Balsemien: onbekende dracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 22 jul 2013, 15:41

Balsemien. Ik vind het ten eerste een prachtige plant. Een lid (van over de 80) van onze vereniging noemt ze liefkozend Balsemina's en wintert de volken op deze honing in. Nog niet zo lang in ons land, maar zo langzamerhand ondenkbaar langs de grote rivieren en natte zeer voedselrijke (aangeplante) broekbossen en uiterwaarden. Helaas wordt de plant door linkse natuurbeschermers nogal altijd bestempeld als invasief en daardoor ook bestreden (wat mij tamelijk zinloos lijkt). Ik wilde al lang naar de balsemien, maar het kwam er steeds maar niet van. Ik sta er nu met 6 productievolken die flink groot groeien en op de meeste volken staan nu 1.5 honingkamers. Bij sommigen is nog niet alles uitgebouwd en dat mogen ze komende dagen doen. Ik heb er vorige wek dinsdag en afgelopen zaterdag bakken met kunstraat bij gehangen. Ik heb zaterdag gezien dat ze in drie dagen tijd al flink wat honing hadden gehaald. Sommigen een kwart honingkamer vol: het gaat razend snel. Dit komt ook omdat de balsemien weinig last heeft van droogte en dus volop nectar produceert, terwijl andere planten ermee stoppen. Ik verwacht veel van deze dracht . Wie staat nog meer op deze dracht en wat zijn uw ervaringen??

Gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 27 jul 2013, 11:01

Vanmiddag (als het ooit weer droog wordt; het regent hier al de hele ochtend keihard) ga ik naar mijn Balsemienstand. Ik verwacht er veel van!
Het kleurt steeds meer roze en de planten staan er echt adembenemend mooi voor. Al die regen had voor de Balsemien niet gehoeven want ze staan toch al nat. Maar slecht is het ook niet. De bloemen zijn min of afgesloten voor de regen (itt bijv. solidago) dus voor de nectarproductie zal het niet veel uitmaken.

Is er niemand die ook op de balsemien staat?

gr.
JP

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door maartenkleijne » za 27 jul 2013, 16:15

De beroemdste balsemienhoning komt al vele jaren uit de Biesbosch. Sta jij daar ook? Ik weet dat er in België ook prachtige balsemien-populaties zijn.
Hier in het Gooi is er ook balsemien 'op het droge' maar die nectart veel minder: wel veel hommels maar geen bijen.
gr,
m

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Alex Mönch » za 27 jul 2013, 17:56

Heb ze al jaren in mijn tuin staan....ze hebben veel water nodig anders gaan ze zo hangen.
Bijen komen er wit bepoederd uit.
Bij mij zijn ze nog lang niet in bloei.

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door cefas » za 27 jul 2013, 19:02

Bij ons in Arnhem de eerste Balsemienbloemen te zien, inclusief bezoekende bijen. Volop rond onze stal. Vroeger naast Gulden Roede fijne late dracht.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 28 jul 2013, 14:48

Tja gisteren naar de Balsemien geweest.
Het viel me beetje tegen, qua vooruitgang wat de bijen hebben geboekt.

Op een kant van de rivier is de Balsemien helemaal omver gewaaid door de regenbuien en harde wind gisterochtend. Maar dat zal uiteindelijk wel herstellen. Ik zag heel veel hommels erop vliegen en volgens mij ook een enkele bij. In de volken heb ik geen enkele wit bepoederde bij gezien :( . Het was allemaal geel en paars stuifmeel.

Verder had ik vorige week enkele broednesten uit elkaar getrokken en verdeeld over twee broedkamers. Er was wel wat uitgebouwd maar mijn inziens veel te weinig. Balen horen. Hopelijk is dat over een paar dagen toch echt uitgebouwd en belegd. De bijen vlogen wel redelijk.

Dan was ik een nog een speciale F1 K. kwijt, die enorm goed had gepresteerd dit jaar. Het volk had 4 doppen aangezet midden op de raat (absoluut geen zwermcellen). De K. is waarschijnlijk omgekomen (door mijn schuld?). Deze moer zat in een kempische kast waar metalen raamhoudertjes onder in kamers zitten. Wellicht is de moer tussen een raam en de metalen houder gekomen, alhoewel ik enorm voorzichtig ben bij terugplaatsen. Balen dus. De productie van dit volk is voledig om zeep. Of ze is omgekomen tijdens het reizen.

Wordt vervolgd.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 28 jul 2013, 15:21

Balsemien aan beide randen:




Omgewaaid:



JP

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door JackC » ma 29 jul 2013, 20:07

Mijn bijen staan al enkele jaren in de reuzenbalsemien, de bloei is al een dag of tien begonnen maar ook ik heb er nog geen bij op gezien, wel volop hommels. Ook vorig jaar was dat zo. Toen heb ik eind augustus nog honing geoogst en ben toen begonnen met varroa bestrijding (thymovar) en inwinteren. Gevolg: broedkamers vol wintervoer en/of balsemien honing in het voorjaar maar in veel kasten geen bijen, waarschijnlijk was er onvoldoende ruimte voor broed voor de winterbijen...
Dit jaar ga ik voorzichtiger voeren, de bijen blijven tot ver in oktober balsemiennectar halen bij goed weer en de wilde wingerd komt er ook nog aan!

groet,
Jack

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Primus » ma 29 jul 2013, 22:48

Ik heb zo een heel veld met Phacelia staan waar geen bij op te zien is, wel veel hommels en motten.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 29 jul 2013, 22:53

Dag Jack,

hoe kan dat nou??

Misschien dat de Balsemien toch niet zo aantrekkelijk is dan we denken. Ik heb in het verleden wel bijen erop zien vliegen en ook massaal. Maar mss dat ze er pas later op vliegen als de andere dracht niet zo goed meer is of wegvalt.

Maar de eerste jaren vlogen ze wel goed op de Balsemien dan?

Wordt vervolgd.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten