Teken aan de wand...(el).

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Teken aan de wand...(el).

Bericht door bee-tree »

Zeggen ze tegen jou ook "Je uitstraling is goed ..... (en na 1 seconde pauze)...fout.
Er vallen meer teken op me dan mensen.
Gisteravond heb ik om half elf bij thuiskomst uit het veld 3 stuks van me afgehaald. Gelukkig had ik een
lichte zomerbroek aan. Anders had ik ze pas opgemerkt als ze zich begonnen in te graven.
Ik had een struuntocht gemaakt langs akkerranden met wel 10 soorten planten voor luizenvretende insecten,
vlinders, hommels en bijen. Toppers : Phacelia, Borage, Korenbloemen. Daarna ben ik een vochtig beekdal
ingelopen zonder laarzen aan , maar wel met kniekousen over de broek. Honderden Rietorchissen , bloeiend
tussen hoge grassen. De zon ging fraai onder. Links onder haar midden zag ik een cluster zonnevlekken. Dat belooft
nog een mooie zomer en nazomer te worden, zeggen ze, maar ook een gevaarlijke zomer voor boswachters en imkers .
Wat Varroa's zijn voor bijen, zijn teken voor mensen. Ze brengen beide virussen en bacterieën over, resulterend
in gewrichtsproblemen, moeheid, griepverschijselen en vormen van dementie, zoals oriëntatieverlies, om maar enkele te noemen.
Waarom wordt in het imkerforum vrijwel alleen gesproken over bijenziekten en bijna nooit over de levensbedreigende Borelliose ?

Wie van jullie weet middelen om teken van ons af te houden ?
Straks ga ik weer wikkels maken om er apiguard in te doen, ruikt sterk naar thymolkristallen. Ik stop ze in mijn broekzakken.
Wil ze consequent bij me dragen. Of ze helpen weet ik nog niet.
Een veilige zonovergoten zondag gewenst zonder aanvallen van door de warmte erg mobiel geworden teken. Bee-tree
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Teken aan de wand...(el).

Bericht door semar »

heb ergens gelezen dat imkers veel minder gevoelig zijn voor die bacterie infecties door de werking van het bijengif in het lichaam.
( wat steken rondom de teek toebrengen???)

maar toch even naar de dokter gaan.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Wie van jullie weet middelen om teken van ons af te houden ?
Straks ga ik weer wikkels maken om er apiguard in te doen, ruikt sterk naar thymolkristallen. Ik stop ze in mijn broekzakken.
Wil ze consequent bij me dragen. Of ze helpen weet ik nog niet.
Een veilige zonovergoten zondag gewenst zonder aanvallen van door de warmte erg mobiel geworden teken.

Zonder arrogant te doen, wil ik me zelf maar bombaderen als ervaringsdeskundige op het gebied van teken. Professioneel gezien zit ik bijna dagelijks in het veld en loop ik dus dagelijks kans op teken.
In principe zijn er twee grote factoren die hier een rol inspelen: de ligging van het gebied (i.e. zijn er veel dieren met (besmette) teken) en de gevoeligheid van de persoon voor beten. Je kunt op internet vinden waar de hotspots zich bevinden waar besmette teken zijn gevonden.
Die tweede factor zal misschien omstreden zijn maar dat is toch mijn ervaring. Ik loop al jaren door allerlei (natte) gebieden in Noord-West Europa en heb zelden een tekenbeet. Gemiddeld eens in de twee/drie jaar. Dit terwijl andere mensen/collega's soms 5 per dag hebben. Ik kan niet anders concluderen dat er hier een persoonlijke sensitiviteit aan ten grondslag ligtm zoiets als de gevoeligheid voor muggenbeten. Sommige mensen worden ook veel meer doro muggen bezocht ivm anderen. Ook voor de beet an sich kun je allergisch zijn. Dit heb ik gezien bij een collega die grote huidproblemen kreeg op de plaats van de beet (wat wat anders is dan de ziekte van Lyme).
Je kunt sprays kopen die teken een aantal uren op afstand houden. Zelf ben ik hier geen voorstander. De sprays zijn ongezond en geven maar een paar uur bescherming. En nogmaals ben je gevoelig dan heb je nu eenmaal een grote kans.
Persoonlijk hecht ik veel meer waarde in goede stoffen beschermingskokers en lange broeken en lange shirts. Ik draag alleen lange kleding als ik langs brandnetels en andere prikplanten moet gaan. Ik heb nu eenmaal het geluk dat ik bijna nooit teken opdoe. Ook belangrijk: doe een douche 's-avond en controleer jezelf op teken. Desnoods voelen met je handen. Ze zitten met name op warme plekker in oksels en liezen.

Groet,
JP
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

Teken zijn uiterst gevaarlijke beesten, vooral ook omdat de diagnose van lyme niet waterdicht is. Lang niet in alle gevallen is er een rode kring rond de beet te zien. Wel heb ik begrepen dat zolang de teek binnen 24 uur wordt verwijderd de kans op infectie minimaal is.

Groet, Bert
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

1) De Lyme bacterie heeft 20-40 uur nodig om van de maag via de speekselklieren in je lichaam te komen. Hoe eerder de teek eraf (eruit) is hoe minder kans op Lyme.

2) Zet met stift kruizen op de plekken op je lichaam en noteer beten op een kalender. Als je last krijgt van "rare stoornissen" kan je het tijdspad uitzoeken.

3) Bij heel veel mensen begint Lyme met een erythema, een uitdijende rode kring met een wit midden. Als je dat hebt, op naar de huisarts of bevriende dierenarts. Antibiotica.

4) De Lyme bacterie is redelijk nauw verwant aan de syfillis bacterie, de therapie is grofweg hetzelfde, stevige antibiotica kuur.

5) Ikzelf spuit voor bepaalde activiteiten de aan te trekken broek in met permethrine. Gewoon de vlooienspray voor tapijten en hondenmanden. Dat werkt vrij goed, het is een afweermiddel. Bij de betere jachtsportzaak kan je ook geimpregneerde kleding kopen maar die is flink duur. Grote spuitbus permethrine kost een tientje. Honden zet ik ook nog wel eens in de permethrine. Het is een oud middel wat goed verdragen wordt door de meeste mensen en honden.

Lennard
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dat werkt vrij goed, het is een afweermiddel.
Ik wil niet spijkers op laag waten zoeken, maar hoe weet je dat? lastig na te gaan lijkt me.
JP
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

1) Het lijkt te werken, op geimpregneerde broeken vind ik zelden wat, in tegenstelling tot normale broeken.

2) Er is vrij veel research aan gedaan. Het leger heeft veel getest.

Google: "effectiveness permethrin tick repellent"

Lennard
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Semar, Jelte,Bert en Lennard, alvast bedankt voor jullie tips. Ik ga er werk van maken.
Gister was het weer raak, niet bij mij , maar bij een collega struuner. Samen gingen we langs 3 standen.
Eerst de thuisbijen bekeken in mijn oerwoud. Toen we aan de koffie gingen zat hij zijn broekspijpen te bekijken.
Vier teken kropen omhoog. Hij had zandhappers aan ; de kousen niet over de broekspijpen. Dan vraag je om problemen in de zomer.

Toen op weg naar twee volken in een akkerrand; bij bloeiende Linden op de klei; langs een slingerweg over een oude dijk.
Via een 50 meter lang maaipad langs een sloot bereikten we lopend de volken. Het gras was 25 cm hoog. Blijkbaar nog ondermaats
om gehooid te worden. Ideaal voor muizen en woelratten, dragers van teken. M'n collega liep er twee van op.

In Bad Nieuwe Schans bezochten we een drie dagen durend groot evenement van Duitse en Nederlandse groepen die in weekenden
de cultuur van de Kelten levend houden. Het gras van het terrein was plat gelopen. Toch liep Jan weer drie teken op, waarschijnlijk van
honden die er drie dagen hebben rondgelopen Er liepen 'Kelten' in een soort harembroek, maar het kruis bijna tot op de grond,
de pijpen strak om de enkels. Lijkt me wat tegen teken.

Ik kocht bij een kraampje een flesje tinctuur van Oost-Indische kers. Dat werd aanbevolen om ons immuunsysteem te mobiliseren
tegen infecties zoals ontstekingen door de Borelliaspirochaeten, slangvormige grote bacterieën. Voor de prijs van 2 potten honing
werd ik bemoedigd eigenaar 3 keer 15 druppels per etmaal voor de 3 maaltijden innemen als een teek zich vastgebeten heeft.
Moeten we bijen ook immuunversterkende stoffen toedienen via wintervoer ? Zitten die in honing en stuifmeel en in het eiwit-vetlichaam ?
Zo ja in honing, dan toch maar wat meer op honing laten overwinteren ?

Na zes uur nog een fietstocht gemaakt naar de tweede stand met 3 volken. Weer door hoog gras gelopen over 100 meter.
Weer een teek op Jan. Daarna door Houwingeham gefietst, een dorpje dat in 1509 verzwolgen is door de C en D vloed.
Het is thans en waterrijk natuurgebied van SBB, een drachtparadijs, in gebruik door een beroepsimker, die afgelopen winter en voorjaar
ook een heel flinke bijdrage heeft geleverd aan het nog steeds te hoge sterftecijfer, terwijl hij in zijn lezingen overtuigend methoden
aanprijstt om geen enkel volk te verliezen. Hij noemt Varroa de enige grote boosdoener en bestrijdt daarom het jaar rond, 4 keer.

In de Griekse stand leunend over een zitbank vroeg Jan me naar zijn ontblote rechteronderbeen te kijken
Bij ondergaande zon, geen mens te bekennen, betastte ik het plekje op zijn kuit waar hij jeuk voelde. Ongelooflijk, weer een teek,
maar nu geen loslopende maar een tiende die zich aan het innestelen was. Die haalde ik weg met een tekenpincet.

Wonderwel heb ikzelf gister en vandaag geen teek op me gehad. Dank zij Apiguard in mijn broekzak ? Ik ga door met de proef.
Nogmaals bedankt. Bee-tree

P.s. Op de verpakking van Apiguard staat : Voor de behandeling van varroase als gevolg van Varroa destructor in honingbijen.
Voor diergeneeskundig gebruik. 50 gram gel bevat 25 % Thymol E.P. Gebruik: 2 toepassingen van 1 bakje per volk met een
tussenperiode van 2 weken Wachttermijn Honing: 0 dagen Vergunninghouder Vita(Europe) United Kingdom
Distributeur voor Nederland: Luxan Elst
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Ze zijn er nog. Eergister hadden er twee me beet . Waar ik ze opgelopen heb weet ik niet.
Al anderhalve maand had ik er geen meer opgelopen, ondanks bijna naakt vóór de volken liggend
op een legermatje om ze te observeren in de zon. Was het te droog weer voor ze ? Vanaf zaterdag 7 september j.l.is het vochtig geworden.
Ik had gedacht dat hun voortplantingstijd passé was. Daardoor droeg ik apiguard niet meer bij me.

Wie heeft al eens teken opgestuurd naar het RIVM via tekenradar.nl Wat voor soort antwoord heb je gekregen ? Zj.

P.S. Misschien ken je de afkorting wel. Het is het Rijks Instituut Volksgezondheid en Milieu.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Dus de beste bescherming tegen teken is: altijd zorgen dat je een Jan bij je hebt, ;-)).
gr,
m
Plaats reactie