Een volkje met raszuivere koningin. Actueel op 2 rompen. Onderste met 5 ramen broed, waarvan 4 nog volledig gesloten. Daarboven 1 raampje broed, rest allemaal voedsel en grotendeels al verzegeld.
Nu wil ik alles klaarmaken voor de winter en wil ik naar 3 roampjes. Deze staat klaar met 6 raampjes kunstraat.
Vraag is, waar zet ik deze? Ik ben ook al begonnen met wat extra voeding (1:1) via de voederbak bovenaan.
Graag wat tips van collega's die ook via miniplus de winter door gaan.
Luc
Miniplus - klaarmaken voor winter
Moderator: Hans van der Post.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Miniplus - klaarmaken voor winter
Ik zou deze boven op zetten en voerramen uit de twee onderste bakjes in het bovenste bakje stoppen en op de plek waar deze vandaan komen een kunstraatje stoppen.
Groeten,
Tieme
Groeten,
Tieme
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hey Tieme....
Gezien in de huidige bovenste bak op een na voedsel zit, plaats je dus de nieuwe romp bijna volledig in het midden ? Of zie ik dat verkeerd'
Luc
Gezien in de huidige bovenste bak op een na voedsel zit, plaats je dus de nieuwe romp bijna volledig in het midden ? Of zie ik dat verkeerd'
Luc
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Ik zou de bovenste romp laten zitten zoals die zit en de nieuwe met kunstraat onderop zetten met 2 raampjes broed in het midden..middelste romp 2 raaampjes kunstraat aan de zijkanten hangen......kleine hoeveelheden voeren,zodat ze wel bouwen ,maar de koningin ook nog ruimte houdt om te leggen.....als alles is uitgebouwd,kun je wat meer gaan voeren als je dat wilt.
Reden van deze opbouw....de bovenste is al aardig klaar voor de winter.....de romp met gesloten broed,loopt waarschijnlijk vrij snel uit,hier kan de koningin nog weer in leggen,terwijl de rest alvast wordt uitgebouwd.....nadat alles is uitgebouwd,kun je door wat meer te voeren de koningin naar beneden dwingen,waarna de tweede bak gevuld kan worden door de bijen ,met suiker voor de winter.
Reden van deze opbouw....de bovenste is al aardig klaar voor de winter.....de romp met gesloten broed,loopt waarschijnlijk vrij snel uit,hier kan de koningin nog weer in leggen,terwijl de rest alvast wordt uitgebouwd.....nadat alles is uitgebouwd,kun je door wat meer te voeren de koningin naar beneden dwingen,waarna de tweede bak gevuld kan worden door de bijen ,met suiker voor de winter.