Oude koningin vervangen door een jonge bevruchte.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Oude koningin vervangen door een jonge bevruchte.

Bericht door Alex Mönch »

Heb zaterdag de oude koningin in mijn dadant kast vervangen door een jonge bevruchte moer.
Oude in een moerhuisje met suikerdeeg in een drieramertje gehangen waar ik de jonge bevruchte moer uit heb gehaalt en ook in een moerhuisje met suikerdeeg heb gedaan....deze in de dadant broedkamer gehangen.
Oude moer in de drieramer loopt weer vrolijk rond.
Jonge moer in het productie volk in de dadant check ik zaterdag.
Heeft iemand dit ook wel eens gedaan....in een productie volk een oude moer omruilen voor een jonge bevruchte moer ?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Oude koningin vervangen door een jonge bevruchte.

Bericht door A.A. Staals »

Moer ruilen in deze tijd van het jaar gaat vaak mis.

ad staals
Alex Mönch
Contacteer:

Weet dat er wel wat risico aan zit maar dacht ,wat hij kan ,kan ik ook :D

Na 9min doet hij een vervanging van de oude moer door een jonge leggende moer.

http://www.youtube.com/watch?v=WI48I4L3_pM
Alex Mönch
Contacteer:

Is inderdaad niet gelukt..frappant is dat in het filmpje het wel makkelijk schijnt te kunnen zolang er maar een goed aan de leg zijnde en dus rustige jonge koningin gebruikt wordt !
Heb dit dus ook gedaan met een goed leggende rustige koningin en er kwam volop dracht binnen dus je zou zeggen dat het net als in dat filmpje moet lukken.
Doe dit niet meer..
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi Alex,

Ik heb vorig jaar ook een aantal koninginnen op die manier tot een vroegtijdig einde veroordeeld. Ik doe dit nu dus niet meer zo. Werk alleen nog met broedafleggers, waar ik de moer in kooitje inhand en vervolgens af laat vliegen alvorens ze weg te brengen naar een andere stand.

Of ik verenig het bevruchtingskastje met zo'n zelfde broedaflegger. Altijd de vliegbijen af laten vliegen en voeren met deeg ipv suikerwater.

Groeten,

Tieme
Alex Mönch
Contacteer:

Hoi Tieme,ik ben op de hoogte van de veilige manieren,maar wilde het toch eens proberen na het zien van dat filmpje....het is me nog steeds een raadsel waarom in het filmpje het blijkbaar moeiteloos lukt...was een mooi f1 moertje dat naar Petrus is verhuisd...jammer.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik wissel het hele jaar door.
Ik zoek eerst de koningin op en zet haar in een kooitje en zet dat tussen de ramen.
Als ik de nieuwe leggende koningin ( heeft al volop gesloten broed liefst al bijna 2 maanden aan de leg) beschikbaar heb zet ik die in een kunstdop met een punaise vast op dezelfde plaats/kooitje met oude koningin dan er pas uitnemen dus zo weinig mogelijk gedoe/roken alles in rust.
De jonge koningin moet bevrijdt worden dat duurt zo,n uur of 5, in de kunstdop zit een gaatje onderin en zo kunnen de bijen contact maken maar niet aan haar trekken.

IK wissel nu alleen de koninginnen die slecht leggen.
Als je goede oude koninginnen bijvoorbeeld van 2011 hebt die nog goed leggen zou ik die nu nog niet wisselen maar nog even wachten tot eind augustus/begin september, jonge koninginnen hebben in het eerste jaar nog niet de zelfde productie als oude koninginnen van 2 of 3 jaar oud.
De jonge koninginnen leggen dan door in de 6 ramer en worden steeds beter verenigbaar/rustiger en hebben eind aug. al veel broed.
Twee of drie 6ramers kan je dan weer verenigen met als resultaat een goed inwinterbaar volk.
Laat het verenigde volk een half uur openstaan ev. met een neutraal raam ertussen en ev.met een reisraam erop dat bevorderd het probleemloos verenigen.

In september/oktober zijn koninginnen makkelijker te verenigen net zo makkelijk als in het voorjaar.
Mijn voorkeur bij verenigen is nog altijd het krantje ev. even een extra bak, mini-plus vereniging boven een uitlaatbord is probleemloos met een krantje op het ronde gat en na vereniging een moerroostertje.
Het broed in de mini loopt uit en het bakje wordt gevuld met honing en kan na 3 weken op een te overwinteren Mini-Plus(reserve koninginnen) worden gezet.
Verenigen is het moeilijkste als er heel weinig dracht is dus in deze tijd, zorgen voor rust geen paniek veroorzaken met veel rook etc. is belangrijk.
Dirk
dertiende
Plaats reactie