Paul,
Daar is geen echt antwoord op mogelijk,
Het hangt niet alleen af van de temparatuur, ook de groote van het volk,
het ras, en het micro klimaat spelen allemaal een rol.
Net als Jaap ben ik nog van de generatie die leerden dat ´s winters kijken een doodzonde was.
Dat was ook wat lastiger omdat ik toen vilten dekkleedjes had die natuurlijk muurvast zaten,
ik gluurde wel door de voergaten die ik erin had.
Naar mijn indruk, had de oude straatbij kleinere volken, en starte heel geleidelijk in het voorjaar,
je moet wel begrijpen dat (in ieder geval in mijn herrinering), er toen een wel veel duidelijker verschil in de seizoenen was dan nu.
Nu we ´s winter `mogen`kijken en doen, merk ik wel dat áls er al een broedloze periode is, dat maar heel kort is een week of 2-3,
dat geld naturlijk wel voor de bijen die ik heb (buckfast) gecombineerd met het micro klimaat hier bij mij in de grote stad (altijd warmer dan het weerbericht, en al vroeg dracht).
in de winter gebeuren hier wel eens ongelukjes door de kinderen (ik sta op een schooltuin), of men vind een los volk in een struik in het omligende park met oud&nieuw etc.
bijna altijd vind ik broed in die volken. die het meestal ook wel redden.
De beweringen van vroeger dat moeren altijd stopten en de lengte van deze broedstop,
was gebaseerd op het bijenhouden van vroeger,met een bij die in mijn beleving niet meer bestaat,
ik zou dat dan in de huidige situatie dan ook niet wilen beweren.
De hollandse straatbij van nu heeft grotere volken en stopt niet meer zo snel als de óude´bij,
daar kon het wel voorkomen dat er in oktober geen broed meer was,
dat maak ik heb ik op deze plek met de huidige straatbij niet meer meeegemaakt.
en bij mijn huidige buckie´s al helemaal niet.
Ik zou me er niet zo bezorgd over maken, Ik heb zelf er nooit een vast patroon in kunnen vinden.

´
vriendelijke groet
Semar(Dominique)