heeft voeren effect op (haal)gedrag?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
dree
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

heeft voeren effect op (haal)gedrag?

Bericht door dree »

Sinds anderhalve week heb ik een zwerm van circa 2 kg in een kast. Het zijn mijn eerste bijen. Ze zaten al 2 dagen in de regen in een boom, daarom heb ik ze meteen bijgevoerd en dat ben ik blijven doen: 1 kg op een liter kamille thee, twee jampotjes per dag. Vergeleken met een zwerm die ik drie dagen later kreeg zijn het nogal druktemakers: ze lopen en vliegen 4x zo snel als het tweede volk. Na een week hadden ze 7 forse ramen einraumbeute (circa dadant hoog op z'n kant) met natuurbouw voor de helft volgebouwd. Er was ook redelijk wat voer of nectar opgeslagen en daarom ben ik wat kalmer aan gaan doen met voeren.

Ik heb de indruk dat ze op de dagen dat ze geen limonade krijgen rustiger zijn en minder halen. Vandaag waren ze bijvoorbeeld weer erg rustig, maar nadat ik ze om 16.00 had gevoerd gingen ze weer als gekken halen, zelfs in de motregen. Wat ze halen weet ik niet zeker, het stuifmeel lijkt onder de microscoop op dat van koolzaad. De bijen staan in de weilanden. Er kwam in elk geval veel stuifmeel binnen.

Mijn vraag aan het forum is of het drukke halen gestimuleerd wordt door het bijvoeren of dat het gewoon komt doordat er dracht is.

Groet,

Andreas
Nicolas Jacob
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: heeft voeren effect op (haal)gedrag?

Bericht door Nicolas Jacob »

Een zwerm beschikt over grote gedrevenheid op alle niveau, na een week is de waswafelkast volledig uitgebouwd.

De haaldrift is ook zeer sterk, een zwerm moet weer volledig van 0 beginnen, dus het moet snel gaan allemaal :D

Bijvoederen zorgt voor een boost, de koningin vergroot haar eileg, de werksters moeten meer halen om voldoende stuifmeel te hebben voor de jonge bijen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

dree schreef: [..............]Ik heb de indruk dat ze op de dagen dat ze geen limonade krijgen rustiger zijn en minder halen. Vandaag waren ze bijvoorbeeld weer erg rustig, maar nadat ik ze om 16.00 had gevoerd gingen ze weer als gekken halen, zelfs in de motregen. Wat ze halen weet ik niet zeker, het stuifmeel lijkt onder de microscoop op dat van koolzaad. De bijen staan in de weilanden. Er kwam in elk geval veel stuifmeel binnen.
Mijn vraag aan het forum is of het drukke halen gestimuleerd wordt door het bijvoeren of dat het gewoon komt doordat er dracht is.
Groet,
Andreas
Voeren is voor een bijenvolk iets onnatuurlijks zeker als boven de kop een "dracht" is.
Natuurlijk gaan ze vliegen zoeken de omgeving af waar is "het" te vinden.
Als je elke dag een beetje voert went het volk er aan en volgt geen grote zoekactie.
Stuifmeel halen ze wel en wordt nog gestimuleerd door open broed.
!Hans.
dree
Contacteer:

Bericht door dree »

Hans, dat je voeren onnatuurlijk noemt begrijp ik, maar ik schatte in dat er op dat moment weinig dracht was en zonder "voorraad" kon ik de zwerm niet aan haar lot overlaten. Achteraf viel het misschien wel mee met de dracht en had ik het voeren eerder kunnen afbouwen. In je reactie leg je een verband tussen voeren, extra broed en veel stuifmeel halen en dat vind ik heel verhelderend. Bij inspectie vrijdag was er trouwens nog geen broed.

groet,

Andreas
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Het veel voeren van een zwerm is risico vol , doe dit altijd mondjesmaat. Wanneer men voert komt in het volk het signaal binnen dat er binnen de 100 meter voedsel te halen valt. Ee dans om elkaar kenbaar te maken dat dit zelfs binnen in de kast is hebben zij niet met het gevolg dat zij heel kort buiten de kast op zoek naar voedsel gaan en overlast kunnen veroorzaken . Bovendien kan dit heel snel overgaan in roverij .

Zelf heb ik regelmatig met wisselend succes van dit gegeven gebruik gemaakt in de bestuiving . Wanneer de Bijen niet op een gewas ( bij bedekte teelten ) willen vliegen , een pot met voedsel er op en zij gaan gelijk de bloemen bezoeken of daar soms iets te halen valt

Jaap v P
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Jaap goede aanvulling! op het voeren.

Dree als een volk met nog een niet leggende moer stuifmeel haalt lijkt het goed te komen.
Zoals Jaap al schreef kleine beetjes voeren.
Aanvulling van mij: voer zo laat mogelijk in de dag, tegen de schemer. Dit om als je meer volken hebt, die je nog niet voert, met het "feest" mee willen doen - een kijkje willen nemen in het gevoerde volk. - Roverij!!

Als je in een drachtperiode een klein volk voert heb je geen last van bijen die met het "voerfeestje" mee willen doen.
Je kunt dan bij het nakijken van een kast ramen met voer naast de kast neerztten zonder dat een bij het opmerkt.

Maar om deze tijd van het jaar met mooi weer kun je bijna geen volk open maken of er komen "kijkers" van een ander volk en binnen 10 minuten heb je wild rondvlieggende bijen (rovers) die in een ander volk willen binnendringen.
!Hans.
Plaats reactie