Bestrijd in mei!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bestrijd in mei!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb een aantal vegers gemaakt vorige week en in de moerloze/afgezwermde volken zijn gisteren de nieuwe koninginnen geboren. In sommige van die volken is bijna al het broed ook al uitglopen (op wat enkele darren na). Er zit nu dus de meeste mijten op de bijen: tijd om te druppelen met oxaalzuur. De nieuwe koninginnen krijgen hiervan ook mee, maar dat is niet anders. Bovendien is het weer nu behoorlijk koud en zitten de bijen dus iets dichter op elkaar.

gr.
JP
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Bestrijd in mei!

Bericht door semar »

je kunt toch schudzwerm maken, de moer even in een kluisje terwijl je de werksters een oxaaldouche geeft?
en daarna le grand madame weer vrijlaten.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Wat niet allemaal kan! Er kan natuurlijk heel veel.
Zo kan ik alsnog de jonge volken (met onbevruchte moer of net na de bevruchting) op kunstraat zetten, maar dit is wel meer werk. Misschien dat ik dat bij een paar volken alsnog wel doe, waarvan ik de raat te oud vind. Maar heb al redelijk wat aan raatverniewing gedaan. Bovendien heb ik gemerkt dat als je die onbevruchte moeren in een kooitje steekt, ze heel snel kunnen afkoelen. Zeker met deze temperaturen. Waar laat je die moeren dan? In een broedstoof zou kunnen (maar die heb ik niet). Bovendien zijn die schudzwermen dan moerloos (en zou je met beeboost moeten werken). Maar oxaalzuur heeft ook een nawerking van twee? weken. Ook al zou je de koningin erin dan na drie dagen instoppen, dan nog krijgt ze er een slag mee. Niermand weet wat op de langere termijn al die zuren doen (op het DNA). Maar is er echter een alternatief?

gr.
JP
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Wat is er nu eenvoudiger dan deze volkjes pas na de bevruchting te behandelen , zodra er larfjes in zitten .

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jaap v.Popering schreef:Wat is er nu eenvoudiger dan deze volkjes pas na de bevruchting te behandelen , zodra er larfjes in zitten .

Jaap v P
Waarom behandelen in mei als je een goede winter behandeling hebt gedaan? Er zitten nu dan minimaal mijten in de volken. Of moet de laatste mijt er ook uit,hou je niks over :lol:

ad staals
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Onderwerp weer veranderd zeker?
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

A.A. Staals schreef: . Of moet de laatste mijt er ook uit,hou je niks over :lol:

ad staals
Liever niet .... wat zou dit forum zijn zonder de varroamijt :wink:

Jaap v P
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Waarom behandelen in mei als je een goede winter behandeling hebt gedaan? Er zitten nu dan minimaal mijten in de volken. Of moet de laatste mijt er ook uit,hou je niks over
Tja hiervoor is wat te zeggen. Maar het is een dilemma.

Jarenlang heb ik niet bestreden (bestrijding: afleggers met lage hoeveelheden mijten) in de hoop dat er een (revolutionaire) tolerantie voor mijten zou ontstaan. Maar zo werkt het niet en de tolerantie zal wellicht een evolutie zijn, die ik dan niet meer mee zal maken.
Ik ben nu dus volledig overstag en de insteek is om zoveel mogelijk broedloze periodes aan te grijpen om ozaalzuur te druppelen om het mijtenaantal zo laag mogelijk te houden. Overigens heb ik ook flink bestreden in de winter. Ik ga de broedloze volken bijeen zetten op 1 stand. Gemakkelijk voor mij om te onthouden (=bestrijding gehad) maar zo wil ik ook herbesmetting tegen gaan. De lat ligt voor mij op de volgende hoogte: geen bestrijdingsmiddelen (bijv. Amitraz) met chemische stoffen erin die kankerverwekend zouden kunnen zijn en geen wekelijkse bestrijding (vernevelen met oxaalzuur op de broedramen). Die lat zal natuurlijk voor elke imker op een andere hoogte liggen.
Overigens hoef ik van de meeste van die afleggers toch geen honing meer en mogen ze groot groeien voor volgend jaar.

gr
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Wat is er nu eenvoudiger dan deze volkjes pas na de bevruchting te behandelen , zodra er larfjes in zitten .

Jaap v P
Tja dat kan ook. Maar waarom wachten? Zit er weer broed (=larfjes) dan kan het oxaalzuur dit broed aantasten. Dit voorkom je door te druppelen de eerste dagen na het uitkomen van de K. Het heeft dan nog een werking van een aantal dagen, en is precies uitgewerkt als de K. begint te leggen.

gr.
JP
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Niermand weet wat op de langere termijn al die zuren doen (op het DNA). gr.
Zijn organische zuren kankerverwekkend?
Dus dat niemand dat weet klopt dus niet.

Hehe,ben met je eens...we zijn vast zuurbestendige bijen aan het kweken zolangzamerhand.
Plaats reactie