hoeveel ramen broed in augustus

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Maatschap Hankel » do 16 aug 2012, 20:11

minimaal hoeveel ramen broed heb je in augustus nodig om het volk in het voorjaar weer uit te winteren.
zijn 4 ramen broed genoeg? meer of minder?
Hankel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Hans van der Post. » do 16 aug 2012, 22:30

Als je een volkje in een drieraams kunststofkast huisvest komt deze ook door de winter.
In een houten kast is vier ramen broed + twee kantramen te overwinteren.
Als zo'n volkje in het open veld staat lukt het bij een winter zonder vorst ook wel.
!Hans.

Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Maatschap Hankel » vr 17 aug 2012, 00:00

Dank u voor de reactie.
Vind het lastig inschatten of ze groot genoeg zijn voor de winter
Hankel

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Dirk Blanken » vr 17 aug 2012, 21:52

Volgens mij heeft het overwinteren van kleine volkjes voornamelijk te maken met hoeveel echte winterbijen ontstaan.
Werkbijen die nu het broed verzorgen en honing en stuifmeel halen zullen zeker voor de echte winter doodgaan.
Werkbijen die nu geboren worden en het volgende broed(winterbijen) verzorgen en daarna nog op pad gaan gaan tijdens de winter dood.
Je kan er vanuit gaan dat kleine volkjes gezien vanuit grote volken langer doorgaan met broeden om zoveel mogelijk winterbijen te maken.
Zolang de verzorgende bijen gezond zijn is het OK dan krijgen ze goede nakomelingen(winterbijen).

Ik verbaas me elke keer weer hoe zo'n klein volkje het fikst om wel klein maar gezond uit de winter weet te komen.
Een gezond klein volkje en zeker een klein zwermpje(goede samenstelling) kan wonderen verrichten.
Winter ze zo vroeg mogelijk in zodat de zomerbijen die straks toch dood gaan het voer nog opslaan en verzegelen.
We hebben nu een hele mooie periode en dan hebben die kleine volkjes veel meer kans om te overwinteren.
Als je een slechte augustus maand hebt moet je de kleine volkjes helpen met een raam stuifmeel en voer van de grote volken die hebben vaak veel stuifmeel over wat vaak in de onderbak is opgeslagen en dat kan je uitnemen voordat je gaat voeren bij de laatste inspectie en vervangen door uitgebouwde honingbroedkamerramen.

Dirk
dertiende

Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Maatschap Hankel » za 18 aug 2012, 09:25

Oké duidelijk, op die kleine volken staan al voerbakjes alleen ze gaan daar niet in.Wat kan ik daar aan doen. Dat zijn met name de wat kleinere volkjes die het voer niet opnemen.

Een volk is heel erg zwaar, die geef ik ook geen wintervoer.staat op 1 BK en 1 HK. Ze vliegen goed met stuifmeel en ventileren ook goed.kan een volk ook zoveel halen dat er geen plaats is voor het broed of regelen ze dat zelf? Kunnen ze de kast helemaal vol sjouwen voor de winter? Ik wil de kast niet meer open maken. Ik ga ervan uit dat ze wel ruimte voor broed vrij houden?
Hankel

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door A.A. Staals » za 18 aug 2012, 10:07

Maatschap Hankel schreef:Oké duidelijk, op die kleine volken staan al voerbakjes alleen ze gaan daar niet in.Wat kan ik daar aan doen. Dat zijn met name de wat kleinere volkjes die het voer niet opnemen.

Een volk is heel erg zwaar, die geef ik ook geen wintervoer.staat op 1 BK en 1 HK. Ze vliegen goed met stuifmeel en ventileren ook goed.kan een volk ook zoveel halen dat er geen plaats is voor het broed of regelen ze dat zelf? Kunnen ze de kast helemaal vol sjouwen voor de winter? Ik wil de kast niet meer open maken. Ik ga ervan uit dat ze wel ruimte voor broed vrij houden?


Niet zo zeer de grootte speelt een rol maar wel de manier waarop ze zitten. Een Kieler/Kirchainer met een opzetbakje overwinterd prima. De bijen ik schat zo'n drie duizend kunnen mooi in een bolletje hangen en kunnen voldoende voer hebben om het voorjaar te halen. Een enkel bakje kan maar voldoende voer bevatten tot ongeveer begin januari. In een drieramer zitten de bijen in twee straatjes (tempex kastje/geisoleerd, weet ik niet)
Voor wat betreft voer: Erg zwaar, zegt niets. Het volk heeft een X aantal vierkante dm verzegeld voer nodig. Wanneer je geen ervaring hebt kun je dat alleen weten door te kijken. Boven dien kunnen ze nog heelwat van de nu aanwezige voorraad omzetten in broed. Ruimte: de bijen kunnen zoveel halen dat de broedruimte onvoldoende is er wordt niet gestopt met halen om broedruimte te houden,Kleine volkjes die het voer niet opnemen zijn msischien wel te klein om het te kunnen verwerken.
In elk geval als je niet kijkt kun je ook niks sturen en blijft alles gissen.

Voorbeeld van volk dat "te veel" haaldeen daardoor onvoldoende broed ruimte.
ad staals
Laatst gewijzigd door A.A. Staals op za 18 aug 2012, 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Maatschap Hankel » za 18 aug 2012, 10:50

Dank u Staals en Blanken voor de informatie
Hankel

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Dirk Blanken » za 18 aug 2012, 14:31

Je kan bij de kleine volkjes die het voer niet opnemen een straaltje voer via de voerbakjes in het volk laten lopen zodat er van de ramen een spoor van voer is naar de voerbak.
Dan vinden ze het wel.

Dirk
dertiende

Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Maatschap Hankel » za 18 aug 2012, 15:02

Wat een duidelijke foto van platen stuifmeel. Ik ga toch maar even in het volk kijken. Ja ik had al wat voer over de rand gedruppeld met een plamuurmes maar ze ruimen dat op en kijken niet verder dan hun tong lang is.
Hankel

Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Maatschap Hankel » za 18 aug 2012, 16:17

Ik heb in volk gekeken middelste raam waren allemaal uitgelopen bijen ruimte genoeg ongeveer 5 cm voer tussen toplat en broednest. Ingewinterd is 10 cm de minimale afstand toch
Hankel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten