Nieuwe koningin invoeren door inhnangen van een moerdop?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast F1
- Contacteer:
Nieuwe koningin invoeren door inhnangen van een moerdop?
Vorige week heb ik een veger gemaakt. Ik vermoed dat de moer in deze veger aan de oude kant raakt. Ze legt traag, deed dat ook al in het volk waar ze nu uit komt. In het hoofdvolk zitten een paar mooie moerdoppen die bijna rijp zijn. Kan ik nu zo'n dop in de veger hangen? En kan dat dan zo (ik weet niet precies wanneer de dop gesloten is), of moet ik de dop 's avonds inhangen en open maken, in de hoop dat de nieuwe koningin het wint van de oude. Ik kan deze methode nergens vinden maar hij lijkt me kansrijk. Of doden de werksters direct de nieuwe koningin?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Nieuwe koningin invoeren door inhnangen van een moerdop?
Inderdaad kun je de geschetste methode nergens vinden. Dit lukt niet omdat het ontvangende volk geen dop/jonge moer verwacht en de dop of moer sloopt.
Het heeft wel een kans van slagen als je morgen de oude moer weghaalt en haar naar de eeuwige drachtvelden stuurt.
Als je dan de dop inhangt - doe dit heel voorzichtig - kan de moer in het volkje uitlopen.
Het heeft wel een kans van slagen als je morgen de oude moer weghaalt en haar naar de eeuwige drachtvelden stuurt.

Als je dan de dop inhangt - doe dit heel voorzichtig - kan de moer in het volkje uitlopen.
!Hans.