Niet behandelen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Niet behandelen

Bericht door marc » do 04 okt 2012, 01:59

Jaap v.Popering schreef: Maar wanneer een Bij alleen virusdrager is ( zonder beschadiging van de Varroa ) zullen er geen uitwendige gebreken zijn. Jaap v P
De meeste virussen die gevonden zijn, zijn bijen-eigen virussen die al miljoenen jaren in bijen leven maar de weerstandsdrempel van een sterke gezonde bij niet overschrijden. Verzwakt de bij, dan zal die drempel verlaagd worden en de virussen een kans geven om toe te slaan en zich uiten in sterk verzwakte volken en bv. bijen met gebrekkige vleugels. En die verschrompelde vleugels komen al veel vroeger voor dan vanaf het varroatijdperk.
ad staals schreef: Hoe verklaar je dan dat een volk wat aan het instorten is kunt redden door de varroa's te verwijderen. Voor mij is er maar een manier om de volken in stand te houden namelijk door de varroa besmetting gering te houden.
Ik denk dat je inderdaad wel eens een 'instortend' volk kan redden met een varroabehandeling, maar je kan het ook evenzeer nog meer de dieperik inhelpen met er nog wat zuur overheen te gieten. Een remedie die ik hier jaarlijks toepas is een sterk verzwakt volk van een buitenstand terug naar de thuisstand halen en voor de winter zijn die dan meestal volledig terug op sterkte (zonder behandeling). De mijten zitten er dan nochthans nog altijd in. Er zijn dus blijkbaar meer remedies.
ad staals schreef: En het gaat echt niet om het laatste exemplaar.
Als ik de aanbevelingen van WUR er op nalees : 1) biotechnisch : darrenbroed snijden in het seizoen 2) chemisch : verschillende mierenzuur of thymolbehandelingen in de zomer en oxaalzuur in putje winter, dan krijg ik toch sterk de indruk dat de oorlog verklaart wordt aan de laatste mijt in een volk.
ad staals schreef: De problemen zoals ze er nu zijn waren er voor het varroa tijdperk echt niet.
Ad, er zijn de laatste decennia nog wel meer dingen veranderd dan alleen maar de komst van de varroamijt : het verminderd bloemenaanbod (minder voedsel), het verlies aan soorten (stuifmeelvariatie), de seizoensverschuivingen (klimaat), de landbouwtechnieken (monoculturen, pesticiden), nieuwe imkertechnieken (rassen, KI), eenzijdige voorlichting van imkers (alles op varroa), commerciële belangen (pesticidenproducenten, producenten van varroabestrijdingsmiddelen) enz...

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door BBBeez » do 04 okt 2012, 14:16

Toen ik begon werd ik ook van de wijs gebracht door allerlei (goed bedoelde) adviezen om heel voorzichtig om te gaan met de varroabestrijding. Twee winters verloor ik al mijn volkjes. Daarna heb ik de geintegreerde methode toegepast zoals in de duitse en nederlandse brochure's is beschreven. Sindsdien (2008) heb ik geen volk meer verloren. Aan beginners zou ik dus willen adviseren om de brochures en achtergrondinformatie over bijengezondheid te lezen en zeker wel tegen varroa te behandelen. Niet iedereen heeft een geïsoleerde standplaats waar je veel invloed kan hebben op de drachtomstandigheden.

FrAgFo0d
Berichten:36
Lid geworden op:za 01 sep 2012, 21:58
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door FrAgFo0d » do 04 okt 2012, 20:18

Zover als ik t nu allemaal lees denk ik dat ik zelf zo natuurlijk als mogelijk zou willen imkeren.

Ik snap de theorie wel achter het niet behandelen tegen varroa. Het idee dat door natuurlijke selectie je vanzelf resitentie kweekt...
Maar over zoiets gaat jaren heen voordat je bijen resistent zijn (zonder een handje te helpen in de selectie). Het gevolg lijkt me dat dan inderdaad veel volken kwijt zal raken.

Volgens mij moet je eerst maar eens zien of je het op de 'standaard' wijze voor elkaar krijgt en dat je daarna steeds natuurlijker gaat werken.
Dat gezegt hebbende... dat hoeft niet in de weg te staan dat je in het begin al kleine dingen toe past.

Zelf ga ik maar eerst het boekje volgen en dan zien wat ik uit het natuurlijk imkeren kan halen.
Maar eerlijk gezegt in hoeverre kun je natuurlijk imkeren als je ze niet in een holle boom bewaart?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door A.A. Staals » do 04 okt 2012, 20:56

marc schreef:
ad staals schreef: De problemen zoals ze er nu zijn waren er voor het varroa tijdperk echt niet.
Ad, er zijn de laatste decennia nog wel meer dingen veranderd dan alleen maar de komst van de varroamijt : het verminderd bloemenaanbod (minder voedsel), het verlies aan soorten (stuifmeelvariatie), de seizoensverschuivingen (klimaat), de landbouwtechnieken (monoculturen, pesticiden), nieuwe imkertechnieken (rassen, KI), eenzijdige voorlichting van imkers (alles op varroa), commerciële belangen (pesticidenproducenten, producenten van varroabestrijdingsmiddelen) enz...
Marc
Deze opsomming van mogelijk slechte invloeden op onze bijen is dan schijnbaar niet iedereen tot last. Want hoe verklaar je: dat in het zelfde gebied iemand die de varroa effectief bestrijd geen last heeft van uitval, terwijl anderen die niet/te laat of niet voldoende effectief bestrijden zeer hoge sterfte hebben.

ad staals

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door marc » vr 05 okt 2012, 03:07

Alles is realtief, Ad. Het omgekeerde bestaat ook, imkers die goed behandelen en verliezen hebben. Ik ken lesgevers, die anderen zeggen hoe ze moeten behandelen, die ook belangrijke verliezen leiden. Dat moet pas frustrerend zijn.

Ik denk dat tegenwoordig meer dan 80% van de imkers behandelt en nu toch goed voorgelicht is hoe het moet en toch vermindert de sterfte niet. Je kan toch niet jaar na jaar blijven zeggen dat die imkers de verkeerde produkten gebruiken of de goede produkten verkeerd gebruiken of het weer tegen zat, om de varroabehandelingen te blijven verdedigen. Als dan nog maar de helft het goed zou doen, zou de sterfte al merkbaar achteruit moeten gaan.

Ik heb hier op het onderwerp 'niet behandelen' ingepikt om te laten horen dat er wel degelijk imkers zijn die met succes niet behandelen, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je met sterke gezonde bijen de winter in gaat. Verder moet jezelf of je vereniging echt niet geïsoleerd zitten om je drachtgebied aanzienlijk te verbeteren, het vraagt wel de nodige inzet en tijd maar wat hier kan, kan overal. Ik ben ook niet dat type 'natuurlijk' imker dat volken in boomstammen houdt of de boel maar op zijn beloop laat (zwermen...).
Dit onderwerp komt jaarlijks wel terug, je kan best eens 'zoeken' om niet weer 10 pagina's over pro en contra's vol te pennen.
De belangrijkste reden om niet te behandelen lijkt mij nog altijd dat je de bij de kans niet geeft om zich tegen de varroa te wapenen, als je het klusje telkens in haar plaats oplost. Je zal dus binnen 50 jaar en meer nog steeds aan het behandelen zijn.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door semar » vr 05 okt 2012, 09:20

FrAgFo0d schreef:Maar eerlijk gezegt in hoeverre kun je natuurlijk imkeren als je ze niet in een holle boom bewaart?

:clap:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door m.kolsters. » vr 05 okt 2012, 11:30

Ad schrijft,
Deze opsomming van mogelijk slechte invloeden op onze bijen is dan schijnbaar niet iedereen tot last. Want hoe verklaar je: dat in het zelfde gebied iemand die de varroa effectief bestrijd geen last heeft van uitval, terwijl anderen die niet/te laat of niet voldoende effectief bestrijden zeer hoge sterfte hebben-

Alles is realtief, Ad. Het omgekeerde bestaat ook, imkers die goed behandelen en verliezen hebben. Ik ken lesgevers, die anderen zeggen hoe ze moeten behandelen, die ook belangrijke verliezen leiden. Dat moet pas frustrerend zijn.


En op welke manier wordt er bestreden ?????????
Ik weet dat er veel imkers zijn die geen volken dood hebben, maar met welke bestrijding werken die.
En waarom wordt er geen onderzoek naar gedaan ????
Als ze dat wel doen hebben deze mensen geen werk meer!!!!!!!!!!
De bijen hoeven niet dood, maar zonder werk is nog erger :dance:
Tinus Kolsters

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 okt 2012, 19:43

marc schreef:. En die verschrompelde vleugels komen al veel vroeger voor dan vanaf het varroatijdperk.
.
Ik heb nog even een verslag uit 2004 nagelezen van een lezing in Wageningen van ; Dr Reinhold Siede , onderzoeker virologie aan het Bieneninstitut Kirchhain in Bundesland Hessen .

Ik citeer;

Bij de honingbij zijn tot nu toe 18 verschillende virussen gevonden . Uit oogpunt van de Imker zijn er daarvan slechts 5 van belang , omdat deze afwijkingen/ziekten kunnen veroorzaken . Dat zijn ; Deformed Wing Virus DWV - Sacbrood Virus SBV - Acute Paralysis Virus APV - Cronic Paralysis Virus CPV - Black Queen Cel Virus . BQCV.

. Herkenning van virusziekte .

Als besmetting ( niet zichtbaar ) overgaat in ziekte ( zichtbaar ), dan valt op dat de betreffende volken het niet meer goed doen . Daarnaast kunnen bepaalde symptomen waarneembaar zijn . Dat betreft bijvoorbeeld veel krabbelaars voor de kast of veel verlies van vliegbijen door oriëntatiestoornis of broedafwijkingen ( geur , dode larven , enz . of afwijkingen bij volwassen bijen (sterk verkorte vleugels , verkreukelde vleugels , zwart achterlijf zonder haren . Een laberatorium-analyse is dan nodig om met zekerheid vast te stellen welke virussen in het spel zijn.

Vervolgens .

Zeer belangrijk is ook om de varroamijten te bestrijden . Daarmee wordt een belangrijke ( verspreidings )vector uitgeschakeld. Een Duits gezegde luidt ; Wer die Milbe im Griff hat braucht Viren nicht zu fürchten. ( Wie de mijt onder controle heeft hoeft Virussen niet te vrezen )

Jaap v P

wilerkens
Berichten:2
Lid geworden op:di 01 mar 2011, 23:04
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door wilerkens » zo 19 feb 2017, 11:18

Ik vind het geweldig dat iedereen op zijn eigen manier kan imkeren. je hoeft ook niet alles te geloven wat links en rechts verteld word. Maar als je niets doet aan vaora bestrijding doet om welke reden dan ook, zullen je collega imkers in jouw buurt die wel hun volken behandelen niet blij zijn.

Met vriendelijke groet

Willy Erkens

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door Alex Mönch » zo 19 feb 2017, 14:50

De meeste verliezen van volken heeft maar 1 oorzaak...er is iets mis gegaan met de behandeling tegen varoa.
Vaak wordt onderschat hoe erg je er op moet zitten om er voor te zorgen dat de volken nagenoeg varoa vrij zijn.
Mierenzuur behandeling geven en dan zonder enige controlle er van uit gaan dat het wel goed is zo,is een veel gemaakte fout.
De factoren die de behandeling kunnen doen mislukken zijn veelal niet bekend...dit geldt eigenlijk voor elk soort varoa bestrijding.
Prioriteit nummer 1 zou eigenlijk moeten zijn ...het opdoen van kennis over bestrijding van varoa en alle factoren die de bestrijding kunnen teniet doen of onvoldoende effectief maken.
En hoe te handelen na constatering van onvoldoende resultaat.
Wanneer de winter behandeling een grote varoa val laat zien,weet je eigenlijk al dat de varoa behandeling er voor niet goed heeft uitgepakt.
Maar dan heb je dus al een hoog percentage verzwakte bijen waarop deze varoa geboren zijn en ze verzwakt en mogelijk besmet hebben met allerlei virussen.
Het is dus van groot belang dat de volken nagenoeg varoa vrij de winter in gaan en een eventuele winterbehandeling is een laatste indicatie hiervoor.
Een andere indicatie dat er iets niet goed is gegaan is een verhoogde winter sterfte......goed bestreden geeft een lage tot zeer lage wintersterfte.
Dit kun je mooi zien begin maart als je de bodems schoon maakt.
Als er maar een handje vol dode bijen op ligt hoef je je geen zorgen te maken.
Liggen er veel meer dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen en is er mogelijk nog steeds een hoge varoa besmetting.
indien je geen winter behandeling hebt toegepast zou ik dan toch zeker voordat de honingkamers erop gaan een blokbehandeling met Beevital Hiveclean geven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten