Ontmantelen bijenvolken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Ontmantelen bijenvolken

Bericht door Dirk C » do 11 jul 2013, 11:15

Dit weekend worden bij ons alle volken opgeruimd :be8:

TABULA RASA
De productievolken worden volledig ontmanteld en we starten onze nieuwe kolonies voor volgend jaar op.
Van 15 volken worden de bijen afgeklopt (in multi - box).
15 starten we er terug op met 2,5kg. bijen en opgewerkte ramen.
Het overschot aan bijen worden in pakjes van 1,6kg. verdeeld en worden op zesramers geplaatst, ook met opgewerkte ramen.
Ze krijgen allen een douche van oxaalzuuroplossing.

De honingramen worden afgenomen en geslingerd (we werken met slechts 1 raammaat).
De andere ramen ondergaan een selectie.
Bruikbaar (nette en mooi uitgebouwde ramen worden opnieuw gebruikt) of niet bruikbaar (donkerdere ramen, oudste ramen zijn 2 jaar of niet mooi uitgebouwde ramen gaan dadelijk de stoomwassmelter in).

De elframers krijgen ongeveer 4 mooie volle stuifmeelramen.
De zesramers krijgen er 2.
Alle volkjes krijgen een jonge leggende moer en kunnen dadelijk aan de slag.
ze worden op 2 andere standen geplaatst. De volken van de andere stand ondergaan dezelfde actie en komen naar mijn thuisstand.

In het oog te houden is de voedselvoorraad. Constant aanprikkelen is aangewezen.
Indien nodig (vorige zomer) voer uithalen om te voorkomen dat er geen ruimte is voor broed.

Werkt prima en volken komen bijna altijd super de winter uit.
Sommigen vinden het een gedoe maar wat is nu 1 weekendje hard werk!

Groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ontmantelen bijenvolken

Bericht door Ewout » do 11 jul 2013, 11:41

Heftige ingreep! Klinkt bijna industrieel, maar misschien hebben de bijen er voordeel van?

3 vragen:
Wat zijn opgewerkte ramen? Is dat kaal met kunstraat?
Standwissel omdat je alle bijen mengt? Waarom niet alle volken houden zoals ze zijn?
Begrijp ik goed dat er geen broed mee gaat? Wat doe je met dit broed?

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Ontmantelen bijenvolken

Bericht door Dirk C » do 11 jul 2013, 12:12

Ewout,

- Opgewerkte ramen - reeds uitgebouwde ramen. Ik hergebruik de mooie broedramen (licht van kleur), ik gebruik ook de ramen van de onderbak, hier heeft de koningin niet kunnen leggen en dit zijn vaak ramen welke voor 70% vol zitten met stuifmeel. Van de elf ramen in de onderbak zitten er gemiddeld zeven vol met stuifmeel. Voor de rest vul ik aan met leeggeslingerde honingramen.

- Al mijn koninginnen van mijn productievolken zijn drie weken geleden op arrest gezet. alle broed is dus uitgelopen en de honingzolders met dit weer volgelopen :D .

- Ik verwissel van stand omdat sommige bijtjes na drie dagen arrest nog niet voldoende gebrainwasht zijn en nog willen terug vliegen naar haar oorspronkelijke plaatst. Ik heb liever voor zover je dat bij de bijen kan alles onder controle.

- De enige volken welke momenteel broed hebben zijn mijn jonge volkjes welke een dikke maand geleden opgezet zijn. Deze zijn op kunstraat gezet (1,8kg. bijen) en hebben nu elf ramen mooi uitgebouwd. Deze volken krijgen nog een 6 weken durende thymolbehandeling.

- In het oog te houden tot er voldoende uitlopend broed is zijn doppen. Deze nieuw samengestelde volken durven nogal eens doppen trekken en dan het moertje afmaken. Ik verwijder deze doppen en als er voldoende uitlopend broed is stoppen ze daar mee.

Groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ontmantelen bijenvolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 11 jul 2013, 12:52

- De enige volken welke momenteel broed hebben zijn mijn jonge volkjes welke een dikke maand geleden opgezet zijn. Deze zijn op kunstraat gezet (1,8kg. bijen) en hebben nu elf ramen mooi uitgebouwd. Deze volken krijgen nog een 6 weken durende thymolbehandeling.
Leuk om te lezen.
Heb je die jonge volken ook bestreden? Indien ja, is het dan nodig om nu ook nog eens een 6 weken durende thymol behandeling te geven?

Ik heb veel jonge volken opgezet. De meeste waren broedloos en heb ik met oxaalzuur bestreden. Bij de meesten heb ik het ook gecombineerd met al het eerste gesloten broed afgepakken. Soms wel 4 of 5 ramen. Dat is een buitengewone effectieve manier. Indien ze heel sterk zijn gemaakt (= ca. 10 ramen bijen) dan zijn ze hier zo bovenop. Ik heb nu een aantal van ditsoort jonge volken die draaien mee in de lindeoogst en vullen een honingkamer. Maar ik had er ook drie ramertjes bij waarbij ik het eerste gesloten broed heb afgepakt. Die zet je dan wel flink terug in de tijd. maar die komen nu ook.
Ik heb het idee dat hier bijna geen mijten inzit en ik ben van plan om deze pas in de winter weer te bestrijden.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ontmantelen bijenvolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 11 jul 2013, 12:56

Dit weekend worden bij ons alle volken opgeruimd.


Dirk,

is dit niet wat vroeg?? Ik heb hier nl allemaal nog dracht!
Ik zou de methode nog minstens twee weken later uitvoeren.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Ontmantelen bijenvolken

Bericht door Dirk C » do 11 jul 2013, 14:28

Bij mij altijd het eerste weekend na onze Vlaamse feestdag (vandaag dus :dance: ).
Om twee redenen:
1. Mijn bijen hebben twee weken meer tijd om uit te groeien tot "dikke volken".
2. Mijn verlof is begonnen, dan reserveer ik vooraleer ik op vakantie vertrek enkele dagen om aan de bijen te werken. Kwestie van met een gerust gemoed op vakantie te vertrekken.

Wat betreft de varroa- behandeling.
Bij kunstzwermen welke zeer vroeg gemaakt werden en nu ruim zes ramen broed hebben is er meestal een vrij ernstige herbesmetting.
Vorig jaar was het zeker nodig. Misschien is het dit jaar minder nodig maar baat het niet, schaden doet die thymol ook niet echt.
Hoewel ze er niet wild van zijn hoor :o .

Nadeel van deze methode van imkeren is dat je steeds teveel aan bijen hebt :lol:
Kan je natuurlijk wel eens anderen uit de nood helpen.

Voordeel van de vroege kunstzwermen:
- Ze bouwen als gek, je kan ze dus perfect op waswafels zetten.
- Er is stuifmeelaanbod in overvloed.
- Je kan ze op elke raammaat of kasttype overzetten.
- Je maakt ze zo sterk als je zelf wil en kan ze samenstellen naar wens. Je maakt zoveel volken als je zelf wil.

groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ontmantelen bijenvolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 11 jul 2013, 15:26

Mijn verlof is begonnen, dan reserveer ik vooraleer ik op vakantie vertrek enkele dagen om aan de bijen te werken. Kwestie van met een gerust gemoed op vakantie te vertrekken.
Heel belangrijk!!

Toch heb ik het idee als je vroeg afleggers maakt (broedloos) en behandelt met een oxaalzuurduochge en deze geisoleerd plaatst op een stand met alleen maar behandelde bijen de herbesmetting verwaarloosbaar is. Maar je moet dan wel consequent zijn en geen enkel ander volk daarbij plaatsen.

Ik ga zoiets dergelijks toepassen voor mijn vakantie 20 juli en nog bij enkele volken erna.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Ontmantelen bijenvolken

Bericht door Dirk C » do 11 jul 2013, 15:47

JP - dat zou een ideale situatie zijn.
Maar, je kan dan zelf wel zorgen dat al jou bijen behandeld zijn maar helaas zal je in jou gebied niet de enige imker zijn.
Zelf had ik een aantal jaar geleden iemand die "natuurlijk" wou imkeren in mijn buurt.
Gevolg: meer varroa in de kast dan bijen :shock: . Lekker roven dat zwakke volk denken mijn bijen dan, met alle gevolgen van dien.
Ik kan je verzekeren, dat wil je geen 3 jaar na mekaar meemaken :evil: .
Gelukkig lost zulk een probleem zich vanzelf op na een paar jaar. Als zo iemand dan aan jou een bijenvolk komt vragen omdat hij niet snapt hoe het kan dat zijn bijen dood zijn gegaan....... zucht.

Enfin, als je een stand hebt waar in een straal van 3Km geen bijenvolk te bespeuren is kom je al aardig in de buurt denk ik.

Ik wil ook niet zeggen dat mijn manier van werken de beste is, maar het is een manier waar ik mij goed bij voel (en ik hoop mijn bijtjes ook).
Elk jaar nieuwe moertjes en geen ramen ouder dan 2 jaar. Een hoop reservevolkjes als bijproduct :whistle: .

groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ontmantelen bijenvolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 11 jul 2013, 16:49

Dirk,

ik zal het dan maar zeggen: jouw manier is een van de betere, zo niet de beste.
Het voordeel van het arrest zetten (ivm methode Buechler) is dat je niet hoeft te slepen met broed. Maar dit zijn in zekere zin nuanceverschillen. Bij Buechler behoud je het broed en dus de bijen, wat natuurlkijk ook weer een voordeel is. Overigens maar je de volken waarin je het broed overhangt later weer broedloos, dussss

Zelf heb ik jarenlang ook niet bestreden (zat wel altijd geisoleerd met mijn standen) en ik hoop maar dat ik weinig imkers heb herbesmet. Ik ben tot het inzicht gekomen dat bestrijden nou eenmaal noodzakelijk is.

Ik heb 2 standen mijtenarm. Was wel even wennen, want het vraagt een andere denkwijze en vooral consequent zijn. Nu mijn volgende standen nog. Er zitten wel een aantal andere imkers in de buurt, maar minstens op 2 km afstand.

Gr.
JP

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontmantelen bijenvolken

Bericht door Dar-Bert » do 11 jul 2013, 16:54

Iedere imker zo zijn of haar eigen methodes. Dit lijkt sterk op de "Celler rotatiemethode". OP youtube valt er een lange docu over te vinden.
Zelf zie ik niet precies waarom het ontmantelen van volken nou helemaal nodig is, al geloof ik best dat varroa niet echt van jouw bedrijfsmethode houdt, Dirk!

Zelf houd ik liever een volk zoveel mogelijk in stand tenzij de bijtjes zwermen of zwermplannen hebben.

Dirk, hoezo niet gewoon bijvoorbeeld mierenzuur in de zomer en oxaalzuur in de winter? Vind je dat niet goed genoeg?

Groet, Bert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten