Kan ik een bijenkast maken van tuintegel-plankjes?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Kan ik een bijenkast maken van tuintegel-plankjes?

Bericht door Samuel Murray »

Goedenavond allemaal

Er zitten in vier tuintegels voldoende hout voor één bijenkast. Vier tegels = EUR 10. Maar, is het wel slim om een kast van dat soort hout te maken? Ik denk vooral aan de vraag of de behandeld hout mijn honing voor menselijk consumptie ongeschikt zou maken. Maar als je een ander bezwaar weet, laat me a.u.b. weten.

Afbeelding

Je moet de tegel natuurlik ontmantelen, en bij drie van de 13 plankjes zijn de nieten niet uit te halen en zijn de plankjes dus bijna niet te gebruiken behalwe voor plaatsen waar geen mens of bij erbij zullen kunnen komen.

Nadeel van de plankjes is dat het veel werk kost om de plankjes voor te bereiden om de kast mee te maken. Voordeel is dat ze allemaal van een voorspelbare, voorgesnede grootte zijn, die met gewoon handgereedschap bewerkt kunnen worden. Nog een voordeel is dat ze zijn behandeld voor buitengebruikt (of is dat een nadeel?). Uit ervaring weet ik dat de plankjes wel degelijk tegen zomer en winter kan. De Gamma zei dat ze in jaren niet meer milieuonvriendelijk houtpreservering gebruiken, en hun tuin- en moestuinmeubels zijn ook van dit soort hout gemaakt.

Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik wel al een kast van dit soort hout hebben gemaakt, als experiment, en ik ben niet ontevreden met de resultaat. Maar ik wil ook jullie mening hierover horen. Ik zou liewer gewoon vuren hout wil gebruiken, maar de tegels zijn een flink stuk goedkoper... én thuis bewerkbaar.

Bedankt
Samuel
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Kan ik een bijenkast maken van tuintegel-plankjes?

Bericht door alfa vulgaris »

Vurenhout zou ik niet doen dat rot snel weg en is zonde van de moeite van het bouwen vind ik.

Bijen kunnen nogal wat beter ruiken dan wij dus zou het zo maar kunnen dat ze last van de stank hebben.
Sommig tuinhout zit zelfs insecticide op heb ik wel eens gehoord.
Je zou moeten weten waar het mee is geïmpregneerd.

Zo te lezen kan jij een bijenkast maken van tuintegel plankjes.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Ik zou het niet doen..... deze tuintegels zijn gemaakt van goedkoop, gewolmaniseerd hout. Puur vergif dus. Waarom ga je, als je toch goedkoop wil, niet eens kijken op een sloperij. Ik kocht vorig jaar een partijtje kaasplanken uit een oude kaasfabriek. Glad, droog en 20 mm. dik grenenhout. Prachtige kasten geworden zoals te zien in het topic van je vorige vraag over goedkoop hout. :mrgreen:
Alle begin is (bij) zonder honing.
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

buzzer schreef:Waarom ga je, als je toch goedkoop wil, niet eens kijken op een sloperij?
Vind je niet dat er een groter risico is bij sloophout? Sloophout komt vaak uit ouwe gebouwen die gebouwd is in de verleden, toen de regels over houtbehandeling minder streng waren, en hout met zelfs giftiger gif vergif was? Ik heb nog nooit eerder sloophout gekocht, dus vraag ik het maar: weet de sloopwinkel precies wat de historie van ieder stuk sloophout is, en/of wordt de hout getest voor gifstof voordat ze verkoopt worden?

Wat steigerhout betreft: Ik lees dat nieuw steigerhout krimpen vanaf 20cm naar 19.5cm, maar je weet niet waar de gebruikt steigerhout is gebruikt. Steigers word per definitie gebruiken op plaatsen waar de hout in contact komt met allerlij chemikalieën. Dus, als jullie zou moest kiezen tussen nieuwe of gebruikt steigerhout, bij welke zou jullie voorkeur ligt? Kan je als imker de krimp van steigerhout tegengaan als je weet dat je kast buiten in die zon en regen zult staan, of moet ik maar weten dat mijn mooie steigerhoutkast na 5 jaar 0.5cm kleiner zult zijn?
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Ik heb een noten boom moet je zelf zagen en dan timmeren, prijs worden we wel eens.
50 cm dik en 250 cm lang.
Maar blijf van die tegels af is koper afternaat en is giftig.
Tinus Kolsters
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Net eens even sneupen wat ze allemaal op dat hout doen.
Zodra het geïmpregegneerd is moet je er afblijven komt het op neer.

M'n 1e stalletje was ook met geimpregneerd hout en dat iriteerde mijzelf ook dus ik heb het gebeitst.(jeuk/branderig gevoel)
Er zaten ook metselbijen in vergisgaten en die zijn niet uitgekomen.
Plaats reactie