Inwinteren toplattenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Inwinteren toplattenkast

Bericht door cefas » ma 30 sep 2013, 10:35

Het moment waarop alle kasten voor dit jaar voor het laatst opengaan nadert rap. Mijn spaarkasten zijn al helemaal dichtgekit en volgevoerd. De bijen voeren zelf nog steeds vele kleuren stuifmeel aan. Voor het eerst ga ik een toplattenkast de winter door loodsen en dus kan ik wel wat tips gebruiken.
Het volk zit in het midden van de kast. Aan een kant had ik een voerbakje in de kast staan en dus kan ik het tussen schot flink in de richting van het volk verplaatsen. Aan de andere kant zijn er wat raten bij een verhuizing losgeraakt en gevallen. Het volk heeft erboven nieuwe raten aan de latten gebouwd en met broed en voer gevuld. Daar kan ik niet zo maar schuiven met het tussenschot. Het gaas onderin wilde ik niet afsluiten; dat doe ik met mijn spaarkasten ook niet in de winter. Maar moet ik de ruimtes aan de buitenkanten van de tussenschotten opvullen met iets? Oude dekens? Stro?
Zal ik bovenop de latten ook iets leggen? Piepschuim? Oud schuimrubber van een kindermatrasje?
Hartelijk dank!
Cefas

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Bart de Coo » ma 30 sep 2013, 10:56

Goeie vragen. Ik winter vier lattenkasten in. Drie daarvan zijn voorzien van een geïsoleerd deksel, eentje niet. Uit de zeer bescheiden lattenliteratuur begrijp ik dat geïsoleerde deksel niet nodig zijn, ook niet in koude klimaten. Ik blijf het link vinden en ik heb het dus nog niet uitgeprobeerd. In de VS worden deze kasten ingewinterd met een golfplaat op de latten, steen erop of een touwtje eromheen tegen de wind, klaar. Maar ja, ik moet gewoon weten of het kan of niet en dus heb ik mij voorgenomen om die kast zonder deksel niet van isolatie te voorzien. God zegene de greep! De Amerikanen zeggen dat het prima lukt.

Het is niet zo nodig in elk geval om de ruimte te gaan beperken. Ik heb de sluitplank helemaal achteraan zitten en de lege ruimte vul ik op met latten. Dat gaat prima. Dat weet ik dan weer wel uit ervaring. Op die manier kan de condens makkelijk weg bovendien. De Amerikanen zeggen verder dat je bij royale hoeveelheden condens een latje aan het uiteinde van de kast een beetje omhoog kunt werken, zodat de nattigheid weg kan.

Mijn voorstel. Isoleer de kast aan de bovenkant, door er wat isolerend materiaal op te leggen, piepschuim of zo. Dan speel je op safe. Op die manier heb ik nu drie keer gezond en wel lattenvolken de winter door geholpen. Laat mij in het voorjaar verslag uitbrengen van mijn ervaringen met de ongeïsoleerde kast. Dan zien we weer verder.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door cefas » zo 06 okt 2013, 22:05

Ons 'vakantieadres' aan een Veluwse bosrand nu onze bijenstal Angelenstein in Arnhem prachtig verbouwd wordt. In het midden mijn ingepakte toplattenkast. Ik heb de adviezen van Bart gevolgd en heb op de toplatten radiatorisolatiespul geklemd. Het dak is na een paar jaar wat aan het verweren en dus heb ik voor de winter een golfplaat om het dak geklemd.
Tegenover deze plek bloeit een enorm veld gele bloemetjes. Wat plant men na de oogst om de akker op te fleuren? :wink:
Cefas
Bijlagen
WP_000267.jpg

Drosinus
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Drosinus » wo 09 okt 2013, 23:17

Hallo Cefas ,
Ik isoleer mijn tbh's niet extra in de winter maar het kan ook geen kwaad om het wel te doen
Mijn kasten zijn wel gemaakt van 28mm dik hout.

Groet Drosinus

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Bart de Coo » do 10 okt 2013, 10:26

Op de site van de Gelderse Buckfastimker Henk Rostohar heb ik iets aardigs gelezen - ik volg hem op Twitter. Hij beweert dat de condens in een kast die geen geisoleerd deksel heft, tegen de dekplank slaat. Hij zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Zoals gezegd heb ik vier lattenkasten ingewinterd. Drie ervan zijn voorzien van een geisoleerd deksel en eentje niet. Toen ik de kasten het wintervoer gaf, constateerde ik bij het ongeisoleerde volk enorm veel condenswater onderaan de latten; bij de geisoleerde kasten zag ik dat niet. De volgende vraag is of dat kwaad kan of niet en of dat in de loop van de winter zo doorgaat; het volk blijft immers condens produceren. Het water is inmiddels weg trouwens.

Drosinus, wat is jouw ervaring tot nog toe? Wat heb jij precies op je kasten liggen? Heb jij in de winter veel condens onderaan de latten? Winteren ze goed uit?

Bart

Drosinus
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Drosinus » do 10 okt 2013, 13:32

Bart,
Ik heb nagenoeg geen last van condens
Ik denk dat ventilatie belangrijker is dan isolatie dit is een ervaring uit mijn vakgebied ik ben namelijk koeltechnieker
Ik gebruik dikke toplatten 2,8cm waar ik wel een schuine kant een soort driehoek aan heb gezaagd
Boven de latten zit een puntdak met ventilatie
De onderkant van de kast is open(varroagaas) deze laat ik open tot het gaat vriezen
Af en toe schuif ik er een plank onder om mijten te tellen.
Ik heb door kou of condens nog geen problemen gehad met uitwinteren

Gr Drosinus

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door bee-tree » wo 06 nov 2013, 09:43

Drosinus, je vierde zin luidt: Boven de latten zit een puntdak met ventilatie.
Mijn vraag: Zit het ventilatierooster in de nok of iets lager zoals dat bij veel daken van bijenkasten
het geval is. Een belangrijker vraag is : Welke omvang of oppervlak heeft jouw ventilatie-opening ?
De derde vraag: Zit aan beide korte zijden van het puntdak eenzelfde ventilatei-rooster ?
Vierde vraag: Als jij zowel aan de voorkant als aan de achterkant ventilatie-openingen hebt,
laat je beide in de winter open staan of laat je alleen de voorste open in geval die aan de Zuidkant zit
en de ander aan de Noordkant ? Deze laatste vraag is voor kasten die niet onder dak staan.


P.S. Ik stel deze vragen omdat ik de ronde ventilatie-gaten in mijn daken aan de kleine kant vind.
Die zijn hooguit 2 cm in doorsnede. Ik constateer vaak vochtige plekken in het hout van de daken.
Nota bene: het gaat bij mij niet om top-bar-hive kasten; zo ver ben ik nog niet. Zj.

Drosinus
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Drosinus » do 07 nov 2013, 20:27

bee-tree
Ik heb geen gaten in de kopse kanten van het dak, maar het dak heeft rondom 1,5cm ruimte en hangt 1,5 cm in hoogte over de kast heen
Gr Drosinus

Gebruikersavatar
Y&D
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 04 dec 2013, 19:40
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Y&D » wo 04 dec 2013, 19:50

Bij het inwinteren heb ik bij één kast het koninginnenrooster vergeten van tussen de 2 rompen halen.
Kan dit kwaad of kan ik - ondanks de koude temperaturen- de rooster toch nog weghalen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Hans van der Post. » wo 04 dec 2013, 23:21

Ja dit kan wel kwaad.
Kans dat de moer onder het rooster moet bivakeren is groot Dit zal meer in januari liggen.
Als je toch eerdaags oxaalzuur gaat druppelen kun je het rooster weghalen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten