Ik heb een vraag, ik heb dit jaar vegers gemaakt, dat is me erg goed bevallen.
Volgend jaar wil ik dat weer gaan doen. Alleen heb ik moeite met het dood knijpen van de koninginnen na 13 dagen. Ook alle koninginnen in laten lopen en dan laten vechten staat me tegen, de vragen zijn,
1. Kan ik de koningin van het betere volk invoeren bij een andere kast, door alle koninginnen te verwijderen.
2. Wat kan ik met de koninginnen doen die ik niet dood wil maken, kan ik die laten leven, zo ja hoe, doe ik die in een drie ramer met werkbijen en bijvoeren? en zo reserve koninginnen paraat houden?
Mvrgr
Koningin invoeren
Moderator: Hans van der Post.
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: Koningin invoeren
Punt 2:
Als je een onbevruchte koningin met wat bijen (liefst honingkamerbijen of misschien nog beter broedverzorgende bijen)
en voer in een bakje doet en ze een dag of drie opsluit dan kan je een leggende koningin in dat bakje krijgen.
Bakje kan je zo mooi maken als je voor de bijen wilt.
mooi aantal is meende ik 2000 bijen ong. een kwart liter dat moet genoeg zijn een broednestje aan de praat te krijgen.
meer bijen kan ook dan gaat de groei van zo'n volkje veel sneller.
Na 3 dagen zet je het bakje of 3 ramer open en dan bij mooi weer dag of 2 daarna gaat ze op bruidsvlucht en na 12 dagen moet ze eigenlijk eitjes leggen. Ik zou het maar doen! zo vergroot je de kans op een goede moer en verwed je niet een heel volk op 1 koningin.
Het is nu wel wat laat in het bijenjaar om dit te ondernemen natuurlijk.
Als je een onbevruchte koningin met wat bijen (liefst honingkamerbijen of misschien nog beter broedverzorgende bijen)
en voer in een bakje doet en ze een dag of drie opsluit dan kan je een leggende koningin in dat bakje krijgen.
Bakje kan je zo mooi maken als je voor de bijen wilt.
mooi aantal is meende ik 2000 bijen ong. een kwart liter dat moet genoeg zijn een broednestje aan de praat te krijgen.
meer bijen kan ook dan gaat de groei van zo'n volkje veel sneller.
Na 3 dagen zet je het bakje of 3 ramer open en dan bij mooi weer dag of 2 daarna gaat ze op bruidsvlucht en na 12 dagen moet ze eigenlijk eitjes leggen. Ik zou het maar doen! zo vergroot je de kans op een goede moer en verwed je niet een heel volk op 1 koningin.
Het is nu wel wat laat in het bijenjaar om dit te ondernemen natuurlijk.