Inwinteren en laatste mierenzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Inwinteren en laatste mierenzuurbehandeling

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Door de late (mogelijke) heidedracht kom ik een beetje in de knoop met de tijd. Ik heb al 1 mierenzuurbehandeling gedaan, begin augustus na de zomerdracht. Hierbij had ik een fikse mijtenval. Nu moet ik dus nog een tweede behandeling doen en in gaan winteren. Wat kan ik nou het beste als eerste gaan doen: suikerwater voeren of de mierenzuurbehandeling? Het wordt allemaal een krap natuurlijk als ik voor 1 oktober klaar zou willen zijn, zoals aangeraden wordt.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Re: Inwinteren en laatste mierenzuurbehandeling

Was het echt zo'n domme vraag...?
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

IK zelf heb mierenzuur gebruikt met een bierviltje op de varoa plank. Ik heb wel tussendoor gevoerd en ze haalde hem elke keer goed leeg. ( suikersiroop trimo bee gegeven) Mocht je mijt bestrijding niet goed uitvallen kan je nog altijd oxaal druppelen in dec/jan.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Ah, dan kan het dus tegelijkertijd?
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Erik Konijn schreef:Mocht je mijt bestrijding niet goed uitvallen kan je nog altijd oxaal druppelen in dec/jan.
Dr. Gerhard Liebig zegt (in Wie man Volkerverlüste vermeidet):
Im Spätherbst oder Frühwinter steht die „Restentmilbung“ an. Sie wird mit Oxalsäure durchge- führt, wenn die Völker brutfrei sind (drei Wochen nach einer Frostperiode) und wenn die Völ- ker eine eng sitzende Winter- traube gebildet haben. Diese Restentmilbung hat das Ziel, den Varroabefall auf möglichst nahe Null zu drücken, damit im nächsten Jahr vor August keine Probleme auftreten. Sie dient nicht dazu, die Völker zu retten.
Met andere woorden: oxaalzuur druppelen is geen alternatief voor de mierenzuur behandeling om je volken de winter door te helpen, enkel om je een schonere start te geven in het voorjaar.
renske
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door renske »

Je kan toch eerst voeren, als je rustig aan doet anderhalve week. En dan 4 dagen bestrijden, dan red je het makkelijk voor 1 oktober. Het kan ook tegelijk, eerst de verdamper erop en dan een voerbak. Het duurt misschien een dagje, maar ze komen er wel opaf. Vorig jaar heb ik het zo gedaan.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Ik heb het een keer geprobeerd met de Liebich dispenser en daarboven de voerbak. Toen namen ze geen voer op. Ze komen bij mij niet boven de dispenser zo lijkt het. Ik ben nu aan het voeren gegaan, eventueel doe ik mierenzuur met een bierviltje.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Gisteren begonnen met de oktober mierenzuurbehandeling met Nassenheider Pro's - een winterbehandeling met oxaalzuur zou dan niet nodig zijn.
De lonten een maatje kleiner genomen en/of bijgeknipt ivm een te hoge mz doorloopsnelheid met de laatste serie Nassenheider Pro's..
Zie ook topic: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=27881

De concentratie mz wegens de hoge buitentemperatuur afgemeten op ± 75-80% en wellicht wat extra ventilatie a.s. dinsdag..
Bij 1 volkje waren na ruim een halve dag al vijftig mijten gevallen - die nemen ze iig niet mee de winter in :be9:
Plaats reactie