De Voorpagina (II)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

De Voorpagina (II)

Bericht door Bart de Coo »

De beheerders willen graag wat internetverkeer naar de Voorpagina genereren en daarom schrijf ik zo nu en dan eens een stukje daarover, alhoewel ik dit keer eens de aandacht wil vestigen op een tabje bovenin je beeldscherm, en wel het tabje 'downloads'.

(Overigens vraag ik mij wel eens af hoe mensen deze site benaderen. Klikken ze op 'favorieten' en hebben ze een link in de favorieten staan die rechtstreeks naar het forum gaat? Of gaan ze eerst naar de Voorpagina? Ik gebruik eigenlijk nooit de favorieten. Ik tik gewoon 'bijenhouden.nl' in en dan kom ik op de Voorpagina. Het aardige daarvan vind ik dat je meteen ziet welke bijdragen zijn toegevoegd en of Hans van der Post of Hennie Oude Essink weer een mooi stuk hebben geschreven.)

Dat die Voorpagina en de tabjes over het hoofd gezien worden, blijkt in elk geval geregeld. Zo stelde onlangs iemand een vraag over de Golzkast, terwijl Hennie daar net zo'n mooi stuk over geschreven had.

Maar goed, enfin, het tabje 'downloads'. Kijk daar eens naar! Wat daar te vinden is aan honingwetenswaardigheden is indrukwekkend. Je hoeft bijvoorbeeld nooit meer te vragen wanneer je 'heidehoning' op je etiket mag zetten of wat er precies op een etiket vermeld moet worden: het staat er allemaal. Dan de bouwtekeningen. Zover ik kan nagaan zijn ze afkomstig van de vereniging Buckfast Belangen Verenigd en van de civiel ingenieur Johan van Eldik. Mooi werk hoor. Ik geloof dat het Bijenhuis voor een paar euro bouwtekeningen verkoopt van de spaarkast. Hoef je niet aan te schaffen. Staat gewoon onder 'downloads'.

Heel bijzonder vind ik een aantal bestanden van historische teksten die zo ver ik weet door Hans van der Post zijn toegevoegd. Zo vind je een scan van het Bie-Boek van Jacob Cats. Het gaat om een negentiende-eeuwse editie van een tekst uit de jaren '50 van de zeventiende eeuw. Ook heel leuk is het befaamde proefschrift van een zekere meneer Hildebrandt uit 1908 over het eigendomsrecht van bijenzwermen. Beide teksten kende ik al voor ze op het forum stonden. Maar er is nog meer leuke rommel uit de oude doos. Helemaal gaaf is een kleine uitgave van de Filmfabriek Polygoon van ergens voor de oorlog, met een voorwoordje van de beroemde natuurvriend Jac. P. Thijsse. Prachtig. Zou die film nog ergens te vinden zijn? Ik denk dat de Polygoon-films allemaal goed geconserveerd zijn. Dit smeekt om een nieuwe uitgave op dvd natuurlijk.

Zijn er niet veel meer mensen in den lande te vinden die beschikken over teksten, scans, tekeningen, fotocollecties of wat dan ook, die eigenlijk bij de 'downloads' 'vereeuwigd' moeten worden? Neem eens contact op met de beheerders! Het zou een geschikte plaats zijn bovendien om eigen teksten te publiceren. Sommige mensen hebben dat al gedaan. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Powerpoint-presentatie over darren van Henk Kok of de kleine collectie honingetiketten van Hans van der Post.

Voorlopig meer dan genoeg om er eens avondje rustig voor te gaan zitten. Veel leuker dan tv-kijken joh.

Groet,

Bart
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: De Voorpagina (II)

Bericht door renske »

Ik heb inderdaad een linkje naar het forum en kom dus bijna nooit op de voorpagina. De downloads ken ik wel en als ik iets zoek, ga ik daar altijd wel kijken.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: De Voorpagina (II)

Bericht door alfa vulgaris »

Wat leuk zeg.

Me wel eens afgevraagd waar je wat documentatie op het forum kon vinden,maar onder Downloads dus.
Plaats reactie