Ik ben een beginnend [voornemend] imker en ik ben op het uitkijken voor mijn eerste bijenkast[en].
Ik zie bij een imker webshop reclame voor een Warre kast (een "deluxe" kast genoem), met de text erbij:

De Warré bijenkast is erg geschikt voor de beginnende en startende imker die natuurlijk wil imkeren. ... Daarnaast kan door de raampjes de ontwikkeling eenvoudig gevolgd worden.
Mijn vraag is of julle het met de beschrijving eens is dat de Warre kast geschikt is voor beginner imkers.
Ik begrijp dat de gebruik van een niet algemeen gebruikte kast het moeilijker maken om spullen met ander imkers te delen omdat o.a. de raampjes niet uitwisselbaar is. Ik weet dat de Warre kast voornamelijk zonder raampjes gebruik worden (hoewel ik op internet ook lees van imkers die gewoon zelfgemaakte raampjes erin doen). En ik weet ook dat een echte Warre system van boven naar beneden "groeit".
Maar ik vind de Warre kast op de reclame wel heel mooi eruitzien, en niet zo duur (alleen de Segeberger piepschuim kasten zijn goedkoper). En uiteraard zijn de observatie ramen ook nuttig en interessant.
Zou het bijvoorbeeld een goed of slecht idee zijn om zo'n Warre kast te kopen maar dan raampjes te gebruiken en van beneden naar boven te werken, precies zoals met e.g. simplex or Segebergers? Of moet een imker die een Warre kast kopen liefst per se een Warre systeem gebruiken?
Bedankt alvast
Samuel Murray
Ugchelen