Drama in kunststofkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Drama in kunststofkast

Bericht door Ruinerweg »

Beste medeforumleden,

Vorige week zondag kwam er bij mij een geweldig zwerm aanvliegen die aan een tak van een dennenboom gingen hangen. 's Avond op een bakje van een shovel het zwerm -zeker 3 kg!- in een korf geschud, korf onder de boom gezet met een steen eronder om de rest er in te laten lopen. Dat lukte niet helemaal, ik heb 's avonds later een dikke kluit met rook naar binnen gedreven. Om 10 uur 's avond heb ik de bijen in een lege kunststof broedkamer gestort en hier een broedkamer met 11 wasplaten opgezet. Na een kwartier was de bovenkant van de raampje bezet! Deksel erop en klaar, een dikke tros kwam nog weer naar buiten en bleef voor de kast zitten.

Volgende morgen meteen gaan kijken en ja hoor! De bijen waren naar binnen gegaan mar verstopten de vliegspleet. Met een stokje de spleet open gemaakt en allemaal dode bijen. Toen ik de deksel van de kast haalde waren de wasplaten gesmolten en hingen schots en scheef naar beneden en was de lege onderbak voor driekwart gevuld met een dode bijenmassa!

Het warm lopen van een zwerm in een kunststof kast. Ik heb dit nog nooit gehoord, achteraf had ik er een reisraam op moeten leggen zodat er ook van boven ventilatie was! Ik heb een daarna een slechte maandag gehad.

Wie heeft dit wel eens mee gemaakt?

Groet,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Drama in kunststofkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Achteraf weten we het allemaal! Dapper dat je het komt melden. Daar kan menigeen wat van leren.
Zoiets verwacht je niet, wel als je er mee zou gaan reizen (bij dikke volken en lange afstanden altijd boven en onder ventilatie gebruiken).
Bovendien de nachten zijn koud en je zou verwachten dat zo'n zwerm wel afkoelt.
Wel, zo te lezen, ging het om een reuzenzwerm.
Voortaan langer opgedoekt laten (raken ze die hyperzwermstemming kwijt) en zet er een lage honingkamer of een broedkamer onder als je de zwerm opzet. Dan kan die zwerm uitzakken.
Het probleem is dat in een zo'n dikke tros de communicatie ook wat wegraakt. De onderste bijen zitten op het rooster en de zuurstof bovenin de kast raakt in no time op. Bijen versuffen en vallen flauw. De onderste bijen hebben niet door wat er gaande is en blijven binnenzitten ipv naar buiten te gaan (zijn nog teveel met de zwermstemming bezig) en het volk komt in een crisis. Leed is geschied.

gr

PS ik heb ooit een wargelopen volk gehad (ook Segeberger) in 2009 toen ik volken verkaste van NL naar BE.
JP
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ik heb begrepen dat je een zwerm alleen kunstraat mag geven met verticale bedrading, i.p.v. horizontaal omdat ze heel veel warmte produceren en daardoor de kunstraat laten smelten. Ik heb dit zelf vorig jaar ook gehad met een zwerm. Altijd lastig als het mis gaat
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Komt dus vaker voor?
Ik denk toch dat belangrijk is om lang te laten opdoeken (voordat je de zwerm definitief opzet op raat) en zet er voldoende ruimte onder zodat de tros kan uitzakken. En mss horgaas bovenop de kast leggen met de deksel er los op (dus met lucht ertussen).

gr.
JP
Rene
Contacteer:

Bericht door Rene »

Ik heb vorig jaar een warmloper gehad met een grote voorzwerm in een zwermkieps.
Ook heel leerzaam, maar tegelijkertijd baalde ik er wel weken lang van.

De oorzaak was dat de zwermkieps eigenlijk te klein was voor de zwerm en ik de kieps op de klassieke manier had neerzet, met de onderkant afgedekt met jutedoek, en een steen eronder.
Ik hoorde later van een oudere imker dat het veel vaker voorkomt, daarom reageer ik nu ook.

Sindsdien gebruik een een veel grotere zwermkorf, en leg hem 1 nacht en 1 dag op de zijkant weg, zodat de hele onderkant vrij is voor ventilatie.
Als je bijen niet hoort, is alles in orde, als je ze hoort 'blazen' hebben ze onvoldoende ventilatie.

Groeten
rene
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Mensen,

Ik had er de lege broedkamer onder laten staan!
Kennelijk isoleert een segeberger wel heel erg goed.
Volgende keer een reisraam erop en het deksel op een flinke kier, achteraf kon ik had ik dat ook
wel bedacht, maar ja............vanachteren kijk je een paard altijd in de k...!

Groet,

roel
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ik had er de lege broedkamer onder laten staan!
Dan is het toch wel opmerkelijk. Maar ja als ze met zijn allen op het rooster zakken dan is wel snel gebeurd.

gr.
JP
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Ik heb ook een keer een warmloper gehad en ja, ook in een Segeberger kast. Het was een volk op een dubbele bak, met het vlieggat afgesloten maar met volledige bodemventilatie. Mijn conclusie was toen: Het volk in zo'n kast kan de warmte bovenin niet meer naar beneden wegventileren.
Juist dat ventileren kost zoveel energie dat het grote volk in een vicieuze cirkel komt, met als gevolg het warmlopen.
Misschien dat in dit geval juist de lege broedkamer wel de "druppel is geweest die de emmer deed overlopen". Met de beste bedoelingen heb je de afstand van bovenin de kast tot aan de bodem met ruim 20 centimeter vergroot.
En ja, ik weet hoe je je dan voelt.......
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Santtu Pikkarainen schreef:Ik heb begrepen dat je een zwerm alleen kunstraat mag geven met verticale bedrading, i.p.v. horizontaal omdat ze heel veel warmte produceren en daardoor de kunstraat laten smelten. Ik heb dit zelf vorig jaar ook gehad met een zwerm. Altijd lastig als het mis gaat
Santtu, ik zet ze altijd op horizontaal gedraade ramen, nooit probleem mee gehad.
moet wel zeggen dat ik de ouderweste met zaagspleet heb,
of de dadant ramen die de wasplaat ook van boven vast klemmen.
was dat in een kunststof kast?

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Eerder voornemen gehad om een rubriek : "Wat deed jij vandaag fout" te openen.
Of eergister....

Tja...ik geloof dat ik de boel,uiteraard wegens omstandigeheden, wat heb laten vliegen.
Niet alles gelukkig.

Het zal mijn laxheid speeldoppen te controleren zijn geweest.
Goed controleren scheelt 3 dagen lijkt me.

In een volk hoorde ik een tuter en een kwaker.
2 keer door geweest kon de kwaker niet vinden. dom want er zit zelfs een geluidje in.
Tuter in de tang gepakt....nu hoor ik de kwaker nog maar wordt geen tuter lijkt wel...
Mooi sootje....alsof het weer al niet erg genoeg is.
Hoop hier....veel water en de vroege linde bloeit nog niet.
Moet er maar weer wat van bakken.
Plaats reactie