soort bijenkast
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
soort bijenkast
Ik heb nog hout liggen en wil er kasten van maken.
Welke type kast is beter?
Welke type kast is beter?
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 0
- Contacteer:
Re: soort bijenkast
Simplexkasten zijn dubbelwandig, met een losse binnenbak en losse buitenranden.
Ze hebben het nadeel dat er altijd met 'dubbel materiaal' gewerkt moet worden, zowel binnenbakken als buitenranden.
Dat lijkt me nogal onhandig.
Ik heb zelf de spaarkast. Geen problemen mee en tevreden over.
Ik kan niet stemmen (?) maar ik zou zeggen: de spaarkast.
Paul
Ze hebben het nadeel dat er altijd met 'dubbel materiaal' gewerkt moet worden, zowel binnenbakken als buitenranden.
Dat lijkt me nogal onhandig.
Ik heb zelf de spaarkast. Geen problemen mee en tevreden over.
Ik kan niet stemmen (?) maar ik zou zeggen: de spaarkast.
Paul
Ik zou altijd voor een spaarkast gaan, zijn ook niet al te moeilijk te maken. Anders de kast maken die je al hebt, altijd makkelijk ivm de maten?
- KJvS
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Ik ben momenteel spaarkasten aan het bouwen. Deze zijn niet lastig te maken. Ik gebruik de volgende bouwtekening: http://www.imkersvereniginghelmond.nl/i ... arkast.pdf
Kees-Jan
-
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
- Contacteer:
KJ,
zaag jij alles zelf of laat je het door de bouwmarkt doen? Het lijkt me best lastig om op de mm nauwkeurig te zagen EN om het ook nog eens recht te krijgen.
Als ik het zelf ga doen ontkom ik volgens mij niet aan een cirkelzaag met liniaalgeleiding o.i.d.
Bouwmarkten vragen tegenwoordig 0,50-1.00 per zaagsnede, dus dat loopt ook snel in de papieren.
zaag jij alles zelf of laat je het door de bouwmarkt doen? Het lijkt me best lastig om op de mm nauwkeurig te zagen EN om het ook nog eens recht te krijgen.
Als ik het zelf ga doen ontkom ik volgens mij niet aan een cirkelzaag met liniaalgeleiding o.i.d.
Bouwmarkten vragen tegenwoordig 0,50-1.00 per zaagsnede, dus dat loopt ook snel in de papieren.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Wat betreft bouwmarkten: volgens mij vragen Gamma en Praxis niets als je een klantenpasje hebt, maar dan moet je niet op zaterdag middag gaan natuurlijk. Ik heb vorig jaar een tekening meegenomen met alle zaagsnedes precies uitgepast op een multiplex plaat voor maximaal gebruik, zodat ik een bouwpakket spaarkast kon afrekenen bij de kassa (en heb niet betaald voor het zagen). Ik heb wel een cirkelzaag, maar dit scheelt stof, gedoe en tijd. Overigens vind ik het haaks lijmen het lastigst...
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
waarom staan er maar 2 kasten op?????
ik mis nogal wat andere kasten de topbar, de dadant blatt/us, de warre kast etc!!!
mijn stem gaat naar de Dadant-us kast.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ik mis nogal wat andere kasten de topbar, de dadant blatt/us, de warre kast etc!!!
mijn stem gaat naar de Dadant-us kast.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- KJvS
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Ik laat het zagen bij de bouwmarkt. Ga je zelf zagen dan is het heel lastig om alles haaks te maken/houden en om elk deel de zelfde maat te geven. Mij heeft het zagen niets gekost.edwins schreef:KJ,
Kees-Jan
Dadant (us) De Rolex/Ferrari/Linde onder de kasten
Dat er ander zijn snap ik niet

groet,
Peter
Peter
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 0
- Contacteer:
Misschien handig om er bij te zetten waaróm dat dan zo'n fantastische kasten zijn...Dadant (us) De Rolex/Ferrari/Linde onder de kasten
Daarnaast wil ik toch even opmerken: niet iedereen is gecharmeerd van een Rolex of Ferrari...m.a.w. aangezien veel gebruikers
de gewone spaarkast gebruiken en daar tevreden over zijn zal die kast vast ook wel een prima kast zijn.
Net zoals sommige mensen kiezen voor een Segeberger of wat dan ook.
Beste (of: "is de Rolex of Ferrari onder de kasten") is een relatief begrip. Heeft vrijwel alles te maken met persoonlijke voorkeur en smaak.
Je snapt niet dat er andere zijn?
Simpel: er is verschillend aanbod en mensen hebben verschillende voorkeuren.
En even @Semar: er staan maar 2 kasten in deze poll genoemd...volgens mij omdat de schrijver van de poll zélf twijfelt tussen de
éen en de andere kast. Als dat klopt is het dus logisch dat hij alleen maar de meningen vraagt betreffende deze 2 kasten.
Paul