Naaktslakken en bijen
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Naaktslakken en bijen
Op mijn bevruchtingsstand (met zeer hoog en veel gras) komen er steeds meer naaktslakken. Ze beslijmen en beschijten mijn kielers. Sommige zitten onder de uitwerpselen. Ook in goed gevulde kastjes wurmen ze zich traag naar binnen. Ik vind ze dan op de bodem en op de zijkanten binnenin de kastjes. Bah!
Wie heeft er nog meer last van naaktslakken.
Nu denk ik niet dat ze erg schadelijk zin vor de bijen. Ze blokkeren wel de uitgang (tijdelijk).
Ik denk toch maar om slakkenkorrels te gaan strooien. Al doe ik dat liever niet.
gr.
Wie heeft er nog meer last van naaktslakken.
Nu denk ik niet dat ze erg schadelijk zin vor de bijen. Ze blokkeren wel de uitgang (tijdelijk).
Ik denk toch maar om slakkenkorrels te gaan strooien. Al doe ik dat liever niet.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Naaktslakken en bijen
Ik heb op mijn stand heel veel naaktslakken,buiten en ook binnen de kasten.
En inderdaad slakkenkorrels onder de kasten.
Petro
En inderdaad slakkenkorrels onder de kasten.
Petro
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Kom jongens, het gaat hier op dit forum nogal eens over landbouwbeschermingsmiddelen en de al dan niet vermeende schadelijke gevolgen voor onze bijen
En dan nu slakkenkorrels onder de kasten strooien, die ook voor dieren zeer schadelijk kunnen zijn. Voor zoogdieren wordt er zelfs een stof aan toegevoegd waar o.a. katten die niet zouden lusten.
De korrels onder de kasten strooien lijkt mij een hele kwalijke zaak, we proberen wel een paar potjes honing te oogsten waar we geen residuen van landbouwbestrijdingsmiddelen in dulden.
Ik zou die slakken maar gewoon verwijderen of desnoods iets met bier doen. Misschien vinden de bijen dit ook lekker!
Groet,
Roel
En dan nu slakkenkorrels onder de kasten strooien, die ook voor dieren zeer schadelijk kunnen zijn. Voor zoogdieren wordt er zelfs een stof aan toegevoegd waar o.a. katten die niet zouden lusten.
De korrels onder de kasten strooien lijkt mij een hele kwalijke zaak, we proberen wel een paar potjes honing te oogsten waar we geen residuen van landbouwbestrijdingsmiddelen in dulden.
Ik zou die slakken maar gewoon verwijderen of desnoods iets met bier doen. Misschien vinden de bijen dit ook lekker!

Groet,
Roel
-
- Contacteer:
Niets geen kwalijke zaak!!!! Geen gevaar voor andere insekten,laat staan voor bijen en zoogdieren.
Ik vergeet er bij te vermelden dat de korrels geheel gebaseerd zijn op plantenextrakten,nochtans lijken ze te helpen.
Ze moeten alleen niet nat worden.
Het aanbrengen van slakkenvallen,bier,etc...,schijnt alleen maar nog meer slakken aan te trekken.
Eén van de andere tuinders gebruikte grote potten(augurk) met een laagje bier,die in één nacht tot de rand gevuld waren met slakken en dan kropen er nog overheen.
petro
Ik vergeet er bij te vermelden dat de korrels geheel gebaseerd zijn op plantenextrakten,nochtans lijken ze te helpen.
Ze moeten alleen niet nat worden.
Het aanbrengen van slakkenvallen,bier,etc...,schijnt alleen maar nog meer slakken aan te trekken.
Eén van de andere tuinders gebruikte grote potten(augurk) met een laagje bier,die in één nacht tot de rand gevuld waren met slakken en dan kropen er nog overheen.
petro
Ruinerweg schreef:Kom jongens, het gaat hier op dit forum nogal eens over landbouwbeschermingsmiddelen en de al dan niet vermeende schadelijke gevolgen voor onze bijen
Ik zou die slakken maar gewoon verwijderen of desnoods iets met bier doen. Misschien vinden de bijen dit ook lekker!![]()
Groet,
Roel
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Slakken vangen met bier gaat heel goed. En het zal wel een prettigere dood zijn dan met korrels 

- RobertF
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Wat een naïeve gedachte dat plantenextracten niet schadelijk of gevaarlijk zouden zijn.
Ik kan er wel een paar opnoemen waarvan je als mens snel van kan overlijden.
Bijen houden voor het plezier en geen enkel ander levend organisme in de omgeving dulden.
Waar zijn we toch mee bezig!?
Bijen houden voor het plezier en geen enkel ander levend organisme in de omgeving dulden.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
Rob van Veldhuijzen
-
- Imker sinds: 2010
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ik heb ook wel slakken, maar er verder geen last van. je zou wat gesneden teentjes knoflook neer kunnen leggen, dan schijnen ze weg te blijven. Maar of de bijen daar blij van worden weet ik niet.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
-
- Contacteer:
Het gaat niet om het geen dulden van ander leven.Als je een aantal malen een kast openmaakt,waar meerdere taaie slijmproppen inzitten (die bovendien moeilijk te verwijderen zijn),praat je wel anders.
Laat me maar naief zijn,ik heb zelf het idee dat ik het goed doe.Als het langere tijd droog is hoeft het niet.
Petro
Laat me maar naief zijn,ik heb zelf het idee dat ik het goed doe.Als het langere tijd droog is hoeft het niet.
Petro
RobertF schreef:Wat een naïeve gedachte dat plantenextracten niet schadelijk of gevaarlijk zouden zijn.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Je kan iemand afbranden op zijn besluit slakken te bestrijden met genoemde middelen.. .of... je geeft een alternatief:
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=1430
Slakken en koper gaan ook niet goed samen. Mieren schijnen het ook niet fijn te vinden, dus dubbele actie.
Deze winkel heeft overigens ook een keramiek slakkenval waarin je bier of slakkenkorrels kan plaatsen. Voordeel is dat de slakken korrels door andere beestjes niet zomaar meer opgepikt kunnen worden.
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=1430
Slakken en koper gaan ook niet goed samen. Mieren schijnen het ook niet fijn te vinden, dus dubbele actie.

Deze winkel heeft overigens ook een keramiek slakkenval waarin je bier of slakkenkorrels kan plaatsen. Voordeel is dat de slakken korrels door andere beestjes niet zomaar meer opgepikt kunnen worden.

Embraced
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Overigens.. Deze pagina eens goed doorlezen.
http://users.skynet.be/hofmeester/tuina ... lakken.htm
Hier staan nog wat meer alternatieve methoden om slakken tegen te gaan. Onder je bijenkast een vloertje met gebroken schelpen weert ze ook goed af.
http://users.skynet.be/hofmeester/tuina ... lakken.htm
Hier staan nog wat meer alternatieve methoden om slakken tegen te gaan. Onder je bijenkast een vloertje met gebroken schelpen weert ze ook goed af.

Embraced