Bijvoet

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
marc
Contacteer:

Bijvoet

Bericht door marc »

Ik denk dat ik op al die tijd dat ik het forum toch regelmatig volg, nooit heb horen praten over bijvoet.
Ik wil het hiermee even onder de aandacht brengen want het heeft zijn naam niet gestolen, en het bloeit nu ! Kilo's geel stuifmeel vliegt er nu de kasten van binnen, ik zou het een [n,p] : [1,5] toekennen, waarvan de 1 twijfelachtig. Wordt enkel in de voormiddag bevlogen. Misschien niet zo geliefd omdat het een hardnekkig (on)kruid is voor velen. Hier is het welkom.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bijvoet

Bericht door maartenkleijne »

Dank Marc, ik heb net een grote pol geplant voor thee, maar heb er nog geen bijen op gezien. Laten woekeren dus maar.
gr,
m
Nicolas Jacob
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Nicolas Jacob »

Men rekent ze onder de windbloeiers en hecht er niet veel waarde aan als bijenplant, omdat ze zeer weinig honing produceren. Alhoewel het hele goede stuifmeel leveranciers zijn.

Maar het zou een windbloeier zijn, dus is dat stuifmeel dan ook zo waardeloos als dat van maïs ? :neutral:
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

De bladeren en bloemen zijn uitzonderlijk krachtig en gezond voor thee en bevatten tal van geneeskrachtige stoffen. Ik kan mij dan niet voorstellen dat het stuifmeel waardeloos is. Wordt ook wel 'Moeder der Cruyden' genoemd.
Als je op de komende warme dagen rozelig en moe wordt, kan kauwen kauwen op bijvoet (blas en bloem) wonderen doen.
Ik ga het komend weekend 200 km fietsen en dan pak ik onderweg nu en dan een hapje bijvoet.
gr,
m
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

marc schreef:Ik denk dat ik op al die tijd dat ik het forum toch regelmatig volg, nooit heb horen praten over bijvoet.
Ik wil het hiermee even onder de aandacht brengen want het heeft zijn naam niet gestolen, en het bloeit nu ! Kilo's geel stuifmeel vliegt er nu de kasten van binnen, ik zou het een [n,p] : [1,5] toekennen, waarvan de 1 twijfelachtig. Wordt enkel in de voormiddag bevlogen. Misschien niet zo geliefd omdat het een hardnekkig (on)kruid is voor velen. Hier is het welkom.
Marc heb je op de planten bijen gezien? maak eens een foto!
Even gezocht hoe en wat:
http://www.natuurlijkerwijs.com/bijvoet.htm

http://www.kruidenvrouwtje.nl/pan/bijvoet.htm
!Hans.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Dat van alle windbestuivers (hazelaar, wilg...) zomaar aangenomen moet worden dat dan ook hun stuifmeel voor bijen van weinig waarde is, klopt volgens mij niet.
Bijvoet wordt hier momenteel gelijk bevlogen met o.a. bijenboom, marjolein, munten, duivelswandelstok, saliesoorten, bergsteenthijm, helianthussootren, ereprijzen, sneeuwbes, koninginnekruid enz.
Als ze er dan met velen (10-15 tal bijen per struik) op vliegen heeft dat toch een betekenis voor mij. Het wordt misschien niet zo opgemerkt omdat het maar gedurende enkele uurtjes per dag gebeurt (voormiddag), bij zonnig weer, en de struiken zijn na 3 dagen al 'geplukt'. Maar de buit is dan al lang binnen.
Bovendien is ook stuifmeel van mindere kwaliteit (mais, zonnebloem, hazelaar...) waardevol omdat het het dieet aanvult. Een probleem wordt het als er verder niets staat !

Voor Hans ;
Afbeelding
Plaats reactie