Wanneer de koningin uit een bevruchtingskastje is genomen kan daar op een eenvoudige manier een nieuwe in worden gekweekt.
door op de 9 of 10de dag de doppen te breken en na enkele uren een doppen met larfje (van raszuivere koningin) op raatjes te steken krijgt men prima koninginnen. Wel zorgen dat de bevruchtingskastjes vol genoeg zitten en jonge bijen hebben. Op de 10 dag na het geven van de larfjes kan men het volkje ook weer opsplitsen.
Reserve koningin invoeren met bevruchtingsvolkje is geen garantie dat het goed gaat.
Kieler op zijn kop op een krant op een broedaflegger geplaatst, resultaat op foto te zien. (vier zo gedaan; een fout).
Ik heb 7 pmoeren in gevoert met apidea met een krant er tussen ik zocht de moer op die haalde ik eruit na 2 uur dekplank met gat zo groot als een apidea krant erop en de apidea erop 6 van de 7 is goed gegaan 1 moer kon ik nog redden anders was ze in gebalt nu heb ik 10 pmoeren voor volgend jaar ik heb het hele seizoen moeren in gevoert via apidea en dat is geen 1 keer mis gegaan
paul
Mag ik vragen hoe het bij de een verkeerd heeft kunnen gaan?
Bij mij is er ook een buckfastmoer ingebald onder mijn ogen notabane. Ik heb dat al vaker bij buckfast gehad.
Ik heb gisteren bij twee moerloze volken (was de nieuwe moer niet aan de leg geraakt en bijen hadden doppen getrokken op darrenbroed?; heel vreemd) kielers opgezet met F1 koningin en krantenmethode. In principe moet dat lukken. Hiervoor de Kieler omgedraaid en met de toplatten op de krant gezet. Over een paar dagen maar eens kijken of de koningin nog in de Kieler zit of er al uit is.
Jp dat mag je vragen normaal laat ik ze week erop staan de apidea en dan kijk ik er in maar nu had ik na 2 dagen gekeken en ik zag het net op tijd dat ze van plan waren om ze in te ballen dat is me eerste keer in mij korte imker tijd
paul
Ik heb nog tig kielers staan met reserve koninginnen.
Ik ga er vandaag bij twee volken (bij volken die ik dit voorjaar heb aangekocht) de K. uithalen en met krantenmethode en kieler van nieuwe K. voorzien. Dat zijn megagrote volken maar met de mentaliteit van Kim Jong Un. Het is niet meer leuk te noemen. En ik heb tegen mezelf gezegd dit voorjaar dat ik dat niet meer wil en rebellerende koninginnen ga vervangen. Ik maal niet om een steekje, maar ik kom bij elke inspectie hier gehavend uit. Het is niet te doen.
Met veel rook kan ik er even inkijken. Gelukkig zijn de K. gemerkt en hopelijk vind ik ze snel.
FF snel nog een vraag.
Ik ga zo naar de bijen en heb nog twee Kielers die ik wil invoeren.
Nou zeggen jullie Kieler op zijn kop en bovenop het volk Maar hoe doe je dat???
Als je ze omdraait vallen die raampjes er toch uit heel graag een tip hoe dat te doen.
Alvast bedankt.
Nee die vallen er niet uit. Je draait ze rustig om...niet hupsboem.
Ze zijn wel wat vastgekit met propolis enzo. Gaat bij mij goed. Je moet wel latjes hebben die een fractie vastklemmen. Er moet geen beweging qua schuiven inzitten dus.
Bij die nieuwe kielers (segeberges) daar kun je de hele bodem eruithalen (roostertje) en heeft het volkje aanzienlijk meer contact met het te verenigen volk dan bij de oude kielers (twee gleuven), maar dan moet zij wel goed vol zitten, anders gebeurd er niks!
Gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op za 17 aug 2013, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.