nieuwe moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

nieuwe moer

Bericht door imker Marinus » za 20 jul 2013, 18:19

Beste Imkers,

Ik ben dit jaar begonnen met het houden van bijen en ben bezig met de beginnerscursus. Toch is het op eigen benen staan nog wel lastig. Ik heb dit jaar een volkje gekregen, een voorzwerm van begin juni. Het is geen rasvolkje, maar de bijtjes zijn niet agressief (al vliegt er wel eens en op me af als ik een raam optil). Zover ik het kan beoordelen doet het koninginnetje het goed, er is veel broed, het volk is groter dan toen ik het kreeg. Ook zie ik in de ramen nectar glinsteren, er is echter niets verzegeld. Het volkje staat nu op 2 broedkamers met in elke broedkamer een sluitraam, ook zit er in elke kamer nog een raam (aan de andere kant) dat ze niet uitbouwen.

Dat is vraag 1. Kunnen ze ertoe aangezet worden ook die raampjes uit te bouwen? Kan ik de sluitramen vervangen door raampjes die ze nog kunnen uitbouwen of hoef ik hier niet naar te streven?

Verder wil ik graag werken met buckfast-bijtjes. Voornamelijk vanwege het zwermen, die neiging heeft buckfast minder. Mijn vraag is: Kan in zo'n volkje van onbekende komaf (ze zijn in ieder geval niet zo zwart, meer bruingeel) een buckfast-koningin ingevoerd worden? Wanneer kan ik dat het beste doen? En hoe pak ik dat aan?

Mijn derde vraag heeft betrekking op de plek waar mijn bijen staan. Mijn bijen staan vlakbij (op zo'n 50 meter) van flink wat heide (bij elkaar ruim 2 voetbalvelden). Die heide moet nog in bloei komen. Maar nu lees ik op het forum dat het laten vliegen van je bijen op heide toch een aparte benadering vraagt. Waar moet ik op letten? Mijn bijtjes moeten wel, het is hun thuisbasis.

Ik hoor graag van jullie.

Vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door Erik Konijn » za 20 jul 2013, 19:04

Hallo martinus,
Kijk eens op http://buckfastimker.wordpress.com/
http://home.kpn.nl/buckfast/
Informeer anders even bij hun.
Gr erik

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door dineke » za 20 jul 2013, 19:15

Hoi Marinus,

Een kunstraat-raampje dat je midden in het broednest hangt, zal snel worden uitgebouwd. Meestal is dat nogal ongunstig voor de bijen (i v m warmhouden broednest), maar nu met deze tropische dagen kan het denk ik wel.
Een wat minder 'agressieve' methode is: het kunstraat-raam pal tegen het broednest aanhangen. Dat wordt dan ook redelijk snel uitgebouwd. In de buitenste ramen zal meestal alleen voer worden opgeslagen. Als er tussen het kunstraat-raam en het broednest nog een voerraam zit, bouwen de bijen dat niet zo snel uit.
Maar: je hoeft je er niet persé druk over te maken. Er zijn veel imkers die met 8-raams kasten werken, dat gaat blijkbaar ook goed.

Groetjes, Dineke (2e jaars beginner).

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door rostohar » za 20 jul 2013, 21:31

Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door imker Marinus » za 20 jul 2013, 21:52

Ha Henk,

Jouw manier kan natuurlijk ook. Moet dat raampje dan ook in het midden van de broedkamer, net zoals bij de methode die Dineke voorstelt? Het raampje kan in de methode die je voorstelt in ieder geval niet het eerste of laatste raampje zijn.

Is er nog iets waar ik op moet letten i.v.m. de heide?

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door rostohar » za 20 jul 2013, 22:18

Gewoon in het midden plaatsen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door rostohar » za 20 jul 2013, 22:35

Normaal gesproken begint de heidedracht zo rond 10 augustus. Als je nu nog een volk voor de heide moet opbouwen ben je te laat. Tijdens de heidedracht wordt het broednest kleiner en slepen ze de broedkamers vol met heidehoning. Dus hier heb je de situatie dat het broednest krimpt in plaats van groter wordt. Dit vereist een andere aanpak dan normaal.
Het hele volk terugdringen op 1 broedkamer, ramen met eitjes en larfjes naar de buitenzijde verplaatsen zodat ze daar geen honing kunnen opslaan. Gesloten broed in het midden. Moerrooster erop en dan een honingkamer met lege ramen met alleen een stukje voorbouw. In verband met de krappe ruimte gaan de bijen raat in de HK bouwen.
Bijen naar de heide brengen. Na een week zit er een honingkoepel boven het broednest en kun je het moerrooster verwijderen.
Als alles goed gaat krijg je een honingbak vol heideraathoning.
Overigens weet ik niet of de heide dit jaar wat gaat geven omdat het al heel lang erg droog is.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door imker Marinus » za 20 jul 2013, 22:58

Ha Henk,

Dank voor de uitleg. Ik wil nog wel zeggen dat ik de bijen niet naar de heide zal brengen, ze staan er al. Het is de plek waar ze het hele jaar staan. Wat kan ik dan nu nog doen om ze er zo goed als mogelijk doorheen te helpen? Ervoor zorgen dat die 4 raampjes van de broedkamers nog uitgebouwd worden hoeft niet wanneer de heide goed bloeit. Zou ik dan nu het volk al moeten terugzetten op 1 broedkamer, moerrooster erop en dan een honingkamer?

Of gokken dat de heide niet zo veel zal leveren en proberen die 4 raampjes van de broedkamer uit te bouwen en inwinteren?

Vriendelijke groet,

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door rostohar » za 20 jul 2013, 23:19

Ik woon zelf aan de rand van de heide en ben dus heideimker tegen wil en dank. Nooit lekker vroeg inwinteren dus. :D
De eitjes die de koningin nu legt zijn pas over 6 weken haalbij en dat is eind augustus.
Gewoon door laten bouwen en kijken hoe het loopt. Als je ze op of rond 10 augustus terugdringt is het vroeg genoeg. Zorg dat je een HK gereed hebt voor raathoning. Geeft de heide niets dan hoef je niets te doen. Zo simpel is het eigenlijk.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door imker Marinus » zo 21 jul 2013, 00:05

Ha Henk,

Bedankt voor je reactie. We zijn dus beiden heide-imker tegen wil en dank :) . Ik denk dat het volk in ieder geval groot genoeg zal zijn, ze hebben nu 16 uitgebouwde ramen en er is veel broed zag ik deze week, al geldt wel dat de bijtjes die de eventuele heide moeten halen al geboren zijn, die nu geboren worden zijn dan nog geen haalbij. Ben benieuwd of het gaat bloeien, de heide. Mijn bijtjes staan in een waterwingebied (duinen onder Den Haag), misschien dat er daardoor toch genoeg vocht is om in bloei te komen. Ik zal dus ook pas na de bloei in kunnen winteren.


Vriendelijke groet,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten