Mijn eerste zelf-gemaakte piepschuim kastdeel

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Mijn eerste zelf-gemaakte piepschuim kastdeel

Bericht door Samuel Murray »

Hoy allemaal

Ik wil in 2014 twee hout kasten hebben (een lange kast en een hoge kast), maar ik wil ook kijk of het mogelijk is om bijen in een zelf-gemaakte piepschuim kast te hebben.

Daarom heb ik gister mijn eerste zelf-gemaakte piepschuim kast gemaakt, en vandaag heb ik er wat stenen opgeleggen om te kijk of het ontwerp de gewicht van ander kastdelen zou kunnen dragen. De foto's zijn hier:

Afbeelding

(Op de foto's zie je ook mijn mislukte experiment met varroa gaas. Hennie zei al dat het niet zal lukken, maar zoms moet men gewoon probeer hè. Dus, niet let op die gaasbodem maar op de piepschuim kast.)

En de "ontwerp" is hier:

http://i43.tinypic.com/2nlfepf.png

Ik zag vandaag dat ik de ontwerp niet precies hebben gevolgd (ik ben de binnenste vier piepschuim delen 90 graden moeten draaien), maar het maakt niet echt uit.

Heeft iemand anders hier al zulke zelf-gemaakte styropor kasten gemaken, en zo ja, hebben jullie foto's ervan?

Groetjes
Samuel
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Re: Mijn eerste zelf-gemaakte piepschuim kastdeel

Bericht door p.zwartepoorte »

ik heb er geen ervaring mee ik heb segerberger kasten maar ik heb ergens op dit forum gelezen dat ze dit soort piepschuim aan vreten de bijen dus je zal wel weinig over houden vermoed ik
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Samuel Murray
Contacteer:

p.zwartepoorte schreef:Ik heb ergens op dit forum gelezen dat ze dit soort piepschuim aan vreten de bijen. Dus je zal wel weinig over houden vermoed ik.
Vandaar dat ik de delen waar de bijen wel aan zal komen met plastic folie "inpakken". Op die foto's kan je het zien -- de witte piepschuim heeft een onnatuurlijk glans, en dat is de folie.
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Hallo samuel,
Ik zou de de nagel door de zijkant van het raam schieten dat geeft meer stevigheid aan het raam tijdens het eruit tillen. Is maar een ideetje.
Samuel Murray
Contacteer:

Erik Konijn schreef:Ik zou de de nagel door de zijkant van het raam schieten dat geeft meer stevigheid aan het raam tijdens het eruit tillen.
Bedankt, maar deze ramen zijn zo gekocht bij de locale imkershop.
Stephan
Contacteer:

Bericht door Stephan »

Inderdaad peuzelen de bijen "gewoon" piepschuim op.
Maar zoals er al gezegd was zat er een folie overheen. Dus zal het moeten werken.
Persoonlijk zou ik de binnenkanten voorzien van dunne triplex plaat...deze zijn iets makkelijker schoon te krassen als het folie.

Zet je kasten uiteindelijk niet te laag aan de grond..want muizen kunnen hier natuurlijk makkelijker naar binnen.
Veel suc6

Vriendelijke groet Stephan
HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

Mooi geprobeerd maar gaat niet lukken.
Bijen vreten tempex op.
Kitten ramen vast aan tempex, bij losmaken trek je de tempex kapot.
En de kast is te zwak voor hem te verplaatsen.
Voor tijdelijk een volkje in te doen is hij geschikt, maar dit is geen duurzame oplossing.

groetjes Henk
Samuel Murray
Contacteer:

HeHo schreef:En de kast is te zwak voor hem te verplaatsen.
Klopt -- ik denk dat als je een gehele kast wil verplaatsen, je een stenentiller zal moeten gebruiken. Bij het verlaatsen van één kastdeel zal je je vingers onder de wanden moeten insteken.
Voor tijdelijk een volkje in te doen is hij geschikt, maar dit is geen duurzame oplossing.
Nou, ik denkt dat het me 3 jaar zal nemen om te besluiten of ik echt voor de rest van mijn leven willen imkeren. Bij een imkershop kost een broedraam kastdeel minimaal EUR 30. Als ik dus een kastdeel kan maken van minder dan EUR 10.00 die ieder jaar in zijn geheel vervang moet worden, of EUR 5.00 die al om de zes maanden vervang moet worden, dan is het voor mijn begrippen een duurzame oplossing. :=) Ik denk echter dat je een goed punt beet heeft -- een kast zoals deze is tijdelijk.
Plaats reactie