Op 27 februari is in de UK een nieuw middel toegelaten tegen varroa. Het heet Mite Away Quick strips (MAQs). Dit zijn strips op bsais van mierezuur.
Het lijkt mij een goed alternatief voor degenen die nu al met oxaalzuur of mierezuur werken. Zie op de site www.thorne.co.uk Het spul is al eerder in de VS en in Canada toegelaten.
Jos
Nieuw antia varroa middel in de UK
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Re: Nieuw antia varroa middel in de UK
De link naar de fabrikant:
http://www.maqs.co.uk/
Dit middel zou in de VS toegelaten zijn voor "organic beekeeping'. Ik heb daar echter niets van kunnen vinden.
Jos
http://www.maqs.co.uk/
Dit middel zou in de VS toegelaten zijn voor "organic beekeeping'. Ik heb daar echter niets van kunnen vinden.
Jos
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
Lijkt op zich handig mierenzuur in gel vorm.
Scheelt weer een risico in de hobby.
Ik zie nergens de temperatuursgrenzen staan waarbinnen wordt behandeld.
Kan me niet voorstellen dat het een winterbehandeling met oxaalzuur kan vervangen.
Scheelt weer een risico in de hobby.
Ik zie nergens de temperatuursgrenzen staan waarbinnen wordt behandeld.
Kan me niet voorstellen dat het een winterbehandeling met oxaalzuur kan vervangen.
-
- Imker sinds: 1965
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Volgens de site zijn de temperatuurgrenzen op de eerste dag van de behandeling tussen de 10 en 29,5 celcius.
Ik denk dat als het doet wat het zegt dat het wel de winterbehandeling met oxaalzuur zou kunnen vervangen (voor degenen die dat doen, ik hoor daar niet bij) omdat voor behandeling met oxaalzuur er geen broed mag zijn. Oxaalzuur werkt niet in gesloten broed. Dit produkt op basis van mierenzuur werkt wel in gesloten broed. Je hoeft dus niet te wachten tot je volk broedvrij is.
Dit lijkt mij een interessant produkt omdat ik tot nu toe niet doe aan "zuurbehandelingen". Ik vind het te link spul. Dit produkt lijkt mij echter voor imker en bij relatief safe.
Het lijkt me iets voor WUR om eens te onderzoeken.
Jos
Ik denk dat als het doet wat het zegt dat het wel de winterbehandeling met oxaalzuur zou kunnen vervangen (voor degenen die dat doen, ik hoor daar niet bij) omdat voor behandeling met oxaalzuur er geen broed mag zijn. Oxaalzuur werkt niet in gesloten broed. Dit produkt op basis van mierenzuur werkt wel in gesloten broed. Je hoeft dus niet te wachten tot je volk broedvrij is.
Dit lijkt mij een interessant produkt omdat ik tot nu toe niet doe aan "zuurbehandelingen". Ik vind het te link spul. Dit produkt lijkt mij echter voor imker en bij relatief safe.
Het lijkt me iets voor WUR om eens te onderzoeken.
Jos
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Een middel waarvan het gras bij de vliegopening geel en bruin wordt door de damp die uit de kast geventileerd wordt ?
Veel te aggressief.
bearding, brood kill, and a break in egglaying....niks voor mij en ook niet nodig om de varoa afdoende te bestrijden.
De stress die dit middel veroorzaakt bij je bijen.
De varoa zal echt wel dood gaan ,daar twijfel ik geen moment aan,maar ik zou dit mijn bijen nooit aandoen,daarvoor hou ik teveel van ze.
Veel te aggressief.
bearding, brood kill, and a break in egglaying....niks voor mij en ook niet nodig om de varoa afdoende te bestrijden.
De stress die dit middel veroorzaakt bij je bijen.
De varoa zal echt wel dood gaan ,daar twijfel ik geen moment aan,maar ik zou dit mijn bijen nooit aandoen,daarvoor hou ik teveel van ze.