vele potten honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
belrgerbal
Contacteer:

vele potten honing

Bericht door belrgerbal »

Ik heb mn eerste honing in potjes gedaan. Ik heb de potjes eerst uitgekookt en laten drogen en alles zo steriel mogelijk gedaan. Nu viel me op dat in de honing, ondaks dat die al even in de emmer stond toch een enkele miniscule luchtbelletjes te zien waren. Hoe weet ik eigenlijk hoe goed mijn honing is? Ik weet dat er gekeurd wordt en dat je met een refractometer het vochtegalte kunt bekijken, maar kun je ook zonder ingewikkelde apparatuur je honing testen hoe "goed" deze is??
beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Re: vele potten honing

Bericht door beethere »

zo ingewikkeld is dat niet hoor, zo'n refractometer.
iets van €20 op ebay(wel uit hongkong), functioneerd goed.
ben nog altijd blij dat ik hem 5 jaar geleden heb aangeschaft.;)
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

belrgerbal schreef:maar kun je ook zonder ingewikkelde apparatuur je honing testen hoe "goed" deze is??

ja hoor vinger erin proeven,
lekker goed! niet lekker niet goed.
:lol:

sorry even plagen.

luchtbelletjes wil niet zeggen dat je honing niet goed is, die krig je erin door het slingeren en zeeven.
dagje laten staan dan komen de belletjes en de miniscule wasdeeltjes boven drijven
deze kun je afscheppen, honing alleen oogsten als 3/4 van de oogst verzegeld is,
is een goede maatstaf.
onverzegelde honing, het raam even schudden, spat de nectar eruit dan is die zeker nog niet goed.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
belrgerbal
Contacteer:

het is minimaal en als je nu kijkt in de potten zijn die paar luchtbelletjes weg. Ik heb een dubbele puntzeef gebruikt en met een schuimspaan de toplaag afgenomen in de emmer. de ramen waren allemaal 100% verzegeld.... en de honing smaakt heel goed. Ik denk dat de honing prima is, maarrrr dus honingkeuren houdt alleen maar in dat je het vochtpercentage controleert en kijkt of er geen wasdeeltjes in zitten??????? dat kan dan iedereen dus??
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Bij het bijkersgilde krijg je naast suikergehalte ook het HMF gehalte en een pollenoverzicht (dan weet je hoe je je honing mag noemen, ook belangrijk!)
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Duurt bij kamertemperatuur wel 14 dagen voor de honing helemaal luchtbelvrij is.
Tenminste de aantal soorten honing die ik inmiddels geoogst heb.

Honing moet ook minstens 2 dagen in het vat staan nadat je het hebt gezeefd.
Ook bij afvullen moet je voorzichtig zijn want kan je er weer heel wat lucht in rammen.

Oppassen..honing trekt ook knappe draaikolken ondanks het zo dik is en dan zuigt het de rommel en schuim weer op die op het oppervlak ligt zo de pot in.
Egbert
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Egbert »

Als je heidehoning hebt, die is zo dik dat de luchtbelletjes erin blijven hangen
belrgerbal
Contacteer:

wat ik me ook bedacht. Ik gebruik kunstraat in de honingkamer, zou ik ze niet beter zelf kunnen laten bouwen met toplatten? Nu komen er natuurlijk altijd wat miniscule wasresten in de honing en de waswafels zijn (als je ze niet zelf maakt) van onbekende herkomst en zouden resten van bestrijdingsmiddelen kunnen bevatten. Overdrijf ik nu, of heb ik een punt?
woutDR
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door woutDR »

belrgerbal schreef:wat ik me ook bedacht. Ik gebruik kunstraat in de honingkamer, zou ik ze niet beter zelf kunnen laten bouwen met toplatten? Nu komen er natuurlijk altijd wat miniscule wasresten in de honing en de waswafels zijn (als je ze niet zelf maakt) van onbekende herkomst en zouden resten van bestrijdingsmiddelen kunnen bevatten. Overdrijf ik nu, of heb ik een punt?

je overdrijft maar hebt ook een punt :be5:
Plaats reactie