen in dichte tros van het voer raken boven in de broedkamer, terwijl er meer voer in de honingkamer zit.
Mijn advies derhalve: als je niet meer gaat slingeren, draai de bakken om en winter ze aldus in.

Hennie oes iPad
roosje2012
Contacteer:

Bericht door roosje2012 »

Ik denk niet dat ik nog veel speciale dracht heb in mijn buurt! Ik woon ook niet naast een park of zo!
Hennie, je methode zegt me wel wat. Maar dan heb ik toch wel eerst een paar vraagjes.
Kan het geen kwaad dat het slechts een Hk is?
Wanneer ik de bakken omdraai dan moet ik geen konninginnerooster meer plaatsen, begijp ik?
Op welk moment moet ik ze omdraaien? Is september goed genoeg? In augustus ben ik met verlof !
Ik heb weer eens zeer nuttige tips g'ekregen. dank u. :be9:
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Koninginnerooster moet je sowieso niet plaatsen als je de moer haar gang wilt laten gaan. Watbetreft tijdstip van bakken wisselen: als jouw huidige honingkamer broed heeft, Wissel dan nu de bakken; hebben de dames mooi de tijd haar nest te organiseren zoals zij het voor de winter willen hebben. Als je nu nog een moerrooster hebt liggen op de broedkamer, haal die dan als de wiedeweerga weg, zodat de moer goed terecht kan in de honingkamer en wissel de bakken voordat je met vakantie gaat. Wij gaan al aardig naar 1augustus: bijen breiden het nest niet meer uit ; als zij nu over voldoende ruimte beschikken, zullen zij dat blijven doen. Inwinteren doe je in een zo krap mogelijke ruimte !

Hennie oes
hermani
Contacteer:

Bericht door hermani »

Beste imkervrienden,
Ik zit hier in hetzelfde schuitje en heb een uurtje geleden de koninginnerooster geplaatst omdat er in het broeinest in de honingzolder enkel nog wat gesloten broed aanwezig was en de zijramen gedeeltelijk met niet verzegelde honing gevuld waren.
Men voorziet nu een tijdspanne zomers weer en ik vermoed dat in de bossen hier rondom toch nog wat dracht te vinden is....ze komen toch nog massaal met stuifmeel terug..
Maar wat moest de koningin toch nog in de honingzolder zitten niettegenstaande ?
Over een paar dagen nog eens de dekplank wegnemen , alle bijen afslaan en door de rooster jagen met rook ?...is er geen zachtaardiger methode of kan ik het aan het gedrag van de bijen merken vooraleer in te grijpen ?
Ik heb reeds heel wat opgestoken op dit prachtig forum waarin ervaren imkers hun kennis aan beginnelingen willen meegeven..

m.v.g.
Herman(i)
Plaats reactie