Moergoed, maar geen eitjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Moergoed, maar geen eitjes

Bericht door PJThomas » za 22 sep 2012, 21:10

Vorige week heb ik de kasten gecontroleerd. Van de zeven kasten bleken er drie geen eitjes of open broed te hebben, alleen nog
wat gesloten broed. Al of niet toevallig zijn deze drie kasten vegers van dit jaar.
Vandaag heb ik de kasten nogmaals gecontroleerd en ben ook gaan moerzoeken. Na twee uur zoeken blijkt in alle drie de kasten een
moer aanwezig, maar nog steeds geen eitjes.
Komt dit vaker voor? Kan het zijn dat de moeren een legpauze houden omdat de volken te groot zijn om te overwinteren?
Gaan deze moeren wel weer aan de leg?

Graag vernemend & groet, P. J. Thomas

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Moergoed, maar geen eitjes

Bericht door Kroese » za 22 sep 2012, 22:22

mogelijk een stille moers wisseling.
Is het volk rustig, of bruist het als je het opent?

Sommige rassen willen wel eens vroeg met broed stoppen, dus wat heb je voor bijen?

Als er nog gesloten broed inzit, zijn er misschien ook nog 1 of enkele uitgelopen doppen te vinden.
Als dat het geval is, dan loopt er een JK in, die nog niet bevrucht is.
Als het goed weer is/wordt kan dit nog gebeuren. Zo'n volk houd vaak ook nog wel wat rijpe darren aan.
Ik zou wel in de gaten houden of je weer vlak broed krijgt, anders kun je een probleem hebben.
Hennie.

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: Moergoed, maar geen eitjes

Bericht door PJThomas » zo 23 sep 2012, 20:47

Dag Hennie,

> mogelijk een stille moers wisseling.

Lijkt me niet, en dat in drie kasten?

> Is het volk rustig, of bruist het als je het opent?

De volken zijn erg rustig, kunnen zonder beroken worden geopend.

> Sommige rassen willen wel eens vroeg met broed stoppen, dus wat heb je voor bijen?

Zwarte (Hollandse) bijen.

> Als er nog gesloten broed inzit, zijn er misschien ook nog 1 of enkele uitgelopen doppen te vinden.

Ik heb geen enkele dop gezien.

Wat moerzoeken betreft: het zou erg makkelijk zijn als er een koninginne-feromoon-test zou zijn....dat zou een hoop tijd schelen.
Zoiets als een zwangerschapstest: even een stripje in de kast hangen en als dat groen wordt is het goed.
Moet mogelijk zijn lijkt me, de bijen weten het uitstekend te detecteren.

Groet, P.J.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Moergoed, maar geen eitjes

Bericht door Kroese » zo 23 sep 2012, 21:29

Ik neem aan dat je nog aan het voeren bent?
Ik zou met een week nog eens kijken of er eitjes/larfjes zijn, en dan evt later of je vlak broed hebt.
Het kan zijn, als het oude moeren zijn, dat ze gestopt zijn met broed.
Het is in ieder geval gunstig dat ze niet bruisen....

Het weer werkt momenteel niet mee, dus als evt het bevruchten nog moet gebeuren, dan is het de vraag of dit goed gaat.

Is het je opgevallen of die zwarte volken nog darren hebben, of heb je niet zo intensief nagekeken?
Zwarte bijen volken hebben waarschijnlijk geen darren meer?

Hennie...

Jannes

Re: Moergoed, maar geen eitjes

Bericht door Jannes » ma 24 sep 2012, 11:26

Geen broed herken ik. Ook dit jaar zijn er weer enkele volken die geen eitjes meer hebben. Vorig jaar had ik het zelfde. Maakte me toen ook zorgen, dat er wat mis zou zijn. Nu heb ik meer volken dan vorig jaar ingewinterd (15 tegen 12 vorig jaar) en er zijn volken met alleen uitlopend broed, maar ook nog volken met een redelijk broednest en nieuwe eitjes.
Ik maak me er geen zorgen meer over, gezien de uitwintering van vorig seizoen. Toen waren alle volken bijna broedloos voor ik ging inwinteren.

Wat me wél opvalt, is dat enkele grote volken slecht voer opnemen. in een week een kleine 7Kg, terwijl andere in een week een volledige can van 14Kg leeg maken. De kleine volken hebben allemaal ongeveer 9Kg opgenomen (6of 7 ramers) De grote doen het wat rustiger aan..

Jannes

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: Moergoed, maar geen eitjes

Bericht door PJThomas » ma 24 sep 2012, 13:52

Dag Hennie,

> Ik neem aan dat je nog aan het voeren bent?

Ik heb daarmee gewacht want hopeloos moerloze volken voeren heeft weinig zin. Ben ze no alsnog aan het voeren.

> Ik zou met een week nog eens kijken of er eitjes/larfjes zijn, en dan evt later of je vlak broed hebt.

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, of het voeren de moeren stimuleert tot leggen. In alle kasten is overigens ruim voldoende voer aanwezig.

> Het kan zijn, als het oude moeren zijn, dat ze gestopt zijn met broed.

Er zit een moer van 2010 bij...

> Het weer werkt momenteel niet mee, dus als evt het bevruchten nog moet gebeuren, dan is het de vraag of dit goed gaat.

Die kans lijkt me nihil...

> Is het je opgevallen of die zwarte volken nog darren hebben, of heb je niet zo intensief nagekeken?
> Zwarte bijen volken hebben waarschijnlijk geen darren meer?

Bij het moerzoeken heb ik uiteraard zeer goed gekeken, maar ben geen enkele dar tegengekomen.

Groet, P.J.

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: Moergoed, maar geen eitjes

Bericht door PJThomas » ma 24 sep 2012, 14:05

Hallo Jannes,

> Geen broed herken ik. Ook dit jaar zijn er weer enkele volken die geen eitjes meer hebben. Vorig jaar had ik het zelfde.
> Maakte me toen ook zorgen, dat er wat mis zou zijn.

Is dat toen wel goed gekomen met deze volken?

> Nu heb ik meer volken dan vorig jaar ingewinterd (15 tegen 12 vorig jaar) en er zijn volken met alleen uitlopend broed,
> maar ook nog volken met een redelijk broednest en nieuwe eitjes.

4 van de 7 hebben wel brias.

> Ik maak me er geen zorgen meer over, gezien de uitwintering van vorig seizoen.
> Toen waren alle volken bijna broedloos voor ik ging inwinteren.

Een geruststelling om dat te horen.

> Wat me wél opvalt, is dat enkele grote volken slecht voer opnemen.

Zijn ze moergoed? Of zitten ze vol?

> in een week een kleine 7Kg, terwijl andere in een week een volledige can van 14Kg leeg maken.
> De kleine volken hebben allemaal ongeveer 9Kg opgenomen (6of 7 ramers) De grote doen het wat rustiger aan..

Zijn het kg's of liters? Per kast voer ik max. 15 kg droge suiker = 22,50 liter. Dit voorjaar moesten er alsnog een aantal kasten worden bijgevoerd.

Overigens weeg ik mijn kasten in voer bij tot kastgewicht + ruim 15 kg.

Groet, P.J. Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten