Broedkamer of honingkamer bijplaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Broedkamer of honingkamer bijplaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Vorige week heb ik de eerste mierenzuurbehandeling in mijn nieuwe Buckfast-volk afgerond. Ze staan nu nog op 1 BK, maar ik verwacht/hoop dat ze daar wel uit gaan groeien. Ze staan dicht bij een heide, dus zullen zeker heidehoning halen. Wat is nu verstandig als ze echt ruimte nodig hebben? Een honingkamer plaatsen (is het volk groot genoeg om heidehoning te halen als ze 10 ramen bijen hebben?), of toch beter een tweede broedkamer en dit volk (dat ik zo sterk mogelijk de winter in wil hebben) de heidehoning zelf te laten gebruiken? Moet ik bij dit volk bijvoeren om ze groter te krijgen?
Het weer lijkt steeds beter te worden, dus als dit een erg goed heidejaar wordt, heb ik die honing liever in een honingkamer natuurlijk.

Wat is wijsheid?
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Contacteer:

Re: Broedkamer of honingkamer bijplaatsen?

Bericht door petro »

Als je dicht bij de heide staat,zou ik zeggen HK plaatsen.
Volk zal zich vooral gaan richten op halen met aankomend mooi weer.
De volksterkte zal hezelfde blijven of zelfs gaan afnemen(tijd van het jaar)
Zorg wel voor genoeg broedgelegenheid!
Ik zie trouwens niet of je met Dadant of simplexformaat werkt,dat is natuurlijk een gigantisch verschil.(niet dat het in dit geval uitmaakt voor de situatie.)
Petro
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Ik heb spaarkasten.
Is het zelfs een optie om beide in een keer te plaatsen, zodat er genoeg broedruimte is en ook ruimte voor de honing?
Nicolas Jacob
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Nicolas Jacob »

Heidehoning zorgt ervoor dat de bijen hun darmkanaal sneller gevuld is. Als ze dan niet op tijd hun reinigingsvlucht kunnen doen of ze kunnen tijdens een warmere winterdag geen reinigingsvlucht doen zou dat voor problemen kunnen zorgen.(wat vorig winter geen probleem was :wink: ) Het bevat veel meer mineralen dan andere honing waardoor er zich in het bijenlichaam tijdens de winter veel meer afvalstoffen ophopen wat vaak nadelige gevolgen heeft. De honing is ook veel vochtiger dan normale honing.

Plaats daar toch gewoon een kamer op en laat ze verder uitgroeien op 2 bakken, als ze eventueel heide verzamelen kunnen ze dat ook mooi opslaan rond het broed, als je toch de honing voor de bijen laat.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Nicolas Jacob schreef:Heidehoning zorgt ervoor dat de bijen hun darmkanaal sneller gevuld is. Als ze dan niet op tijd hun reinigingsvlucht kunnen doen of ze kunnen tijdens een warmere winterdag geen reinigingsvlucht doen zou dat voor problemen kunnen zorgen.(wat vorig winter geen probleem was :wink: ) Het bevat veel meer mineralen dan andere honing waardoor er zich in het bijenlichaam tijdens de winter veel meer afvalstoffen ophopen wat vaak nadelige gevolgen heeft. De honing is ook veel vochtiger dan normale honing.
Dat is inderdaad mijn dillema, anders zou ik dit volk sowieso alles laten houden dit jaar. Ik heb op aanraden van een ervaren imker al wat gevoerd voordat de honingkamer erop gaat, zodat ze minder heidehoning naast het broednest op kunnen slaan
Jannes

Bericht door Jannes »

Als je écht denkt dat het volk te groot wordt voor één BK, zou ik er een BK onder plaatsen en een HK mét rooster boven.
Weet je zéker dt er broedruimte is, en door de bak er onder te zetten, dwing je het broednest boven te laten. Natuurlijke groei is ook naar onder..
Komt er honing, willen ze dat het liefst bóven het broed.

suc6!

Jannes
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Nog een vraagje: het gekocht volk zit op een tienraams spaarkast, ik heb de rest op 11 ramen zitten, dus als ik de 11 raams broedbak op de 10-raams zet staan de raampjes niet netjes boven elkaar. Kan dat kwaad of vindt moer haar weg wel?
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

kun je ze niet overzetten naar 11 ?
henie oes
Jannes

Bericht door Jannes »

Ik zou ook alle broedkamers op 11 ramen maken, as winter strippen wisselen, of ze nu even wisselen.
Ben een erg grote voorstander van 11 raams broedkamers.

Jannes
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Ja, ik kan ze wel overzetten, maar wilde dat eigenlijk doen door de bijen zelf deze raten te laten bouwen. Ik ben nu een beetje bang dat ik bijen plet omdat ze de raten in de 10-raams kast misschien iets dikker gebouwd hebben dan in 11-raams. Of is dat onzin?

Het liefst zou ik dan ook gelijk de bodem verwisselen. Is de kleur van de vliegplank heel belangrijk als je de kast op dezelfde plaats laat staan?
Plaats reactie