Mierenzuur en koninginnen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Mierenzuur en koninginnen

Bericht door FerryB »

Nou vandaag het Mierenzuur eraf gehaald. Relatief weinig mijten per volk zo'n 25 in 8 dagen. Maar niet relatief ook weinig koninginnen van de 5 volken nu 2 koninginnen weg na de behandeling.
En daar baal ik ontzettend van.
Alles volgens de regels gedaan meer dan 10 cm van het broed de Liebig verdampers neergezet precies 200 ml. En het waren grote volken op twee broedbakken.
Dus heel fijn dat de mijten weg zijn maar helemaal niet zo fijn dat de moeren ook weg zijn. Heel lelijk woord lkjlkjlkjlkjlkj.

En dan ook nog vandaag 1moer weg/verdwenen uit een Kieler en een Apidea met leggende moer helemaal leeg.
En als klap op de vuurpijl vanmiddag 1 moer ontsnapt uit het klemmetje en niet meer terug gevonden dat zijn dus 5 moeren op 1 dag oo wat baal ik zeg.
Waarvan 3 P moeren en twee F1 s

Wat een K................ dag.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik ben gisteren maar liefst 6 K. kwijtgeraakt, maar daarvoor heb ik wel geld gebeurd... :P . Flauw he.

Maar soms zit het tegen....ik voel met je mee!!! Het is echt vervelend om K. op deze manier kwijt te raken en helemaal als het P moeren betreft waar je zoveel energie in had gestoken en al gehele teeltprogramma's mee had uitgestippeld voor volgend jaar. Allerminst fijn!
Het hoort er wel bij en het overkomt de meeste gevorderde imkers (ook zeggen ze van niet).
Ik ben dit jaar ook enkele K. kwijt geraakt door stommiteiten, maart ook door zaken buiten mijn schuld.
De volgende keer ga je de risico's nog meer verkleinen.

Ik heb de bijen voor mijn KI moer bijv. behandeld met oxaalzuur (voordat ik haar invoerde) en die ga ik nu niet weer behandelen (wel in de winter) en zeker niet met mierenzuur.
Ik moet ook nog een aantal volken met mierenzuur behandelen. Had al gemoeten! Ik zal dat dit weekend doen. Na dit verhaal te lezen wacht ik wel met het verwisselen van de K. bij deze volken tot na de mierenzuur behandeling. In principe kunnen die nog wel een maand in de kielers doorbrengen.
JP
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Als ik het zo lees,ben ik blij dat ik er voor gekozen heb om dit jaar enkel HiveClean te gebruiken.
Ik heb nog één behandeling voor de boeg.Op de twee eerdere hebben de bijen zelf, niet of weinig gereageerd.
Maar kruipers voor de kast(zoals voorgaande jaren)ben ik nog niet tegengekomen,ook geen noemenswaardige sterfte van bijen of moeren.
Petro
FerryB
Contacteer:

Bericht door FerryB »

petro schreef:Als ik het zo lees,ben ik blij dat ik er voor gekozen heb om dit jaar enkel HiveClean te gebruiken.
Ik heb nog één behandeling voor de boeg.Op de twee eerdere hebben de bijen zelf, niet of weinig gereageerd.
Maar kruipers voor de kast(zoals voorgaande jaren)ben ik nog niet tegengekomen,ook geen noemenswaardige sterfte van bijen of moeren.
Petro
Petro het ergste is nog dat ik het hele jaar heb behandeld met HiveClean maar vond dat ook nog Mierenzuur moest en inderdaad er vielen nog wel mijten zo'n 25 per kast.
Maar of dat het waard is???????????
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

En als klap op de vuurpijl vanmiddag 1 moer ontsnapt uit het klemmetje en niet meer terug gevonden dat zijn dus 5 moeren op 1 dag oo wat baal ik zeg.
Tja ik weet niet precies wat een klemmetje is (is dat zo'n ding om een moer van de raten te pakken?).
Ik heb dit jaar dat een paar keer gehad (3 keer) dat moeren mij bij het merken ontsnappen. Ik doe dat steeds in open veld, wat ik niet moet doen.
Het gaat steeds om onaangepaarde moeren die mij tussen de vingers ontglippen.
Van de week had ik het bij mij achter in de tuin. Ik sluit dan alles snel en de moeren vliegen dan wel terug. Na 15 min. was ze weer binnen.
Maar woensdag had ik het met een moer die nog niet buiten was geweest en zo op de vleugels ging!! Die moer had ik op de dag van haar geboorte al in een kooitje gedaan. Ik had stampvoetend het nakijken. Uit pure wanhoop haalde ik de dekplank van het kastje en woops als een wonder landde zij op de toplatten en dook zo tussen de raten. Ik heb het kastje snel gesloten en we ik merk die moer wel eens als ze aangepaard is.
JP
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

FerryB schreef:Nou vandaag het Mierenzuur eraf gehaald. Relatief weinig mijten per volk zo'n 25 in 8 dagen. Maar niet relatief ook weinig koninginnen van de 5 volken nu 2 koninginnen weg na de behandeling.
En daar baal ik ontzettend van.
Alles volgens de regels gedaan meer dan 10 cm van het broed de Liebig verdampers neergezet precies 200 ml. En het waren grote volken op twee broedbakken.
Dus heel fijn dat de mijten weg zijn maar helemaal niet zo fijn dat de moeren ook weg zijn. Heel lelijk woord lkjlkjlkjlkjlkj.

En dan ook nog vandaag 1moer weg/verdwenen uit een Kieler en een Apidea met leggende moer helemaal leeg.
Waarvan 3 P moeren en twee F1 s

Wat een K................ dag.
Hogere temperaturen en dan met die "kl**te" liebig dispensers.

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ig#p151602
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Klote is met maar met 1 o :D
JP
Ewout
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Ik begrijp echt niet waarom bijen@wur schrijft:
Mierenzuur kan bijensterfte veroorzaken bij foutief gebruik. Een reguliere behandeling veroorzaakt lichte bijen- en broedsterfte, maar deze is te verwaarlozen. Bij de Liebig-verdamper moet de afstand tussen verdamper en broed minimaal 10 cm zijn. Er zijn geen aanwijzingen dat koninginnen schade ondervinden van een mierenzuurbehandeling.
Terwijl er (óók door onderzoeksinstellingen, zie link van Kroese naar het andere topic) meerdere malen is vastgesteld dat er bij mierenzuur met koninginnensterfte rekening moet worden gehouden. Ik neem aan dat die onderzoeksinstellingen de verdampers correct gebruiken. Bovendien, als het zou komen door foutief gebruik, kun je je ook afvragen of dat geen ontwerpfout is omdat het vaak voorkomt.

In de catalogus van het Bijenhuis staat de Liebig verdamper 'als beste getest'. Ik vroeg waar ik die testresultaten kon bekijken (immers, 'beste' is altijd relatief aan factoren en weegfactors). Antwoord als volgt:
Wij hebben geen specifieke testrapporten van de Liebig verdampers, maar deze verdampers worden door de Duitse onderzoeksinstituten aanbevolen (natuurlijk door Liebig zelf, maar ook door bijv. Pia Aumeijer).
Zelf heb ik ook de meest gebruikte verdampers getest (Nassenheider, Apidea, univereel en de Liebig) in onze imkerij met 100 volken. Deze Liebig verdampers werken in praktijk het beste!
Tsja...

Op dit forum wordt door een aantal mensen heel positief over de Nassenheider Pro geschreven, die wil ik graag proberen. Maar volgend jaar gaan we dat beperken tot de moerloze periode (bij Büchler op de broedaflegger).
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Mss is hiernog wel van belang: de status van die Koninginnen. Waren die net ingevoerd? Of zaten ze al ruim in de bijen. Wat was het ras? Buckfast? Deze zijn gevoeliger voor inballingen/verstoringen.
JP
FerryB
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Mss is hiernog wel van belang: de status van die Koninginnen. Waren die net ingevoerd? Of zaten ze al ruim in de bijen. Wat was het ras? Buckfast? Deze zijn gevoeliger voor inballingen/verstoringen.
Het waren goed leggende moeren die al in juni waren ingevoerd het zijn grote volken met veel bijen, sterker nog mijn kweekmoer is verdwenen.
Precies de geselecteerde koningin uit 2011 en die had ik graag nog 1 jaar in een zesramer willen houden maar helaas.
En inderdaad Buckfast maar van inballing was geen sprake hoor ze zijn gewoon helemaal weg.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Plaats reactie