Heb van middag even naar de bijen wezen kijken, stuifmeel halers konden niet binnen het volk te groot.
Heb er ramen uit gehaald en er nieuwe uitgebouwde in gedaan, dan kan de moer weer leggen.
Zie foto`s
Kasten vol
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Kasten vol
Ik kon het vandaag toch ook niet laten (had me nog zo voorgenomen om niks te doen) en heb in een aantal (1 stand) kasten toch het een en ander gdaan. Voornamelijk raten weghalen maar ook bodems omgewisseld. Mijn beste volk had drie volgedragen stuifmeelramen en nog randen boven het broednest vol met stuifmeel. Dat zag er heel goed uit. Ook was er al verse honing van wilg. Maar zo was niet elk volk. Niettemin is er afgelopen twee dagen stevig gewerkt.
Bij 1 stand heb ik net zoals bij jou Timus alle voerramen eruit gehaald en lege ramen/of sluitblokken terug gehangen. Sluitblokken kan ik er dan zo uit nemen om kunstraat terug te hangen. Maar daar is het nu nog te vroeg voor.
gr
Bij 1 stand heb ik net zoals bij jou Timus alle voerramen eruit gehaald en lege ramen/of sluitblokken terug gehangen. Sluitblokken kan ik er dan zo uit nemen om kunstraat terug te hangen. Maar daar is het nu nog te vroeg voor.
gr
JP
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ook ik heb deze middag een paar kasten thuis opengedaan en enkele verse raten ingezet zodat ze weer volop kunnen bouwen. Wat me toch opviel was dat er veel bijen inzaten en veel stuifmeel en al verse honing. Maar het verwonderde me nog meer dat ze nog vrij goed in het voedsel zaten, blijkbaar is er de laatste maand niet zoveel verbruikt als in een normaal jaar. Conclusie is alweer, bijen passen zich perfect aan de natuur aan.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Hoe dat komt dat: ze hebben twee keer een broedstop ingelast (zie andere bijdrages). Ik heb dan ook nog geen bij zien uitlopen. Het meerderheid van het broed is nog maar enkele dagen verzegeld.Maar het verwonderde me nog meer dat ze nog vrij goed in het voedsel zaten, blijkbaar is er de laatste maand niet zoveel verbruikt als in een normaal jaar.
Mijn beste volk had nu 4 tot 5 ramen verzegeld broed. De rest allemaal minder. Van dat beste volk heb een raam broed + bijen +stuifmeel afgepakt om er een minivolske mee te versterken. Ook heb ik heir een lage honingkamer met lege ramen onder weggehaald en een nieuwe bodem onder gezet. Al met al heeft het het vliegen erg verstoord. Zonde!
gr.
JP
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Bij mij het zelfde verhaal....veel voorraad en volle ramen vervangen door uitgebouwde ramen en wat ramen met kunstraat.
Gesloten broed in 5 ramen ter grote van een hand en verder larven en veel eitjes.
Vers gehaalde nectar en veel stuifmeel in de ramen.
Duidelijk is te zien dat ze door de lange winter een achterstand hebben,maar dat maakt niet uit..de drachtplanten hebben dat ook.
Ik heb jaren meegemaakt dat ze rond deze tijd al een bak met kunstraat aan het uitbouwen waren en een week later hiermee klaar waren.De koninginnen gaan nu pas gas geven en met een week of 2 zullen de volken bij goed weer honingkamers krijgen.
Het zal allemaal wel weer goed komen en het hopen is op beter weer dan vorig voorjaar wanneer de honingkamers erop staan.
Ook hebben ze de eerste behandeling met Beevital hiveclean gekregen en over 9 dagen weer.
Gesloten broed in 5 ramen ter grote van een hand en verder larven en veel eitjes.
Vers gehaalde nectar en veel stuifmeel in de ramen.
Duidelijk is te zien dat ze door de lange winter een achterstand hebben,maar dat maakt niet uit..de drachtplanten hebben dat ook.
Ik heb jaren meegemaakt dat ze rond deze tijd al een bak met kunstraat aan het uitbouwen waren en een week later hiermee klaar waren.De koninginnen gaan nu pas gas geven en met een week of 2 zullen de volken bij goed weer honingkamers krijgen.
Het zal allemaal wel weer goed komen en het hopen is op beter weer dan vorig voorjaar wanneer de honingkamers erop staan.
Ook hebben ze de eerste behandeling met Beevital hiveclean gekregen en over 9 dagen weer.