Wasmotten voorkomen door walnoten blad.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Wilfred
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Wasmotten voorkomen door walnoten blad.

Bericht door Wilfred » di 15 okt 2013, 18:55

Begin oktober in Hongarije een beroepsimker bezocht met 800 volken.
Hij slaat zijn geslingerde raten in de bakken op als een schoorsteen met een hoogte van zo'n 10 bakken.
Boven en onder een gaasrooster ter voorkoming van muizen.
Tussen elke bak legt hij verse groene bladeren van de walnotenboom.
Het resultaat was verbluffend van juni tot oktober geen wasmot of wasmotlarven te bekennen en de raten zijn schoon.

Zelf ga ik het zeker proberen het volgende jaar.

Wilfred Muis
http://www.imkerijthaagje.nl
Bijlagen
foto2.JPG
foto1.JPG
foto.JPG

Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: Wasmotten voorkomen door walnoten blad.

Bericht door Erna » di 15 okt 2013, 19:42

Da's straf, bij mij helpt zelf azijnzuur in schalen geplaatst en iedere 3 bakken en ik zit er nog mee :oops:

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wasmotten voorkomen door walnoten blad.

Bericht door Ewout » di 15 okt 2013, 20:08

Laat hij de bakken ook uitlikken, of slaat hij ze nat op?
Wij hebben vorig jaar onze raten nat opgeslagen zonder ijsazijn en geen wasmot gezien.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Wasmotten voorkomen door walnoten blad.

Bericht door alfa vulgaris » di 15 okt 2013, 20:50

Ik laat honingkamers uitlikken op de volken.
Dan sla ik de honingkamers binnen op uitsluitend ramen zonder stuifmeel.
Als er soms een stukje bijenbrood inzit snij ik het er ook wel uit.
Mijn kasten zitten geen spleetjes of gaatjes en ik sluit ze af eventueel met stukje gaas.
Nog nooit een wasmot gezien.

Had een drieramer met 1 schone uitgebouwde raat op zolder staan zat maar een klein gaatje in en daar vond ik na een paar weken een larf en een mot.

Plakband?
Laatst gewijzigd door alfa vulgaris op di 15 okt 2013, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilfred
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Re: Wasmotten voorkomen door walnoten blad.

Bericht door Wilfred » di 15 okt 2013, 20:51

De raten in de bakken worden nat opgeslagen.
Er moet wel gaas boven de stapel bakken en ook aan de onderkant.
Men is daar strafbaar als er bijen de bakken kunnen uitlikken.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wasmotten voorkomen door walnoten blad.

Bericht door Ewout » di 15 okt 2013, 21:09

Is uitlikken op de volken ook strafbaar? Uitlikken in de open lucht zou ik ook nooit doen, das een uitnodiging tot roverij.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wasmotten voorkomen door walnoten blad.

Bericht door bee-tree » do 17 okt 2013, 09:02

Moi lezer, ik wil geen betweter zijn maar wel een kennisvreter. Alvorens ik de lumineuze methode van de
Hongaarse beroepsimker ga toepassen, wil ik nog even wat meer weten, net als Ewout en anderen.
Als ik de foto bekijk dan tel ik stapels van telkens 10 bakken op elkaar. Als die geheel of gedeeltelijk vol honing hebben
gezeten, dan drupt er heel wat restant naar beneden, zeker als de resthoning water aantrekt uit de vochtige
buitenlucht. Hoe vangt hij dat op ? Het zal toch niet op de grond terecht komen.
Wilfred jij noemt het gaas: rooster tegen muizen. Dan zou men kunnen denken aan koninginnerooster.
Maar waarschijnlijk gebruikt de imker gaas met zulke kleine mazen dat er ook geen bijen en muggen en fruitvliegjes
door heen kunnen. Klopt dat ?
Het kastmateriaal ziet er op afstand perfect uit. De imker is waarschijnlijk een goede timmerman. De kastdelen
zijn hermetisch gesloten tegen binnendringers, dus zonder beschadigingen aan onder- en bovenkant. Maak hem een compliment.
Omdat het waarschijnlijk koud weer was op het moment dat de foto gemaakt is, zijn er geen bijen rond de kasten te zien.
Je maakt me niet wijs, dat het er niet gewemeld heeft van bijen; daar hebben die een te 'fijne neus en speurzin' voor.
Wekt het toch niet een beetje de roofdrift op ? Sorry, dat ik anderen een beetje gras voor de voeten wegmaai. Zj.

Wilfred
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Re: Wasmotten voorkomen door walnoten blad.

Bericht door Wilfred » do 17 okt 2013, 20:50

Beste lezers met vragen

De imkers in Hongarije mogen geen raten buiten de kasten laten uitlikken door hun of andere bijen ( is daar strafbaar vanwege het risico op o.a amerikaans vuilbroed)
Vandaar dat er een soort varroa gaas boven en onder de bakken is geplaatst. Het moet dus wel kunnen trekken als een schoorsteen.
Zelf heb ik in Hongarije ook bijen en heb wel is waar de schoorsteenmethode toegepast maar geen gaasrooster eronder geplaatst. Het effect was alle ramen met enig stuifmeel waren in het voorjaar weggevreten door de muizen.
Deze zomer heb ik zowel onder als boven de bakken een koninginnenrooster geplaatst en heb geen last meer van muizen maar toch nog wel van enige wasmot schade. Ik liet toen nog als Nederlander wel de bijen de ramen schoonlikken en deze bijen zijn na twee dagen verdwenen omdat alles schoon gelikt is. De winter ervoor had ik alles ingepakt en ijsazijn boven de bakken laten verdampen. Maar hier was in het voorjaar toch 80% van mijn ratenbestand weggevreten door de wasmotten. (daar de grote versie van de soorten die er zijn)
Dit ondanks de ijsazijn die inmiddels verdampt was en toch blijkbaar niet heeft kunnen voorkomen dat enige eitjes zijn uitgekomen.

Ik was dus blij met dit nieuwe idee en denk dat de bijen die geen toegang tot de geslingerde raten hebben hier vrij snel weer verdwenen zijn.
Mocht er iets uitlekken wat zeer weinig zal zijn bij goed slingeren (acacia slingerd goed uit de raten) dan likken dit ongetwijfeld de bijen op die hier misschien nog net bij kunnen komen en dit zij dan zo.

In ieder geval blijken die walnoten bladeren een goede anti wasmot werking te hebben en ook ik had ze al eens gebruikt om boven in mijn kasten de mieren weg te houden. Dit hielp overigens ook voor een heel groot deel. (mieren met miereneitjes boven op de dekplank, buiten bereik van de bijen)
Volgend jaar kan ik zelf meer vertellen over het effect, maar dit idee zonder chemische middelen wilde ik jullie niet onthouden.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wasmotten voorkomen door walnoten blad.

Bericht door m.kolsters. » wo 23 okt 2013, 19:06

Even over nadenken, als je ramen hebt met alleen honing is alles goed ook al doe je niets. ( blijft de mot plakken)
Maar als er broed heeft ingezeten of stuifmeel en wat nog meer is de was mot niet tegen te houden.
Ook als de ramen te oud zijn moet je ijsazijn gebruiken.
En als je de ramen op hangt en 2 cm ruimte en in daglicht en de bij er niet bij kan heb je ook geen last.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wasmotten voorkomen door walnoten blad.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 11 dec 2016, 11:59

Ik kwam hier nog een oud onderwerp tegen! Leuk om terug te lezen.
Ik vond mogelijkerwijs nog iets waarom de bladeren deze werking kunnen hebben:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Juglon

vr. gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten