Ben van mening dat de spaarkast rompen 1 mm lager kunnen dan krijg je een betere bijenruimte tussen de rompen vind ik.
Pletten van bijen bij neerzetten valt mee want overdwars past de spaarkast precies op het dak zonder pletten.
Valt de koningin eruit ligt ze mooi in je dak.
Plaatsen van de afstandstrips en afstand onderkant toplat tot het zijschot moet echt op de mm anders blijf je last houden met vastbouwen. Ik houd van de bandschuurmachine. Dan stel ik iets af en wat er aan de andere kant teveel aan zit schuur ik er gewoon af. Hoppa precies op maat mits je zo'n ding onder controle kan houden natuurlijk. Alles gaat in de hoogte bij mij met de schuifmaat.
Zelfbouw van hout? gebruik redcedar. het werk is hetzelfde maar het gaat veel langer mee en je hoeft het niet te schilderen wat minstens 2 voordelen heeft. De kast ademt ook nog beter. Ook is het hout lichter. vingerverbinding als hoekverbinding gaat het langst mee maar vereist enig doorzettingsvermogen. Zet ook handgrepen op afwateren anders begint het daar als eerst te rotten. Bij gebruik Multiplex moet het watervast verlijmd. moelijk doen met ademende lijnolietoestandweetikveel is dan onzin natuurlijk

. Toch schroeven? doe dan RVS als je een paar centen er voor over hebt...nu of ooit wil je vast mierenzuren en dan geniet je naar mijn idee echt langer van je kasten

. Wil je buitenom schilderen en je gebruikt hout is het naar mijn idee het mooist als je binnenin beitst met propolis tinctuur.ook dan gaat de kast langer mee.(alhoewel ik dit zelf nog niet heb toegepast

)
Ik vind het eigenlijk het mooist dat ze uiterlijk een tolerantie van een halve milimeter hebben dan functioneerd de bijenruimte eigeniljk feilloos. Behalve als er volgensmij belachelijk veel honing in zit en je bij inspecties wat kleine braampjes laat staan dan wordt er hier en daar toch wel eens vastgebouwd. Diepte van de kast moet ECHT groot genoeg,maar niet te groot,anders ben je verdoemd tot kastlang klemmende ramen en dat is ook echt vervelend. Ik zet ze met lijm vlot inelkaar klem ze haaks en laat ze uitharden,scheve rompen teren ook sneller weg.
Ik ben zeker geen timmerman en bijenkasten van hout is bij mij een noodzakelijke dwaasheid. Zoals wij tegenwoordig over het algemeen houten kasten uitvoeren ademen ze net zo goed als kunststof bakken. En als je hout gaat kopen ben je net zo duur uit als zo'n kunststof bak en heb je er geen werk van en hebt véél minder onderhoud stel ik me voor.
Het is ook wel weer leuk om dat gehucht bijenkasten te zien en te weten dat je eigen handen dat uit de grond hebben gestampt en gekochte bakken zijn ook lang niet altijd aan de maat en dat frustreerd mij een kastleven lang.
Haha,ik denk als je het verstand gebruikt dat je dan mooi een paar van die piepschuimbakjes haalt,hehehehe dan schijnen spechten weer een bedreiging te kunnen worden,maar heb je meer tijd bijen te houden en hebben de bijen er 1 voordeel bij dat ze beter zijn geïsoleerd. Ik heb het verschil wel gezien en geloof dat het positief is. EN je zit niet te kloten dat je zo nu en dan bakken,daken en bodems uit de running moet halen om onderhoud te plegen wat op zich soms ook een heel geregel is.
Vondt het wel even leuk om m'n frustraties positief te benaderen

heh he he
Oh ja,ik zou niet van dat tuinhoutrommel gebruiken daar zit vaak gif in.
Grappig..ik denk als nu het bericht overkomt is dit de langste bijdrage van mij ooit.