Afgelopen zondag heb ik een honingkamer geplaatst, met 10 ramen kunstraat. Geen rooster. Vandaag was daar nog helemaal niets van uitgebouwd. Wel zijn de bijen in hoog tempo nectar aan het opslaan in de bovenste broedkamer, op plaatsen van het uitgelopen broed. Het broednest verplaatst zich naar de onderste BK. Zo kom ik natuurlijk niet aan oogstbare honing...
Ik zal ook binnenkort een kunstzwerm moeten maken. Ik vrees dat dan helemaal de honingkamer niet meer in trek komt. Wat te doen? Is het een idee om een veger te maken, het hoofdvolk de HK af te nemen, en de bovenste BK als honingkamer te gebruiken? Door zodra in dat volk een nieuwe koningin komt een rooster tussen beiden BK te plaatsen met de koningin onder.
Punt is dat ik niet zeker weet welke ramen nog oud voer hebben (dat natuurlijk niet geslingerd mag worden).
Of ben ik gewoon te ongeduldig en komt die HK ook wel vol, zelfs na een veger te hebben gemaakt?
Dank voor de tips! Joris
Honing in broedkamer
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Honing in broedkamer
Ha Joris ik heb volken waar in normale voorjaren twee honingkamers met honing te slingeren is.
Nu bij de twee mooie dagen werd er in de HK gebouwd en opgeslagen maar deze week niet. Wordt weer opgegeten.
Helaas het is dit jaar weinig honing in de slinger.
Overgens een volk op twee broedbakken hoort nu 16 ramen met broed te hebben en dan gaan ze met de honing naar boven de HK.
Nu bij de twee mooie dagen werd er in de HK gebouwd en opgeslagen maar deze week niet. Wordt weer opgegeten.
Helaas het is dit jaar weinig honing in de slinger.
Overgens een volk op twee broedbakken hoort nu 16 ramen met broed te hebben en dan gaan ze met de honing naar boven de HK.
!Hans.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Re: Honing in broedkamer
Dat oud voer kun je om exact die reden het beste weghalen in het vroege voorjaar, temeer omdat de bijen het voer ook nog weleens willen verplaatsen bij het uitbreiden van het broednest, dus dan heb je alsnog suikerstroop door je honing. Ik heb een oude imker horen zeggen dat dit effect vroeger, toen de imkersuiker vrij van belasting was, extra goed te zien was omdat de suiker rood of blauw gekleurd was.JorisH schreef:Punt is dat ik niet zeker weet welke ramen nog oud voer hebben (dat natuurlijk niet geslingerd mag worden).