Er zitten in vier tuintegels voldoende hout voor één bijenkast. Vier tegels = EUR 10. Maar, is het wel slim om een kast van dat soort hout te maken? Ik denk vooral aan de vraag of de behandeld hout mijn honing voor menselijk consumptie ongeschikt zou maken. Maar als je een ander bezwaar weet, laat me a.u.b. weten.

Je moet de tegel natuurlik ontmantelen, en bij drie van de 13 plankjes zijn de nieten niet uit te halen en zijn de plankjes dus bijna niet te gebruiken behalwe voor plaatsen waar geen mens of bij erbij zullen kunnen komen.
Nadeel van de plankjes is dat het veel werk kost om de plankjes voor te bereiden om de kast mee te maken. Voordeel is dat ze allemaal van een voorspelbare, voorgesnede grootte zijn, die met gewoon handgereedschap bewerkt kunnen worden. Nog een voordeel is dat ze zijn behandeld voor buitengebruikt (of is dat een nadeel?). Uit ervaring weet ik dat de plankjes wel degelijk tegen zomer en winter kan. De Gamma zei dat ze in jaren niet meer milieuonvriendelijk houtpreservering gebruiken, en hun tuin- en moestuinmeubels zijn ook van dit soort hout gemaakt.
Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik wel al een kast van dit soort hout hebben gemaakt, als experiment, en ik ben niet ontevreden met de resultaat. Maar ik wil ook jullie mening hierover horen. Ik zou liewer gewoon vuren hout wil gebruiken, maar de tegels zijn een flink stuk goedkoper... én thuis bewerkbaar.
Bedankt
Samuel