Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door heidecap » zo 26 okt 2003, 22:32

... de folder van PPO bijen doet geloven ?

Vandaag was ik op familiebezoek in Enschede.
Met de gehele familie een wandeling gemaakt op het Lederboerpark.
Toevallig was de lesstand van de Bijenvereniging Enschede voor de laatste keer dit jaar geopend.
Een anthousiaste meneer deed de deur van het knusse gebouwtje om 10 voor 12 open. Hij bleek naast imker ook chemieleraar te zijn.
Als snel kwamen er meerdere mensen het gebouwtje binnen. Er was een honingproeverij en nog veel meer te doen.
De chemieleraar had diverse flesjes met oxaalzuuroplossing voor de leden klaargemaakt t.b.v. de druppelmetrhode.
Er kwamen diverse imkers op de receptuur af en met menigeen heb ik over de varroabestrijding gesproken. Zonder uitzondering was met erg enthousiast over de besrtrijding middels de druppelmethode. Op mijn vraag of oxaalzuur een niet erg gevaarlijk goedje is (de folder van PPO heeft mij erg bang gemaakt) zei de Chemieleraar dat tot voor een aantal jaren geleden zijn leerlingen oxaalzuur (in weliswaar verdundere vorm) via pipetten opzogen. Ook mijn vader die vroeger o.a. laborant is geweest kon niet begrijpen dat er zo fobisch over oxaalzuur geschreven wordt. Er zijn al kilo's vaste stof (moet de naam even opzoeken) door zijn handen gegaan en er ligt momenteel zelfs een zakje in de auto om er bij een tante roest mee te behandelen ...
Volgens ene Henk, imker van de vereniging vallen ook je handen er niet af als het op je handen komt ...
Al met al voor mij een reden om maar meteen een flesje en pipetje aan te schaffen voor 2 Euro !!!!!!!!!!
Mensen, dit is toch veel gemakkelijker, goedkoper en misschien wel veiliger dan dat getop met een Nassenheiderverdamper, waarbij je dat bijtende gevoel in je neus krijgt !!
Nu nog even wachten op de broedloze periode ...

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door wilde » ma 27 okt 2003, 10:07

Thomas, er is hier al veel over de gevaren van oxaalzuur geschreven. Zoek de oude berichten van o.a Romée en Minne nog maar eens op. Zelf pas ik de druppelmethode niet toe. Die is wel wat minder gevaarlijk denk ik. De bij verdamping altijd ontsnappende slierten damp moet je echt niet in je longen krijgen! Het voordeel is dat je die damp ziet, terwijl dat bij mierenzuurdamp niet het geval is. Je kunt dus rekening houden met de wind en je goed opstellen (en een masker dragen).

De verdunning bij de druppelmethode zou minder oxaalzuur aan je onbeschermde handen geven dan bij het in de keuken schoonmaken en snijden van rabarberstelen. Ik heb geen verstand van dit soort chemische producten, het zou best kunnen. Ik heb overigens als extra bestrijding een aantal keren rabarberblad aan de bovenkant tussen de raten gepropt. De bijen hadden er veel werk aan om dat allemaal in kleine stukjes te bijten en weer voor de kast te deponeren. Of het echt geholpen heeft weet ik niet, ik kon het niet goed vaststellen. Het was meer iets voor mijn gemoedsrust: ik had in elk geval iets gedaan tegen de varroa.

Bij de toepassing met verdamping van kristallen komt er overal in de kast een wittige laag te zitten. Dat zullen de neergeslagen oxaalzuurkristallen zijn. Ik gebruik een wisselbodem met hogere randen ter bescherming van de raten (hitte van 300° C). Deze groen geschilderde bodems hebben na gebruik dus ook zo'n grijs-witte laag. Die was ik van plan schoon te maken met water. Toen ik dat deels vergeten was te doen, realiseerde ik mij op een ander moment dat ik met blote handen in aanraking gekomen was met de oxaalzuurkristallen toen ik in mijn schuur de spullen aan het opruimen was. Er gebeurde niets. Ik heb het opzettelijk met de (droge) kristallen nog eens uitgeprobeerd: geen effecten te zien op de huid en ook geen ander gevoel. Dat gevaar lijkt mij dus minimaal te zijn.
Let wel: bij een oplossing in water zal dat waarschijnlijk anders zijn!
Ik denk dat het gevaar van oxaalzuur bij mijn toerpassing merendeels in de damp zit.

Groetend, Albert

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door Hennie Peters » ma 27 okt 2003, 12:41

Thomas, Albert,

Het probleem met oxaalzuur zit hem inderdaad in het inademen. Je schijnt er heel vervelende longaandoeningen van te kunnen krijgen. Long-emfyseem en long-oedeem, ik weet niet precies wat het is (en ook niet of ik het goed geschreven heb) maar het schijnt iets met de rekbaarheid van longblaasjes te maken te hebben. Als je oxaalzuur in niet te geconcentreerde oplossingen doorslikt is er niet veel van te duchten. Wanneer je rabarber eet dan pies je de dag daarop een oxaalzuuroplossing.
De laborant/analist die ermee gewerkt heeft zal mogelijk geen last hebben gehad om dat oxaalzuur niet stuift. Oxaalzuur trekt water aan uit de lucht en daardoor wordt het een korrelige substantie.
Als het stof van watervrij oxaalzuur inademt dan zijn er mogelijk dezelfde problemen als met verdampen te verwachten.
Daarover hoeven we ons (denk ik) geen zorgen te maken omdat voor verdamping de waterhoudende vorm op het recept staat.


groet,
Hennie

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door heidecap » do 11 dec 2003, 22:06

beste collegae !

Niet deze, maar volgende week zaterdag 20 december wil ik mijn bijen via de druppelmethode gaan behandelen.
Mijn volk staat echter op 2 bakken. Heeft er iemand van jullie ervaring met/of enig idee over of ik de bovenste bak van de onderste moet tillen ?
M.a.w. is het volk momenteel nog steeds bezig met de onderste honingvoorraad of zitten ze inmiddels al in de bovenbak?
Onnodige verstoring zou zonde zijn ...

Groeten, Thomas

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door DaanL » vr 12 dec 2003, 17:10

Zoals Albert al zei, je kent de gevaren van de druppelmethode. Mondkapjes moet je zoiezo gebruiken maar ik heb dit maar een keer gedaan. De keer dat ik bestreden heb met deze, toch zinvolle methode heb ik niet gedruppeld maar met een plantenspuit gewerkt. Dit werkt beter en is denk ik minder gevaarlijk dan de druppelmethode. Ik zou de bovenste bak er alleen afhalen als het echt heel nodig moet. Ben benieuwd naar wat je verder van plan bent.




Met groet,

Daan Ludwig (Hoenderloo)

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door lamheuv » vr 12 dec 2003, 21:04

Hallo Thomas,
Wij hebben onlangs de kasten met de druppelmethode behandeld. (NIET met de plantenspuit. Dit geeft nevel, gevaar voor je ademhaling.)
We hadden 1 spaarkast met 2 broedkamers te behandelen. Onder de dekplank zag ik geen aktiviteit. Mijn man heeft daarom de bovenste kamer even opgetild, zodat ik druppelen kon. De bijen zaten eigenlijk in de overgang van broedkamer 1 naar broedkamer 2.
Misschien dat je met een sthetoscoop kunt bepalen waar ze zitten.
De stethoscoop heeft mij vorig jaar ook goede diensten bewezen. Met al dat nieuws over dode volken kon ik, zonder de bijen te storen, horen dat ze nog in leven waren.

Ik hoop dat het weer goed is op 20 december. Succes er mee.
Hier zien we niet veel mijtenval. Ik hoop dat dit een goed teken is.
Met vriendelijke groet Elze Lammerts.

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door heidecap » vr 12 dec 2003, 21:05

Daan, bedankt voor je reaktie, maar ik weet absoluut niet waarover jij het hebt.
Een mondkapje is bij de druppelmethode helemaal al niet aan de orde.
Hoe kunnen er nou gevaarlijke dampen ontsnappen uit een druppeltje verdund Oxaalzuur ?????
Ook Hennep schreef al zo'n rare zin "Als je oxaalzuur in niet te geconcentreerde oplossingen doorslikt is er niet veel van te duchten"
Ik ben beslist niet van plan iets te gaan inslikken, Hennie !!
Maar als je gaat inslikken ben je volgens mij juist op het verkeerde pad beland...

Even terug naar mijn vraag ...
Hoe ver zou het bijenvolk momenteel kunnen zijn met het verwerken van de Honingkrans ??? Zit de tros m.a.w. in de onderbak (waar ze beginnen)of al in de bovenbak ??


Groeten, Thomas

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door lamheuv » vr 12 dec 2003, 21:06

Hallo Thomas,
Wij hebben onlangs de kasten met de druppelmethode behandeld. (NIET met de plantenspuit. Dit geeft nevel, gevaar voor je ademhaling.)
We hadden 1 spaarkast met 2 broedkamers te behandelen. Onder de dekplank zag ik geen aktiviteit. Mijn man heeft daarom de bovenste kamer even opgetild, zodat ik druppelen kon. De bijen zaten eigenlijk in de overgang van broedkamer 1 naar broedkamer 2.
Misschien dat je met een stethoscoop kunt bepalen waar ze zitten.
De stethoscoop heeft mij vorig jaar ook goede diensten bewezen. Met al dat nieuws over dode volken kon ik, zonder de bijen te storen, horen dat ze nog in leven waren.

Ik hoop dat het weer goed is op 20 december. Succes er mee.
Hier zien we niet veel mijtenval. Ik hoop dat dit een goed teken is.
Met vriendelijke groet Elze Lammerts.

Both
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door Both » vr 12 dec 2003, 21:52

Is het niet beter om er gewoon lekker af te blijven? laat ze lekker met rust, je houdt geen bij meer over volgens mij
heidecap schreef:
beste collegae !

Niet deze, maar volgende week zaterdag 20 december wil ik mijn bijen via de druppelmethode gaan behandelen.
Mijn volk staat echter op 2 bakken. Heeft er iemand van jullie ervaring met/of enig idee over of ik de bovenste bak van de onderste moet tillen ?
M.a.w. is het volk momenteel nog steeds bezig met de onderste honingvoorraad of zitten ze inmiddels al in de bovenbak?
Onnodige verstoring zou zonde zijn ...

Groeten, Thomas

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door Jaap van Vliet » vr 12 dec 2003, 22:40

Geen bakken van elkaar halen en zo min mogelijk verstoren dus is mijn advies. Je kunt de druppels gewoon tussen de bovenste raten inbrengen. Ze vallen net zo diep tot ze de bijen tegenkomen. Dat is mijn ervaring. Ik heb soms selfs tot aan de bodemplank door het gaas heen kunnen druppelen! Je kunt aan de varroabodem wasmul zien waar de tros zich ongeveer bevindt. Fluitje van een cent.
Suc6.
Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten