Kasten met alleen maar honingkamers een idee?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

edwins
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Contacteer:

Kasten met alleen maar honingkamers een idee?

Bericht door edwins »

Hoi,
op zoek naar informatie voor mijn toekomstige bijenkast(en) kwam ik een artikel tegen over het gebruik van een type kastdeel en raammaat. Albert heeft in een ander draadje beschreven hoe hij alleen maar broedkamers gebruikt, en deze verkleint met vulblokken omdat de 'honingkamers' anders wel erg zwaar worden.

Gezien het feit dat ik nog absoluut geen enkele ervaring heb komt het misschien als een gek idee, maar is het mogelijk om alleen maar honingkamer formaat te gaan gebruiken? Dus een kast starten met 1-2 honingkamers al 'broedkamer' met daarop honingkamers als honingkamer zodra nodig?

Of mis ik iets waardoor het een stom idee is om broed op het formaat honingraam te hebben. Krijg je dan problemen tijdens inwinteren dat de wintertros niet op het volgende raam wil/kan overstappen? Of zijn er andere dingen die ik over het hoofd zie?

De redenen om 1 type kastdeel/raammaat te gebruiken lijkt me het gemak met uitwisselen. Het materiaal dat je over hebt kun je altijd gebruiken voor zowel 'broedkamer' als 'honingkamer'. De bijen bepalen volgens mij uiteindelijk zelf wat er in de cellen komt te zitten. Ook met het oog op straks de volken uitbreiden lijkt het me handig om 1 formaat te hebben. Je kunt altijd ramen met bijv. honing en pollen naar een andere kast overzetten. Of een raam met broed uit een sterk volk met een nieuwe koningin in een andere kamer plaatsen om een nieuw volk te starten.

Er zal vast een goede reden zijn om 2 soorten te gebruiken, dus BK en HK, maar zoals ik er tegenaan kijk heeft het gemak toch wel duidelijke voorkeur. De reden dat ik niet voor de optie van Albert kies, dus alleen broedkamers, is het gewicht en het gemakkelijker hanteren van volle kamers.

Als nadeel kan ik me voorstellen dat het uitwisselen met collega-imkers lastiger wordt, aangezien de meesten broed op broedraam formaat hebben. Een volk op raam 'kopen' wordt dus wel een uitdaging.

Graag hoor ik van jullie of het mogelijk is wat ik nu bedacht heb, of waarom ik het juist niet zou moeten doen.
Albert Stoter
Contacteer:

Re: Kasten met alleen maar honingkamers een idee?

Bericht door Albert Stoter »

Edwin,
Wat de bijen betreft is er geen probleem. Zie bijvoorbeeld ook de Farrarkast en de Heddonkast.

Wat de imker betreft is er ook geen probleem, zo lang de volken maar klein zijn. Bij grotere volken heb je dan echter al gauw 3 simplex-honingkamers als broedruimte nodig (in plaats van 2 simplex-broedkamers), met als gevolg dat je in bepaalde gevallen dus een extra kast door moet. Bijvoorbeeld als je een veger wilt maken en de moer zoekt, of als je in de volken redcellen moet breken, of als je een volk controleert op zwermcellen, etc.

Bij bepaalde kasttypen is het mede daarom juist zelfs zo dat de broedkamers zo groot zijn dat slechts 1 broedkamer volstaat. Dan hoef je er dus slecht door 1 kast te wandelen. Dat lijkt mij ook erg handig, maar dan zit je dus zeker vast aan 2 raammaten (voor broed- en honingkamer).

Mijn oplossing zit er dus juist tussen in.
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

edwins schreef:Hoi,
Gezien het feit dat ik nog absoluut geen enkele ervaring heb komt het misschien als een gek idee, maar is het mogelijk om alleen maar honingkamer formaat te gaan gebruiken? Dus een kast starten met 1-2 honingkamers al 'broedkamer' met daarop honingkamers als honingkamer zodra nodig?
Richting Twente is een imker(ben de naam even kwijt) met ca 140 volken allemaal op simplex honingkamer formaat, doet ie al jaren.
Als je op Google "flachzarge" in tikt heb je een hele hoeveelheid leesstof over imkeren met honingkamer ramen (duitstalig) of "shallow frame" (engels)
Een uitgebreide methode van imkeren met deze raampjes maat wordt beschreven in het boe van Bretschko/Moosbeckhofer "Natutgemaesse Bienenzucht", voor zover ik weel is dat uitverkocht. Hierin wordt gewerkt met raampjes van 160mm hoog, omdat ene Farrar in de USA in 1931 heeft "uitgevonden" dat dit de meest efficiente hoogte is. Die ramen zijn beschikbaar voor Langstroth, Zander en Dadant-Blatt lengtes. Duitsers houden zich aan de standaard wereld maat, nl 159mm maar maken hun kasten 170mm hoog waardoor je een bijenruimte krijgt van 11mm met alle gevolgen van dien.
Zelf ben ik sinds zo'n twee jaar bezig met alleen honingkamers (160mm)en gebruik daarvoor de kasten van Marc Misotte uit Belgie en wat van Nicot uit Frankrijk, ook in nederland te koop. Met de kasten van Marc kun je ook goed imkeren met de methode Renson zie zijn web-stek http://www.bieenkorf.be/forum1/index.php
Wat betreft het overnemen van volken op een andere raammaat (hoe vaak komt dat voor ?), gewoon het broedvlak uitsnijden en met zg postelastieken of wollen draadjes in je eigen ramen monteren. werkt perfect, de bijen bouwen ze onmiddellijk vast.
Lastige keuze, maar ik heb er geen spijt van.
Groeten, Willem :violin:
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Albert Stoter schreef:Edwin,
[..........]Bij grotere volken heb je dan echter al gauw 3 simplex-honingkamers als broedruimte nodig (in plaats van 2 simplex-broedkamers), met als gevolg dat je in bepaalde gevallen dus een extra kast door moet. Bijvoorbeeld als je een veger wilt maken en de moer zoekt, of als je in de volken redcellen moet breken, of als je een volk controleert op zwermcellen, etc.

Bij bepaalde kasttypen is het mede daarom juist zelfs zo dat de broedkamers zo groot zijn dat slechts 1 broedkamer volstaat. Dan hoef je er dus slecht door 1 kast te wandelen. Dat lijkt mij ook erg handig, maar dan zit je dus zeker vast aan 2 raammaten (voor broed- en honingkamer).
Mijn oplossing zit er dus juist tussen in.
Wil een lans breken om de broedruimte van een volk tot twee hk te houden maar dan in een bak DU HO KA = dubbele honinkamer. Als je dan nog afstandstrippen voor 11 ramen monteerd heb je een uitermate goed hanteerbare broedkamer waar je naar de drachtomstanigheden een of meerdere honingkamers kunt opzetten.
Zelf heb ik met groot plezier al vanaf 1982 - toen ik het licht zag - mijn volken gehouden in deze kast.
De ramen maak ik niet zelf maar koop "combi-ramen" = hoogte van simplex broed -en honingkamer, en zaag daar 6 cm van af.
Dan heb ik 29 cm zijlatten voor de DUHOKA kast.
In Apeldoorn, dicht bij Utrecht, woont en imkert Hennie Kroese met deze kast, ga daar eens kijken.
!Hans.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Hans van der Post. schreef:Wil een lans breken om de broedruimte van een volk tot twee hk te houden maar dan in een bak DU HO KA = dubbele honingkamer. Als je dan nog afstandstrippen voor 11 ramen monteerd heb je een uitermate goed hanteerbare broedkamer waar je naar de drachtomstanigheden een of meerdere honingkamers kunt opzetten.
...
In Apeldoorn, dicht bij utrecht, woont en imkerd Hennie Kroese met deze kast, ga daar eens kijken.
Die imker en die duhoka kast ken ik natuurlijk ook. :)
Als je eens geen duhoka-broedbak meer over hebt en nog wel honingkamers, dan kun je ook 2 honingkamers op elkaar zetten, en daar de duhoka-broedramen in doen. Dat maakt e.e.a. weer wat flexibeler kwa kasten, maar je houdt dan toch nog steeds twee raammaten.
Is één duhoka-broedbak groot genoeg voor een groot volk? Mijn volken kan ik soms amper in een "dubroka" houden.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ik ken de Duhoka niet, maar uit wat ik begrijp moet de oppervlakte raat tussen de 90 en 100 dm2 raat zijn. Mij lijkt dat ruim voldoende om daar ook een groot volk in te houden. Ga maar na; De maximale oppervlakte raat voor broed is 50 tot 60 dm2. Voor 60 dm2 moet de koningin al gedurende 3 weken bijna 2500 eitjes per dag leggen, nogal een uitdaging. Dan heeft het volk een paar dm2 opslag stuifmeel nodig, de rest van de raat kan gebruikt worden voor opslag honing.
Wat mij betreft is het ideale volume voor een broedkamer, of die nu uit een geheel of uit meerdere delen bestaat rond de 40 liter, wat een raatoppervlakte van 90 tot 100 dm2 inhoudt. Kleiner geeft een groter risico van zwermen, groter geeft onnodige opslag van honing in de broedkamer, niet erg, maar onnodig.
Of je verder die 90 tot 100 dm2 weer wilt splitsen is meer een kwestie van smaak. Voordeel van splitsen, zoals bij de spaarkast of warre-kast is iets makkelijker vernieuwen van raat, nadeel is dat je soms door meer raten moet lopen.
Voor mij is een belangrijk criterium voor een kast dat een goed volle honingkamer hoogstens 20 kilo weegt. Mijn rug is nog goed en dat wil ik zo houden.

Jos
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Kasten met een raammaat is ideaal. Daarom heb ik gekozen voor 8 raamskast broedkamer formaat. Dit is een prettig formaat om mee te werken. Om de kast niet te zwaar te maken,9mm multiplex gebruikt. Uitvoeren met losse bodem maakt verenigen en bak op of onderzetten eenvoudig.

ad staals
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ad,

Begrijp ik goed dat jij dus alleen maar 8-raams broedkamers hebt? Die dus functioneren als honing- en broedkamer? Goed idee. Dat is al bijna een warrékast, eerder hoog dan breed met alles in dezelfde maat. Ik denk dat dat beter werkt dan alleen maar honingkamerramen. Een groot nadeel lijkt mij het grote aantal ramen dat je zult moeten nalopen als je de moer wil vinden.

Groet,

Bart
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Bart de Coo schreef:Ad,

Begrijp ik goed dat jij dus alleen maar 8-raams broedkamers hebt? Die dus functioneren als honing- en broedkamer? Goed idee. Dat is al bijna een warrékast, eerder hoog dan breed met alles in dezelfde maat. Ik denk dat dat beter werkt dan alleen maar honingkamerramen. Een groot nadeel lijkt mij het grote aantal ramen dat je zult moeten nalopen als je de moer wil vinden.

Groet,

Bart
Moeren zoeken en vinden is niet moeilijk (voor mij ). Bovendien hoeft het meestal maar twee keer. Eerste keer om te merken en/of knippen in het voorjaar. Daarna nog 'ns om een veger te maken. Veel ramen nalopen is alleen nodig als er al belegde doppen zijn bij het maken van een veger en het doppen breken.

ad staals
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Albert Stoter schreef: [...........]Is één duhoka-broedbak groot genoeg voor een groot volk? Mijn volken kan ik soms amper in een "dubroka" houden.
Voor mijn bijensoort de carinca wel. :be2:
!Hans.
Plaats reactie