Vandaag heb ik in de bijen gewerkt. Ik heb 1 volk dat staat op 1 broedkamer en 1 honingkamer. Alles is uitgebouwd en de eerste honing is al zichtbaar. De kast zit vol. Vorige week zag ik dat er een begin was gemaakt met enkele koninginnencellen. Die heb ik toen verwijderd. Vandaag zag ik weer dat er meerdere koninginnencellen zaten. Echter nu was deze gevuld met een witte gelei. Volgens mij worden er op korte termijn nieuwe moeren geboren. Ik heb die cellen weggehaald. Ik weet alleen niet of ik juist gehandeld heb. Ik denk dat ik nu niet al te lang moet wachten om een aflegger te maken. Klopt dat????????
Toen ik het volk kocht waren er net 3 ramen bezet. De ontwikkeling van het volk is vrij snel gegaan, nadat ze een paar weken bij de appels en peren hebben gestaan
Op zich heb je goed gehandeld, mits je niet zo'n celletje met gelei bent vergeten weg te halen. Je hebt dan met een dag of 5 of 6 een zwerm (3 dagen eitjes + 6 dagen larve = 9 dag gesloten dop). Je kunt een aantal dingen doen: indien het volk zwermtraag is meer ruimte geven (extra bak met kunstraten plaatsen)....of een broedaflegger maken: hiertoe haal je aantal ramen uitlopend broed uit het productievolk en brengt dat weg naar een andere stand. Je vult de vrijgekomen plaatsen op met ramen kunstraat. Begint het volk te bouwen dan is de missie geslaagd en ziet zij af van de zwermplannen. Staakt ze met uitbouwen dan is dit een sterk signaal om toch te gaan zwermen. Dan kun je weer opnieuw open doppen breken en/of toch een veger maken: de oude koningin verwijderen met bijen en/of broed en deze in nieuwe kast te plaatsen elders. Nadeel hiervan is dat je dan bij het productievolk zeker geen honing zal oogsten, terwijl de linde er aankomt. En dan zijn er nog 1001 mogelijkheden. Om het simpel te houden zou ik vooralsnog gaan voor meer ruimte geven (dus of een bak raten erbij zetten of broed afnemen en dan maar eens naar 4 a 5 dagen kijken wat er gebeurd.
gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op vr 14 jun 2013, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wil het niet ingewikkelder maken, maar zoveel imkers, zoveel meningen. Ik zou op zeker spelen en de moer met een aantal ramen en afgeslagen bijen apart zetten. Het hoofdvolk krijgt de komende tijd veel uitlopend broed, terwijl er geen jong broed verzorgd hoeft te worden. Ideale omstandigheden om een volle honingkamer te oogsten van de linde. Je oude moer heeft nog ruim de tijd om dit jaar een flink volk te vormen dat kan worden ingewinterd.
Bedankt voor de tips. Dan ga ik dus het volk splitsen. Hiervoor ga ik dus de moer zoeken en met een aantal ramen in een 6-ramer zetten. Als ik die 6-ramer bij mijn andere volken houd, loop ik dan niet het risico dat de andere bijen toch weer de oude koningin gaan zoeken. Ik gok dat het beter is om de bijen voor een poosje ergens anders neer te zetten. Of valt dat wel mee? In mijn nieuwe moerloze volk ga ik dus, na het splitsen, op de 9e dag doppen breken.
Mij is geleerd, om eerst 3x alle doppen te breken voordat je een aflegger maakt. Dit, om de duidelijke zwermdrang van de bijen te bepalen en niet een enkele maal een paar (speel)doppen.
Egbert schreef:Mij is geleerd, om eerst 3x alle doppen te breken voordat je een aflegger maakt. Dit, om de duidelijke zwermdrang van de bijen te bepalen en niet een enkele maal een paar (speel)doppen.
Maar een imker die slim wil inspelen op dracht of op tijd wil beginnen met inwinteren kan ook een volk splitsen zonder dat er een duidelijke zwermdrang is!
Egbert schreef:Mij is geleerd, om eerst 3x alle doppen te breken voordat je een aflegger maakt. Dit, om de duidelijke zwermdrang van de bijen te bepalen en niet een enkele maal een paar (speel)doppen.
Maar een imker die slim wil inspelen op dracht of op tijd wil beginnen met inwinteren kan ook een volk splitsen zonder dat er een duidelijke zwermdrang is!
Ik betwijfel of dit de haaldrang bevordert. Zelf denk ik, dat voortijdig splitsen de haaldrang juist verslechtert
Egbert schreef:Ik betwijfel of dit de haaldrang bevordert. Zelf denk ik, dat voortijdig splitsen de haaldrang juist verslechtert
Dat hangt geheel van je kunstzwerm af. Als je een vlieger maakt bijvoorbeeld, heb je de oude moer met een hoop vliegbijen, er hoeft geen broed te worden verzorgd en dus loopt je honingkamer in no time vol. Daar zijn meer varianten van. Je kunt ook complete broedafname doen (methode Büchler), dan heb je je varroabestrijding en raatvernieuwing meteen geïntegreerd!
Volk op 1 broedbak en honingkamer zou ik nu zo kort voor een dracht niet splitsen, maar een broedbak bij geven. Het broed nest een beetje uit elkaar door een paar ramen kunstraat in het broednest te hangen. Als je een volk bij wil kun je nog makkelijk splitsen na de linde. Wil je honing: moet je nu niet splitsen.