Apidea inwinteren?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Jannes

Apidea inwinteren?

Bericht door Jannes »

Op internet las ik dat er imkers zijn, die een apidea inwinteren. Heeft iemand er ervaring mee?
Zelf denk ik dat dergelijke volkjes te klein zijn, maar een apidea is natuurlijk wél lekker isolerend, dus misschien lukt het als het volkje op een 2e broedkamertje staat?

Hoor graag ervaringen van anderen, misschien iets om te gebruiken as seizoen, als er moertjes over zijn.

Jannes
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Apidea inwinteren?

Bericht door Eddy Geurtsen »

Afgelopen winter heb ik een Apidea met succes overwinterd. Tijdens zachte periodes heb ik nog wel bijgevoerd met voederdeeg, het volkje is goed de winter doorgekomen en met het moertje heb ik een moerloos volk gelukkig gemaakt.
Jannes

Bericht door Jannes »

Eddy,.

Bedankt voor je reactie.
Ik was met mezelf in overleg, of ik Apidea of einwabe-kastjes zou nemen.
Als ze inwinterbaar zijn, zoals je aangeeft, wil ik dat denk ik proberen.

Dat wordt dit seizoen natuurlijk niets meer, maar volgend jaar zal ik er zeker melding van maken.

Jannes
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Je zult er wel wat verdiepingen bij moeten gebruiken. Momenteel heb ik er nog één die op drie bakjes staat. Die voer ik mondjesmaat, want er is nog een flink broednest. Zolang de dagen zacht zijn, kun je zonder veel onrust te veroorzaken, het voederbakje bijvullen. Doordat de kastjes zo goed geisoleerd zijn, verbruiken ze maar weinig wintervoer. Met wat extra tempex plaatjes kun je de isolatie ook nog wat vergroten.
Plaats reactie