slingeren en dan de raaten direct terug plaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

G.J.v.Leeuwen
Berichten:14
Lid geworden op:do 03 mei 2012, 03:44
Contacteer:
slingeren en dan de raaten direct terug plaatsen?

Bericht door G.J.v.Leeuwen » wo 08 aug 2012, 11:54

kan ik gelijk na het slingeren de raaten gelijk terug plaatsen in de kasten waar ze uit kwamen?
om zo aan de in wintering te kunnen beginnen kan dat?

graag wat hulp :be2:

M v Groet Gijs

Jannes

Re: slingeren en dan de raaten direct terug plaatsen?

Bericht door Jannes » wo 08 aug 2012, 13:26

Gijs,

De raat kun te direct terug geven. Winter je in op honing-kamers?
Zélf geef ik ze terug, als ik geslingert heb. Als er nog een late dracht is laat ik die binnen komen, maar de lege schoongelikte raat haal ik er af en bewaar ik voor volgend seizoen.
Overwinter dan op max. 2 Broedkamers per volk, is je volk te groot voor die 2 bakken, kun je er een lege Honingkamer onder zetten. Kunnen ze in trossen bij mooi weer en as winter reduceerd je volk tóch.

Jannes

G.J.v.Leeuwen
Berichten:14
Lid geworden op:do 03 mei 2012, 03:44
Contacteer:

Re: slingeren en dan de raaten direct terug plaatsen?

Bericht door G.J.v.Leeuwen » wo 08 aug 2012, 19:29

Jannes schreef:Gijs,

De raat kun te direct terug geven. Winter je in op honing-kamers?
Zélf geef ik ze terug, als ik geslingert heb. Als er nog een late dracht is laat ik die binnen komen, maar de lege schoongelikte raat haal ik er af en bewaar ik voor volgend seizoen.
Overwinter dan op max. 2 Broedkamers per volk, is je volk te groot voor die 2 bakken, kun je er een lege Honingkamer onder zetten. Kunnen ze in trossen bij mooi weer en as winter reduceerd je volk tóch.

Jannes
ja dat wou ik doen Jannes

Ik word ook niet geholpen in st annaland erg onsportieve mensen :be5: , maar ik kom er wel hoor
ik heb een hollandse mond en vraag veel hier en elders
kan ik ook een lege broed kammer onder een volle broed kammer zetten om ze zo door de winter te halen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: slingeren en dan de raaten direct terug plaatsen?

Bericht door Oude Essink » wo 08 aug 2012, 21:42

let op,dat je het in de avond doet, anders breekt de hel los!

hennie oes

G.J.v.Leeuwen
Berichten:14
Lid geworden op:do 03 mei 2012, 03:44
Contacteer:

Re: slingeren en dan de raaten direct terug plaatsen?

Bericht door G.J.v.Leeuwen » do 09 aug 2012, 09:39

Oude Essink schreef:let op,dat je het in de avond doet, anders breekt de hel los!

hennie oes
Je bedoeld het slingeren? ik doe alles aan de bijen na 17:00 uur liefs in de avond dan zijn ze erg rustig.


eigelijk nog een vraagje moeten de bijen altijd op een tros kunnen hangen in de winter?

:hive:

Gtz Gijs

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: slingeren en dan de raaten direct terug plaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 09 aug 2012, 10:00

Nee, Hennie duidt op roverij bij het plaatsen van de ramen overdag. De bijen ruiken dan de honing en zullen de kast plunderen.

De bijen zitten in de winter altijd op een tros op de ramen. Ze mogen het contact met het voer nooit kunnen verliezen. Daarom in het najaar ook niet de braamraat op de raampjes tussen de kastdelen verwijderen. De lege ruimte onder de ramen als je een lege honingkamer eronder plaatst zorgt voor wat meer afstand tussen de ingang en de wintertros. Geeft een betere warmtebeheersing. Het 'trossen bij mooi weer' snap ik ook niet helemeel...

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: slingeren en dan de raaten direct terug plaatsen?

Bericht door Oude Essink » do 09 aug 2012, 22:02

Nee, Hennie duidt op roverij bij het plaatsen van de ramen overdag
deze interpretatie is correct! bij zo'n felle nectargeur overdag, komen zij massaal naar buiten om de bron te zoeken en de buit binnen te halen.
Het 'trossen bij mooi weer' snap ik ook niet helemeel...
bij mooi weer (5/6 gr. <) wordt er ook niet getrost; rond die temparatuur lost de tros zich op.

Afbeelding

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: slingeren en dan de raaten direct terug plaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 10 aug 2012, 08:22

Oude Essink schreef: deze interpretatie is correct! bij zo'n felle nectargeur overdag, komen zij massaal naar buiten om de bron te zoeken en de buit binnen te halen.
Thuis van dichtbij meegemaakt! Ik had twee oude broedkamerramen die ik weg wilde gooien. Het hout was al niet best meer. In de raten zat echter wat honing. Ik wilde dat niet bij mijn volken plaatsen i.v.m. roverij, maar zomaar weggooien is ook zonde. Dus heb ik de raten thuis in de achtertuin op de vogelvoederplank gezet (geen bijenvolken binnen de 100 meter). Binnen enkele minuten 1 bij op de raat, kort erna 2, 4, 8, 6000!!! De raten zijn volledig leeggehaald en kapot gemaakt. Een enorme drukte van belang in de tuin.
Later werd me verteld dat dit eigenlijk niet slim is omdat ze juist zo stekering kunnen worden. Gelukkig allemaal goed gegaan, het was ook niet zulk goed weer, dus geen buren in de tuin. Volgende keer maar niet meer doen...

G.J.v.Leeuwen
Berichten:14
Lid geworden op:do 03 mei 2012, 03:44
Contacteer:

Re: slingeren en dan de raaten direct terug plaatsen?

Bericht door G.J.v.Leeuwen » vr 10 aug 2012, 13:46

Santtu Pikkarainen schreef:
Oude Essink schreef: deze interpretatie is correct! bij zo'n felle nectargeur overdag, komen zij massaal naar buiten om de bron te zoeken en de buit binnen te halen.
Thuis van dichtbij meegemaakt! Ik had twee oude broedkamerramen die ik weg wilde gooien. Het hout was al niet best meer. In de raten zat echter wat honing. Ik wilde dat niet bij mijn volken plaatsen i.v.m. roverij, maar zomaar weggooien is ook zonde. Dus heb ik de raten thuis in de achtertuin op de vogelvoederplank gezet (geen bijenvolken binnen de 100 meter). Binnen enkele minuten 1 bij op de raat, kort erna 2, 4, 8, 6000!!! De raten zijn volledig leeggehaald en kapot gemaakt. Een enorme drukte van belang in de tuin.
Later werd me verteld dat dit eigenlijk niet slim is omdat ze juist zo stekering kunnen worden. Gelukkig allemaal goed gegaan, het was ook niet zulk goed weer, dus geen buren in de tuin. Volgende keer maar niet meer doen...
Bedankt voor de hulp, erg veel van geleerd zo , kijk daar heb je wat aan zo ..

mensen bedankt! :be1: :D :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 49 gasten