Hallo allemaal,
Ik winter meestal zo vroeg mogelijk in, want als de zomerbijen het wintervoer binnen kunnen halen worden de winterbijen minder belast.
Dit jaar zit ik daarmee wat te klooien het is uitzonderlijk goed weer en dan komt er normaal nog heel wat binnen maar als je dan op 3 standen ook nog hectares met luzerne hebt staan wordt het bij dit weer uitstellen van het volop voeren.
De meeste buitenstanden hebben nu 5 kg trimobee gehad en opgenomen behalve de kasten met de oude voerbakken met een toeter in het midden die doen er twee keer zolang over.
Ik ben bang om teveel te voeren zodat de volken op twee kamers te weinig broedruimte meer overhouden.
Vooral de sterke volken moet ik voor het verder voeren nogmaal nakijken, wat zit er al in??
Luzerne is een hele sterke dracht en geeft honing waarop de bijen goed kunnen overwinteren dus ik klaag niet.
Maar dan heb je ook nog verschillende soorten volken, kleine volken die een paar weken geleden de tweede bak hebben gekregen die zitten vol in het broed en hebben relatief weinig haalbijen die kan ik goed gaan voeren zodat ze ook 's nachts het voer kunnen opnemen,natuurlijk wel de vlieggaten verkleinen.
Dan heb je de volken eind mei opgezet met een macht aan broed die hebben veel voer nodig en vliegen als gekken.
En dan heb je de volken die oude koninginnen hebben van 2010/2011 en die hebben veel honing en doen het rustig aan maar halen nu steeds meer overmaat.
Ik ben gewend om mijn volken zo'n 25 kg te geven maar dat lijkt me nu niet verstandig, bovendien ben ik gewend om niet meer in de volken te kijken vanaf begin augustus.
Natuurlijk heb bij de laatste controle ingeschat of een volk heel groot wordt en ze op 2 bakken, 2 1/2 Bak of 3 bakken gezet daarbij vooral lettend op de hoeveelheid broed en bijen.
IK heb liever een goede zomer en een aflopende temperatuur in de nazomer zeker als er nog zoveel dracht is.
Heeft iemand nog suggestis of ben ik weer te volledig geweest.
Dirk
Sterke najaarsdracht.
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
Sterke najaarsdracht.
dertiende
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
- Contacteer:
Re: Sterke najaarsdracht.
Probleem heb ik ook; wil eigenlijk gaan inwinteren en thymovar behandeling uitvoeren, maar sinds een paar weken wordt er zoveel nectar binnengesleept dat er toch nog een leuke oogst aan zit te komen, althans op 1 stand.
ga nu op 2 standen met inwinteren beginnen, maar die laatste ga ik het avonturen on nog een week of 2 te wachten. Dit gaat mijn jaar toch nog redelijk goed maken.
ga nu op 2 standen met inwinteren beginnen, maar die laatste ga ik het avonturen on nog een week of 2 te wachten. Dit gaat mijn jaar toch nog redelijk goed maken.